En lysere mørketid

Av Susanne Soydan oktober 5, 2018 07:04 Oppdatert

En lysere mørketid

Dette gjør du for å gjøre det beste ut av mørketiden!

Det er ingen tvil om at vi blir påvirket av vintermørket på en eller annen måte. Dagslys er viktig for at kroppen vår skal produsere stoffer som regulerer blant annet våkenhet og humør. Sollys er også med på å produsere vitamin D via huden.

Døgnrytme

Som ellers i året så prøver jeg så godt jeg kan å legge meg og stå opp til samme tid hver dag, også i helgene. Det er også viktig for meg å få mange nok timer med søvn, og mellom åtte og ni timer er helt perfekt for meg nå om vinteren. Det høres kanskje mye ut, men til gjengjeld så får jeg mye ut av dagen og jeg bruker de timene på kvelden som andre bruker på å surfe på telefonen eller se på TV-serier, til å sove.

Kosttilskudd

Fra slutten av september til litt ut i mars bruker jeg tilskudd av vitamin D hver dag.

Næringsrik mat

Kostholdet mitt består av variert mat, og nok mat. Kroppen min sier i fra når den trenger mer energi, og det gjør heller ikke noe for meg å ha et isolerende lag med fett om vinteren, fremfor å etterstrebe en unaturlig lav kroppsfettprosent. Jeg koser meg med sesongens frukter som for eksempel norske epler, persimon, klementin og appelsin.

Dagslys

Så langt det lar seg gjøre så kommer jeg meg ut i dagslys hver dag. Jeg går heller en tur på dagen, og venter med å trene inne til etter det er mørkt. Hvis jeg må trene mens det er lyst så velger jeg et treningssenter som har vinduer, og ikke ett som ligger i et kjellerlokale. I stedet for å ta buss eller bane til skole eller jobb, så velger jeg å gå en halvtimes tid i stedet. Hvis jeg kan velge hvor jeg sitter og jobber så sitter jeg gjerne ved et vindu.

Tips

Hvis du har en fleksibel jobb så kan du for eksempel gå et par timer tidligere fra jobb og gå en tur på ettermiddagen, før du jobber inn timene på kvelden når det er mørkt. Kanskje du kan spise lunsj mens du jobber, og heller gå en halvtimes tur i lunsjtiden på jobben? Det er også lurt å kicke i gang dagen med masse lys i hjemmet ditt, enn dus belysning og stearinlys.

Husk hvor mye tid du faktisk har hver dag
Husker du hvor lange dagene var i sommer, og hvor mye du fikk gjort da det var lyst fra morgen til kveld? Døgnet har fortsatt like mange timer, så bare fordi det er mørkt ute betyr ikke det automatisk at du må legge deg på sofaen. Utnytt dagen godt, selv om dagene føles kortere!

Av Susanne Soydan oktober 5, 2018 07:04 Oppdatert

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser