Etter fitnesskonkurransen

Av Susanne Soydan oktober 2, 2018 07:00

Etter fitnesskonkurransen

Nå er snart høstens fitness-sesong over for de aller fleste av utøverne.

Flere hundre atleter har trent og spist (eller ikke spist) i lang tid frem til den store dagen. Det koster mye å trene seg opp og deffe seg ned til en form som har noe på en fitness-scene å gjøre, og det er ingen hemmelighet at det kan være fryktelig slitsomt. For noen ender sesongen med suksess og lykkerus, pokaler og medaljer, mens andre drar hjem tomhendte og kanskje skuffede.

Her er mine tanker og tips til perioden i etterkant av en konkurransesesong!

Forholdet til kropp

Det er sikkert mange som har hørt om personer som får et forstyrret forhold til kropp og mat etter å ha konkurrert i fitness. Noen fortsetter på en streng diett og holder en ekstremt lav fettprosent året rundt. Andre overspiser og går opp mye mer i vekt enn ønskelig og nødvendig. Vi hører om de som ikke klarer å få et normalt og avslappet forhold til sin egen kropp igjen etter å ha vært i ekstremt bra form. Eller det kan være atleter som doper seg, og som ikke klarer å slutte å bruke prestasjonsfremmende midler fordi de er redde for å miste muskelmasse og den gode formen. Dersom du har en god coach og et team med dyktige og trygge ledere så bør dere ha snakket om dette i god tid i forkant av konkurransene. Jeg tror at hvordan man eventuelt reagerer og oppfører seg etter konkurransedietten har mye å gjøre med hva slags personlighet man har i utgangspunktet. Ta utgangspunkt i hvordan du kjenner deg selv og identifiser eventuelle problemer som kan oppstå. Legg en plan og en strategi sammen med coachen din for hvordan du skal håndtere problemene hvis de kommer.

Det er lurt å både være godt forberedt på og akseptere at du kommer til å gå opp i vekt igjen i form av fettmasse. Sett deg gjerne et mål om en matchvekt der du har en sunn fettprosent og føler deg vel. Det er mange som glorifiserer fitness-formen med ekstremt lav fettprosent, men det er så få mennesker som kan ha en sånn form naturlig året rundt at det ikke bør fremstilles som et ideal. Se på formen du hadde som noe som var tøft i konkurransesammenheng, men det er den sunne helårsformen som bør få mest fokus.

Trening og kosthold

Forhåpentligvis konkurrerer du i fitness fordi du elsker trening. Det er lurt å opprettholde de gode treningsrutinene dine etter avsluttet konkurransesesong. Kanskje det kan være motiverende å trene noe litt annet enn bare kroppsbygging i etterkant av konkurranse for å holde motivasjonen oppe? For eksempel kan du være med på gruppetimer, fokuser på styrkeløft, vektløfting, CrossFit eller bytt treningsprogram.

Mange går på en såkalt reversed diet, som går ut på å gradvis øke energimengden i kostholdet. Det kan være fornuftig for noen, men det er litt avhengig av hvor lite du har spist. Et fornuftig utgangspunkt kan være å begynne å spise et par hundre kalorier over estimert vedlikeholdsnivået for nåværende kroppsvekt. Ha gjerne planlagte frimåltider eller fridager fra dietten. Så økes både kroppsvekten og energimengden gradvis. Det optimale er å ende opp med å spise et sunt, næringsrikt og variert kosthold, med nok mat til å dekke energibehovet og med rom for å spise ekstra godt innimellom.

Søk hjelp

Hvis det er sånn at du har gått av dietten og kjenner at du sliter på en eller annen måte så er det lurt å kontakte en kunnskapsrik person som du har tillit til. Det kan være en coach, en venn, familiemedlem eller helsepersonell. Du får så mye igjen for å spørre om hjelp fremfor å kave med problemene på egenhånd.

God off-season!

Av Susanne Soydan oktober 2, 2018 07:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser