Fett er IKKE farlig

Av Iform.no februar 25, 2009 09:00

Fett er IKKE farlig

Norske myndigheters kostholdsveiledning er så utdatert at det er en skandale.

Norske myndigheters kostholdsveiledning er så utdatert at det er en skandale. Det mener professor II i ernæringsfysiologi ved høgskolen i Harstad, Dag Viljen Poleszynski. Dag er også fagredaktør for det helt ferske bladet Mat & Helse. Bladet utgis av tidligere toppidrettsutøver Richard Badendyck;

Det er viktig å bli kvitt myten om at inntak av fett er farlig. Helsemyndighetene er på fullstendig feil spor, mener Dag Viljen Poleszynski. Amerikanske helsemyndigheter har brukt 30 år på å latterliggjøre bøkene til Dr. Robert Atkins, som hevdet at fett var harmløst.

Allerede i 1972 skrev han at det var mulig å spise så mye biff, egg og smør som hjerte begjærte og samtidig gå ned i vekt. Det var karbohydratene i blant annet pasta, loff og sukker, som forårsaket overvekt og hjertesykdom, mente Atkins.

– Nå har myndighetene oppdaget at Atkins har hatt rett hele tiden. Og kanskje enda verre; at deres egne anbefalinger om å spise mer karbohydrater og mindre fett muligens er selve grunnen til fedmeepidemien i Amerika, skrev New York Times.

Poleszynski har flere ganger møtt Dr. Robert Atkins, og kjenner godt hans teorier.

– Atkins har hatt omkring 68 000 pasienter. Ifølge ham har 98 prosent gått ned i vekt ved å spise mer fett og mindre karbohydrater.

Slike erfaringer gidder de ikke engang å høre på i Ernæringsrådet, sier Poleszynski.
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler oss at kostholdet består av inntil 30 prosent fett, og mellom 55 og 60 prosent karbohydrater. En slik generell anbefaling til alle mener Poleszynski er altfor unyansert.

– Når man spiser mye karbohydrater og beveger seg lite, vil 100 prosent av overskuddskarbohydratene omdannes til mettet fett i kroppen, forklarer han.

Ifølge Ernæringsrådet er mettet fett det aller farligste. Men ifølge Poleszynski har forskning vist at kroppen trenger både enumettet, flerumettet og mettet fett.

– Befolkningen i Polynesia bruker mye kokosfett, som består av 92 prosent mettede fettsyrer. Men de som bor på disse stillehavsøyene har tradisjonelt vært friskere enn oss. De hadde ikke hjertesykdommer, var nesten ikke fete, og de hadde glatt og fin hud. Inntog av moderne matvaner har ødelagt manges helse, sier han.

Problemer fikk de først da de kom til fastlandet og fulgte rådene til såkalte ernæringseksperter, som fikk dem til å endre kostholdet, inkludert det å kutte ned på mettet fett.

Men det er ikke bare helsemyndighetenes oppfordring om å spise mindre fett Dag Viljen Poleszynski kritiserer.

– De færreste klarer å spise så store mengder grønnsaker som nå anbefales. Aktive mennesker kan aldri dekke energibehovet uten fett eller mye karbohydrater.

Hvis man skulle erstatte alle de skadelige, høyglykemiske matvarene som frokostblandinger, brød og sukker med sunne grønnsaker, måtte man spise flere kilo om dagen.

For å holde volumet nede må man øke inntaket av fett og protein, sier Poleszynski.

Hvordan anbefaler du at de som er ute etter muskler, og ikke vil legge på seg fett skal spise?
De bør spise relativt ofte, 4-5 ganger om dagen, men ikke for mye om gangen. Avhengig av muskelmassen bør måltider ha 20 til 30 g protein, halvparten så mye karbohydrat i form av grønnsaker og evt frukt (desser) og resten fett. Legg til en blanding av kokosfett og mye DHA/EPA (kapsler, fiskefett), noe linfrøolje, samt gjerne smør og jomfruelig olivenolje i tillegg. Av total energi bør noe slikt som 50-70% komme fra fett, 20-30% fra protein og 10-20% fra karbohydrater.

Er det noen spesielle matvarer med fett du kan anbefale?
Alle former for fett, inkludert kokosolje, fiskeoljekapsler, Udo’s Choice, kaldpresset linfrøolje og meierismør. Uønsket fett er syntetiske tranfettsyrer fra ferdigvarer (bakverk, kjeks osv), soyaolje (for mye omega-6-fettsyrer) og sterkt varmebehandlet fett, dvs. frityrstekt mat og mat som stekes på sterk varme.

Jostein ؘdegården og Thomas Stellander er blandt Norges beste kroppsbyggere, begge har uttalt at de har gjort stor suksess ved å følge blodtype dietten. Hva mener du om denne dietten? Er det noe for kroppsbyggere?
Jeg har skrevet forordet til de tre bøkene på det norske markedet om temaet og mener absolutt at «blodtypedietten» har noe for seg, også for kroppsbyggere. Jostein er bare en av flere av våre beste kroppsbyggere og styrkeløftere som tar utgangspunkt i blodtypen for å sette sammen et optimalt kosthold. Les også Blodtypediett – Erfaring fra søk etter maksimal fremgang.

Ved diett hevder enkelte at å drikke noen slurker olje (for eksempel mais olje) hjelper de å bli kvitt fettet, hva tror du om det?
Det er ikke så enkelt, men fettfaste er den mest effektive metoden for å miste kroppsfett, samtidig som man bevarer muskelmassen intakt. Poenget er å innta omkring halvparten så mye energi som man ellers er vant til, hvorav 90 % består av fett og resten protein og karbohydrat. Maisolje er ikke optimalt fordi det inneholder for mye omega-6-fettsyrer. Kokosfett + Udo’s Choice + tran/fiskefettkapsler er bedre.

Matvarer med bra fett
Avokado – Bacon – Creme fraiche – eggeplomme(spis hele egget) – Fet fisk – Kokos olje (finnes i mange innvandrer foretninger) – Linfrøolje – Hasselnøtter – Mandler – Olivenolje.

Matvarer med protein
Cottage cheese – Egg (kast aldri plommen) – Fisk – kylling – kalkun – Kesam – Proteinpulver – Tunfisk – vilt kjøtt

For mer utdyping av temaet fett og helse anbefales bladet Mat & Helse

Av Iform.no februar 25, 2009 09:00