Skrevet av Emne: Trenger hjelp til å gå ned i vekt!  (Lest 1977 ganger)

henrik93

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
Trenger hjelp til å gå ned i vekt!
« på: Februar 01, 2013, 12:45:09 pm »
Hei!

Jeg er en gutt på 19 år, er ca. 183cm høy og veier i overkant av 85kg. For nesten tre uker siden begynte jeg å legge om ganske kraftig på kostholdet mitt. Dvs.:

- Havregrøt til frokost(ca. 1dl gryn + melk.)
- Fiberknekkebrød fremfor brødmat. Kjøttpålegg med grønnsaker, banan, leverpostei, makrell i tomat osv.
- Istedet for brus eller andre kaloririke væsker drikker jeg mye melk og vann
- Spiser noen mandler hvis søtsuget kommer

Generelt sett har jeg gått ned på antall måltider om dagen, samt mindre porsjoner. Velger mer grønnsaker til middag enn potet, ris osv. Føler sånn sett at jeg har et fint og sunt kosthold. Jeg har ikke drukket alkohol i perioden og knapt 1l. brus til sammen. Ei heller godis.

I tillegg til kostholdsendringen har jeg begynt å trene. Jeg prøver å få gjort 30-40min styrke hjemme med vektstang og egen kroppsvekt før jeg tar meg en time ute og går i raskt tempo. Har slitt voldsomt med beinhinnebetennelse tidligere, så joggingen må jeg ta etterhvert.

Det lille problemet jeg har er at på disse tre ukene har jeg kun sett ørsmå endringer på vekta. Vi snakker maks 2kg. Formålet med treningen og endringen er vektreduksjon. Har ingen konkrete mål når det gjelder vekt, men jeg vil ned til et respektabelt fettnivå(%???), samt få mer muskler.

Så spørsmålet blir om noen har noen råd eller erfaringer og dele? Noe som funket for dere som jeg også burde prøve? Rettledning når det gjelder kosthold og/eller trening? Tar imot alt med åpne armer!

Kan evt. legge ut bilde hvis det hjelper.

På forhånd takk!
Mvh
Henrik

CupCayk

• Sporty
    • Vis profil
Sv: Trenger hjelp til å gå ned i vekt!
« Svar #1 på: Februar 01, 2013, 05:49:17 pm »
Halloen

Ã… gå ned i vekt, og å trene styrke vil ofte kræsje. Hvis du vil ned i vekt vil styrken lite sannsynlig øke. Iallfall etter en periode er det 100% sannsynlig at styrken minker også med mindre masse. Formålet med treningen er vektredusjon, men du vil ha mer muskler. Du står ved et veiskille, du kan selvfølgelig trene styrke og gå ned i vekt, bli mer markert. Men hvis målet også er å "få mer muskler" som du selv sier, kommer du etterhvert til et crossroad der vekta ikke lenger kan minske hvis du fortsatt vil ha mer muskler. Du bør spise mer proteiner og mer umettet fett.

Du gjør en halvtime/trekvart hjemme med styrketrening, finfint det, men er det hver dag? en gang i uka? savner mengden :)

henrik93

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: Februar 02, 2013, 04:24:16 pm »
Skjønner at ønsket om vektreduksjon og mer muskler er litt vel hårete. For å spesifisere litt så vil jeg ned i vekt, lavere bmi og fettprosent. Når den jobben er gjort vil jeg øke muskelmasse og gå opp de kiloene de krever.
Jeg ser jo også nå at jeg ikke skrev antall treninger i uken. Det er styrkeøvelser stort sett hver dag og gåing hver dag. Minimum en time av sistnevnte. Er også i fysisk aktivitet i butikkjobb(etter skoletid, helger osv.)

Forslag til proteinrik mat? Jeg spiser som sagt havregrøt hver dag og drikker melk til to måltider om dagen. Hvor finner jeg mye av det umettede fettet?

CupCayk

• Sporty
    • Vis profil
« Svar #3 på: Februar 02, 2013, 07:50:22 pm »
God kveld

For å øke i styrke og muskelmasse er det veldig gunstig å ligge i kalorioverskudd, stort sett så medfører dette over lengre tid litegranne flesk med på kjøpet. Og om du er på jakt etter en definert kropp med liten fettprosent, bør du snu om på rekkefølgen din. Med mindre du vil gjøre jobben to ganger. Det betyr muskler først, bort med fett etterpå. Vil du gjøre det på din måte er det helt greit.

Proteinkildene våre er

Egg, Melk(ost), Kjøtt, Fisk, Korn (korn er ikke så høyverdig på protein)

Fettet kan komme fra Oliven, fet fisk, avokado, majones og forskjellige oljer.

Stefanl

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
    • Bgh
« Svar #4 på: November 06, 2017, 04:50:41 pm »
Hvis du vil gå ned i vekt, er det en god ide å lage en blanding av kardio- og styrketrening. For eksempel, begynne å løpe eller sykle en tur og deretter jobbe hardt med dumbbells eller kettlebells. Selvfølgelig er sunt kosthold også veldig viktig.

//Stefan fra https://bgh.dk/