Fokus på å få opp vekten eller på å ha kontakt?

Av Geir Tverdal februar 9, 2018 07:00 Oppdatert

Fokus på å få opp vekten eller på å ha kontakt?

Kan du løse dette gamle dilemmaet? 

Bør en kroppsbygger fokusere på kontakt med musklene, eller bare på å få opp vekten?

Det finnes to former for fokus når det gjelder vekttrening:  ytre og indre.

Ytre fokus går ut på å tenke på lite annet enn å få opp vekten, uansett. Når en tenåringsgutt prøver å imponere jentene gjennom benkpress og hever stangen på skrekkelig vis — så kommer han til å savne skuldrene når de er borte — han har ytre fokus. Her er det unødvendig med kommentar; du vil høste kun en illusjon av styrke og et helt liv i smerte.

Under en samtale med Super Slow» guruen Ken Hutchins, kom ordet «internalisering» fram om det å konsentrere seg om prosessen å løfte opp vekten, heller enn resultatet: «De oppfordrer deg til å vinne over utstyret, og… dette må du forkaste. De lærer deg å eksternalisere en falsk aggresjon. Du må gjøre det motsatte. Du ser ut til å forsvare å nå innsiden av kroppen. Når han trener (Hutchins subjekt), ser det ut som om han stenger av miljøet rundt og konsentrerer seg som i en indre transe. Et passende ord er: «internalisere».

kontakt-med-musklen

Ikke oversett det som står ovenfor som et bifall for Super Slow», men gjør deg selv den tjenesten at du lærer av det du nå har lest. Gå deretter enda et steg videre. Å «få kontakt med muskelen» betyr tradisjonelt sett å «isolere» den primære muskelen, samtidig som du prøver å slappe av i resten av kroppen. Dette er en dårlig ide. Dr. Ken Leistner, en leder innen styrketrening, spøkte med at en kropp som er formet gjennom en mengde isolasjonsøvelser, som leg extension og triceps press, så ut som en «samling av kroppsdeler». Den mangler rett og slett ynde, kraft og flyt. En gymnast eller kampsportutøver med Linjer som en panter, isolerer aldri. Han integrerer.

Bare se på de utrolige stuntene til akrobatene i «Cirque Du Soleil». Du ser ikke slappe kropper med «isolerte» muskler, men lange og sterke helheter. Ekspertutøvere bruker press for hele kroppen som en Linse til å fokusere energien inn i hovedmusklene som gjør jobben. Så kjenn alle musklene, ikke bare en.

LES OGSÅ:  MER MASSE MED SUPERSETT – Supersett kan bidra til å oppnå større muskeldefinisjon –  øker intensiteten  –  gir deg like gode eller kanskje bedre resultater ved å bruke kortere tid.på treningsøktene.

Av Geir Tverdal februar 9, 2018 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

Sammenligne rente før du låner penger. På Lavrente.org finner du all informasjon som du trenger for å ta de riktige økonomiske avgjørelsene.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!

Ønsker du en mer effektiv produksjonshverdag? Da hjelper Pall-Pack deg med å finne riktig pakkemaskin til riktig pris.

Med effektiv palletering sparer du tid og penger. I mer enn 55 år har vi hjulpet det norske marked, hør med oss for hvordan.

Emballerer du i dag dine paller manuelt? Da kan Pall-Pack hjelpe deg med oppgaven, vi har både strekkfilm og riktig pakkemaskin for oppgaven.