Er du så motivert at du ødelegger resultatene dine?

Av Lars Helge Kristiansen juni 24, 2013 06:00

Er du så motivert at du ødelegger resultatene dine?

Hvorfor blir du ikke større og sterkere…

Du trener hardt, hver eneste dag. Du jobber hardere en de andre, og derfor vet du, at du til syvende og sist skal bli bedre en de andre rundt deg.

Du spiser mest mulig kalorier, og kjenner den skrikende smerten fra såre muskler hver eneste dag når du står opp? Men hvorfor er du ikke større, sterkere, og ser mye bedre ut en alle de andre karene på gymmet?


Vi har hørt om det, og det diskuteres i det store og det brede om overtrening er en reell fare for de fleste som trener. Undertegnede selv har opplevd dette, og tenkte at dette er ting som er verdt å tenke på i din søken til et større, sterkere og sunnere deg.

Så hva er egentlig overtrening?

Det er når du trener så mye/hardt at du på et tidspunkt ikke klarer å resturere deg fra treningen, og at treningsprosessen dermed blir destruktiv for kroppen din. Når vi trener, bryter vi ned muskelvev. Dette fører til en respons der kroppen bygger opp igjen området, bare litt sterkere en før for å hindre at kroppen skades med en slik belastning igjen. Dette er faktisk hele muskelbyggeprosessen i et nøtteskall.

Men, når en overtrener, så klarer ikke kroppen å bygge opp den beskyttelsen den skal for å hindre muskelnedbrytning med belastning, og resultatet blir såre enkelt, at en bryter ned muskler, uten å bygge dem opp igjen.



Det finnes noen gode tegn på overtrening, som blant annet:

  • Konstant såre og ømme muskler
  • Konstant mangel på energi
  • Styrketap
  • Manglende matlyst
  • Vekt tap
  • Søvnproblemer
  • Manglende treningsvilje
  • Manglende evne til å få pump på trening.

Det finnes flere en dette, men dette er særdeles vanlige tegn på overtrening. Så hva kan en gjøre om det viser seg at en sliter med dette?

En kan først prøve å finne kilden til problemet. Overtrening har alltid en årsak, men skjeldent er det så enkelt at en trener for hardt. Mange faktorer spiller inn på muskelrestutisjonen, og noen av dem kan være;

Dietten:

Er ikke kostholdet bra, og du konsumerer nok protein, karbohydrater og sunne fettsyrer, så har ikke kroppen rette råmaterialet til å bruke når den skal bygge kroppen din sterkere. Mangler du proteiner, så kan ikke musklene reparere seg, enkelt, en kan ikke bygge et hus uten materiale. Mangler du karbohydrater, så har ikke kroppen energi til å bygge musklene opp, en motor kan ikke kjøre uten drivstoff! Og mangler du fettsyrene, vil dette kunne påvirke kroppens hormonbalanser på en måte som gjør at de anabole prosessene (anabol=muskelbyggende) ikke kan finne sted.
Spis nok, og spis rett er nøkkelen her.

Trening:

En kan trene så mye en vil, men kroppen klarer ikke bygge seg opp raskere en sitt eget tempo. Sliter en ned samme musklene hver eneste dag, vil ikke kroppen ha tid til å bygge musklene ferdig før du river dem ned igjen. Kroppen trenger hvile for å bygge, og gir en ikke kroppen en pause i ny og ne, vil den til syvende og sist misslykkes med restutisjonen.

For mange set:

Undertegnede selv vet hvor lett det er når en er motivert å tenke at et set ekstra, er litt bedre resultater. Faktum er endog, at når muskelen brytes ned under treningsprosessen, så må den ikke være så skadet at den er ødelagt når en er ferdig. Trener en for mange set, vil ofte musklene brytes mer ned en det kroppen klarer å reparere før du trener samme muskel på nytt. Muskelnedbrytningen skal skje, men i en slik grad at kroppen lett klarer å reparere dette igjen. ؘdelegger en muskelen helt flere dager i uka, kan ikke kroppen klare å reparere den og bygge den sterkere raskere en at du trener den på nytt i mellomtiden.

Dette er noen av de viktigste årsakene til overtrening som finnes der ute, og om en ikke trener klokt, og lar seg rive med lenge nok, vil kroppen ofte svare med en direkte svikt i en muskel, altså en skade.

Skader er en veldig vanskelig sak å komme seg igjen fra, og en skade vil sette deg i en langt verre situasjon en du var i før du skadet deg. Skader er en reell setback i treningen, da kroppen vil kunne måtte slite lenge for å nå høydene den hadde før du skadet deg.

Så tren klokt, bruk tiden effektiv, og tenk på at trening er en livsstil, ikke bare de timene du bruker på gymmen.
Undertegnede selv slet av venstre brystmuskel fordi jeg klarte å ignorere tegnene jeg fikk om at jeg trente for mye, og prisen jeg betaler er at den muskelen ALDRI vil være det samme som før jeg skadet meg.

Bruk hodet, tren klokt, og husk; Det er når du hviler at kroppen blir større og sterkere, ikke når du trener.


 

Av Lars Helge Kristiansen juni 24, 2013 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser