Fordelene med fett

Av Iform.no september 20, 2014 06:00

Fordelene med fett

Fitness PRO Pia Marlen Johnsen forteller oss hvor viktig BRA fett er – Og hvordan vi kan slå PŅ fettforbrenningsgenene.

I tillegg til at fett er en viktig energikilde, tilfører det oss essensielle (livsviktige) fettsyrer og de fettløselige vitaminene A, D, E og K. Fett henter også frem smak og påvirker matens konsistens.

Høyst 30% av energitilførselen bør komme fra fett, dette tilsvarer ca 70-90 gr pr dag for voksne.

Mettet Fett:

Forekommer i de fleste matvarer, men hovedsakelig i animalske produkter som kjøtt, ost og melkeprodukter. Kostholdet vårt bør inneholde minst mulig mettet fett, pga risikoen for hjerte og kar sykdommer. Mettet fett kalles også hardt fett, fordi det er fast i romtempratur.

Enumettet fett:

Regnes som det sunneste fettet fordi det bidrar til å senke kolestrolnivået i blodet ditt,- men tilfører like mye energi som mettet fett. Gode kilder er olivenolje, rapsolje og nøtter. Enumettet fett holder seg flytende i romtempratur.

Flerumettet fett:

Er helt flytende og svært viktig for kroppens funksjoner. Bl.a. Omega 3 og Omega 6; essensielle fettsyrer som kroppen ikke er i stand til å produsere selv, og som er ytterst viktig for at du skal fungere normalt og bevare god helse. Gode kilder er solsikkeolje, maisolje, valnøtter, fisk og skalldyr.

 

Herdet fett:

Er flytende plante og fiske fett som har blitt fast gjennom en kjemisk prosess. Dermed får det mange av de samme egenskapene som mettet fett.


Hardt/mykt fett og kolestrolet:

Enumettet og flerumettet fett, som holder seg mykt og flytende i romtempratur, senker kolestrolet. Mettet og herdet fett, som holder seg fast i romtempratur, øker kolestrolet.

SYMPTOMER P؅ OMEGA-3 MANGEL:

  • Tørrhud
  • Lavt stoffskifte
  • Betennelse i vev
  • Høyt blodtrykk
  • Klebrige blodplater
  • Høye triglyseridverdier
  • Svekket immunforsvar
  • ؘdem
  • Dårlig motorikk
  • Redusert læreevne
  • Mentale forstyrrelser og adferdsavvik
  • Svekket syn
  • Redusert vekst

SYMPTOMER P؅ OMEGA-6 MANGEL:

  • Svekket immunforsvar
  • Utslett og tørr hud
  • Revmatisme
  • Høye kolestrolverdier
  • Hjerteproblemer
  • Tørre øyne
  • Hårtap
  • Lever og nyreproblemer
  • Overfølsomhet
  • Sterilitet
  • Fødselsdefekter
  • Redusert vekst

Dosèr rikelig og i riktig balanse!

For de fleste essensielle næringsstoffer opereres det med anbefalte dagsdoser. Dessverre ligger slike anbefalte dagsdoser på et minimumsnivå. Det samme gjelder for essesielle fettsyrer, hvor 1- 1,5 gr ofte oppgis som anbefalt dagsbehov for Omega 3. Ved å følge disse anbefalningene unngår vi alvorlige mangler, men går glipp av de mange fordelene som større doser kan gi. Balanseforholdet mellom de essensielle fettsyrene er også viktig, bl. A. fordi de benyttes som råmaterialøe til en hel serie av fetthormoner. Hvis ikke råmaterialet til disse hormonene tilføres i riktig balanse blir heller ikke hormonbalansen riktig. Den kjente forskeren Udo Erasmus har kommet fram til at balanseforholdet 2:1 gir best effekt. Det oppveier blant annet for at Omega 3 i stor grad er foredlet bort fra maten.

Fett forbrenner fett!

Den raskeste og mest effektive veien til mer energi og mindre kroppsfett er å starte prosessen ved å slå AV ?fettlagringsgenene? og slå P؅ ?fettforbrenningsgenene?.

Det første oppnås ved å kutte ned på karbohydratene, og det andre ved å øke inntaket av de to essensielle fettsyrene: Omega 3 og Omega 6. Begge disse fettsyrene ?slår på? gener som omdanner fett til energi og varme, og ?slår av? gener som omdanner næringen til fett. Omega 3 er den mest effektive fettforbrenneren. Mettet og enumettet fett stimulerer ikke fettforbrenningen (med unntak av kokkosfett), men undertrykker den heller ikke, slik som karbohydrater gjør.

Start med å legge om kosten. Vær sjenerøs med inntaket av grønnsaker, spis mer godt fett og proteiner og kutt ned på forbruket av korn, pasta, ris og poteter. Jeg har lest at Udo Erasmus anbefaler å øke til 15 ml med essensielle fettsyrer pr 25 kg kroppsvekt. (dvs 6 ss hvis du veier 75 kg)
Omega 3 og 6 kan ikke overdoseres når de er i balanse med hverandre. Leveren din sier ifra når du får for mye fett; da blir du kvalm og får ?fettholdig avføring?.

Bivirkninger

Bivirkninger kan oppstå som følge av avgiftningsreaksjoner, f.eks ved at de essesielle fettsyrene dreper Candida (sopp) i tarmen eller renser ut urenheter gjennom huden. Symptomene kan være hodepine, uvelhet og lettere utslett/kløe i huden. Men dette er et tegn på at kroppen avgiftes. Husk å drikk masse vann, og ev. juster ned dosene en stund før du trapper opp igjen.

Hvor finner vi fettet/ og hvilke typer fett

Flerumettet omega 3

Flerumettet omega 6

Enumettet omega 9

Mettetfett

Trans
fettsyrer

Laks Borage olje Mandler Eggeplomme Maragarin
Linfrøolje Valnøtter Avokado Biff Fritert mat
Udo choice olje Linfrøolje Cashew nøtter Gris Ferdig laget
Hemp olje Nattlysolje Linfrøolje Meieri
produkter
Kjeks & kaker
Valnøtter Pekannøtter Hemp olje Kokosolje
Makrell Mandler Macadamian nøtter Udo choice(MCT)
Sardiner Peanøtter Olivenolje
Udo choice Peanøtter
Pekannøtter
Valnøtter
Udos choise
Av Iform.no september 20, 2014 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser