FETTFORBRENNING: Slik brenner du fett mest effektivt

Av Strand Jacobsen Gunnar oktober 17, 2017 08:00

FETTFORBRENNING: Slik brenner du fett mest effektivt

Er målet ditt å brenne fett for å bli slankere, bør du følge disse rådene. De virker.

Kroppen din har mange mekanismer for å motarbeide det når du prøver å gå ned i vekt, særlig hvis du jobber mot den i stedet for med den. En passiv livsstil vil også ødelegge mer for deg enn trening kan veie opp for.

Fakta 1:

Menneskets naturlige tilstand er å være slank, på samme måte som det ikke finnes overvekt blant ville dyr. En frisk og velfungerende kropp har mange mekanismer for å holde vekten konstant.

Fakta 2:

Kalorier inn / kalorier ut avgjør om du går opp eller ned i vekt. Hvis du spiser mindre enn du forbrenner, går du ned i vekt.

Fakta 3:

Hvis kroppen din tror du holder på å bli sykelig tynn, har den mange mekanismer for å motarbeide videre vektnedgang. Faktisk kan den svare på din reduksjon i «kalorier inn» med å justere ned «kalorier ut» nesten så mye den vil. Den kan redusere stoffskiftet, bryte ned muskelmasse, gi deg lavere immunforsvar, gjøre deg slapp og sliten slik at du beveger deg mindre (og dermed forbrenner mindre), senke kroppstemperaturen din, og bruke mindre krefter på å holde deg ung – slik at du eldes og forfaller fortere(!). I tillegg øker den apetitten din, i håp om å få deg til å spise mer.

Selv om disse prosessene er livsviktige hvis du virkelig holder på å sulte ihjel, hender det at kroppen setter i verk slike tiltak selv om du faktisk er overvektig. Det som har skjedd da, er at det på grunn av din livsstil har oppstått en ubalanse i kroppen din slik at hjernen din tror at du er sykelig tynn selv om du ikke er det. Når det skjer, kan du bare glemme å oppnå varig vekttap – med mindre du retter opp i denne ubalansen. Det kan hende du med mye strev, smerte og oppofrelse klarer å oppnå en lav fettprosent likevel, hvis du er motivert nok og går på streng diett, men med èn gang du avslutter dietten så legger du på deg alt igjen – fordi du kommer til å ha en helt vilt høy appetitt og masse cravings, samtidig som du har sterkt nedsatt forbrenning slik at du lett legger på deg.

Så som sagt; om du ønsker å oppnå et varig resultat, så MÅ du rette opp i ubalansen i kroppen (enten du vil kalle det nedsatt forbrenning, «metabolic damage» eller noe annet) som gjør at kroppen motarbeider deg. Det nytter ikke bare å spise mindre og trene mer, selv om det er mange som tror det. For som jeg skrev over; kroppen motarbeider deg på alle fronter i såfall – og ønsker du egentlig å eldes raskere bare for å bli slank? Eller bli slank for så å legge på deg alt igjen like fort?

fettforbrenning-2015-2015-11-2

Her er noen av faktorene som må være på plass for at kroppen din skal jobbe med deg og ikke mot deg under din vektreduksjon:

Få nok søvn – Noen tips for å få til dette er å sove i et helt mørkt rom (nå på sommeren når det er lyst hele natta er det viktig med ordentlige rullegardiner som holder lyset ute) få sollys på kroppen/ansiktet i løpet av dagen unngå blått lys på kvelden (minimer tid foran TV/PC i de siste par timene før leggetid, eller installer programvare på Pcen som reduserer blått lys)

Spis mat som er rik på mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler, karotenoider) – Spis rikelig med grønnsaker, frukt, bær, fisk, kjøtt, egg og meieriprodukter. Og varier kildene; ikke bare spis de samme tingene hver dag

Ikke ligg for lavt i kaloriene – Hvis du spiser for lite, kan kroppen tro at du sulter og sette i gang prosessene jeg nevnte over som motarbeider deg

Stress så lite som mulig – Stress kan redusere fettforbrenningen

Ikke tren for mye cardio – Jogging og annen «steady state cardio» er påvist å kunne føre til lavt stoffskifte og nedsatt forbrenning

Ikke sitt for mye i ro – Dette er kanskje det aller viktigste punktet. Stillesitting ikke bare reduserer din forventede levealder med hele 22 minutter per time du sitter stille, men det bidrar også i veldig stor grad til de metabolske mistilpasningene i kroppen som gjør at den motarbeider deg når du prøver å slanke deg. Kroppen er laget for å være i aktivitet, mens hver time du sitter helt stille bidrar til å ødelegge de normale funksjonene i kroppen slik at du lagrer mer fett enn du skal og forbrenner mindre enn du skal (for ikke å snakke om hvordan det påvirker helsen din negativt).

Bryt opp stillesittingen med å reise deg opp hvert 30-40.ende minutt og gå litt rundt, ta noen knebøy ved pulten/sofaen, gå litt i trapper eller noe sånt. Bare med noe så enkelt som det hver dag så kan du se helt fantastiske resultater på kroppen din.

Av Strand Jacobsen Gunnar oktober 17, 2017 08:00

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!