Fem om dagen

Av Iform.no februar 5, 2009 09:00

Fem om dagen

Anbefalingen er å spise frukt og grønnsaker fem ganger om dagen, men det er mange som etterlyser mer informasjon om hvorfor og hvordan.

Det smaker godt å holde deg frisk! Et stort antall undersøkelser viser at høyt inntak av frukt og grønnsaker virker forebyggende på utviklingen av kreft.

Anbefalingen er å spise frukt og grønnsaker fem ganger om dagen, men det er mange som etterlyser mer informasjon om hvorfor og hvordan.


ANBEFALINGER FOR BRUK AV FRUKT OG GRؘNNSAKER

  1. Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig
  2. Spis helst forskjellige typer grønnsaker og frukt
  3. Spis gjerne blad- og blomsterstand- grønnsaker, gulrøtter og sitrusfrukter
  4. Spis gjerne friske, rå grønnsaker og salater


HVA ER EN PORSJON?

En porsjon er definert som en middels stor frukt, omkring 1.5 dl frukt- eller grønnsakjuice, omkring 150 g kokte eller rå grønnsaker eller poteter, en porsjonsbolle med blandet salat eller 1-2 dl bær.


HVORFOR TRE GRؘNNSAKER OG TO FRUKTER?

Anbefalingene for inntak av frukt og grønnsaker bygger på resultater fra mer enn 200 undersøkelser som har vist at et høyt inntak av frukt og grønnsaker virker forebyggende på utviklingen av kreft. I de fleste undersøkelsene ser grønnsaker ut til å beskytte mer enn frukt, og derfor anbefales det å spise tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt.

HVOR MYE SKAL BARNA SPISE?

Barn bør oppfordres til å innta minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig, men da må porsjonene reduseres noe.


HVORFOR SPISE FORSKJELLIGE TYPER FRUKT?

Man har ikke fullstendig kunnskap om hvilke stoffer i frukt og grønnsaker som har positiv effekt på helsen. Vi kan derfor ikke si hvilke frukt- og grønnsakssorter som inneholder mest aktive stoffer. Den beste måten å sikre en helsefremmende effekt av frukt og grønnsaker, er å spise variert.
Noen frukter og grønnsaker har likevel blitt fremhevet som matvarer som viser en spesiell beskyttende effekt mot kreftsykdommer. Blant annet:

  • blad-grønnsaker som hodekål, rødkål, spisskål, rosenkål, salat, kruspersille og spinat
  • blomsterstandgrønnsaker som brokkoli og blomkål
  • gulrøtter og sterkt fargede grønne- og gule grønnsaker
  • situsfrukt som appelsin, grapefrukt og sitron


M؅ GRؘNNSAKER SPISES R؅?

Grønnsakene må ikke være rå. Både frosne, tørkede og hermetiske frukt og grønnsaker kan brukes. Det ser imidlertid ut til at friske, rå grønnsaker og salater generelt beskytter mer enn kokte grønnsaker.

Kilde: Landsforeningen for kosthold og helse

Av Iform.no februar 5, 2009 09:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!