Fra sofaslask til treningsnarkoman (UKAS-BLOGG)

iform.no
Av iform.no august 26, 2011 06:00

Fra sofaslask til treningsnarkoman (UKAS-BLOGG)

Jeg våknet opp en dag og innså at jeg var blitt en sløv sofagris

Opprett din egen blogg på få sekunder
Klikk her for en liste over våre blogger

Fra sofaslask til treningsnarkoman

Jeg våknet opp en dag og innså at jeg var blitt en sløv sofagris. Hva kan man gjøre med det? Svaret vet du sikkert siden du har ramlet innom bloggen min. En livsstilendring med målrettet trening og kosthold er den eneste løsningen. Jeg tok tak i meg selv nå i mai 2011, hvor jeg skiftet om til fitnessinspirert matvei og satte i gang med målrettet trening. Det har gitt gode resultater for meg og jeg har vel aldri hatt det bedre. Jeg har for første gang på mange år bikket under 70kg, og ser bedre trent ut enn noen gang. Energisk, konsentrert og i mye bedre humør enn jeg har vært på lenge. Jeg har funnet ut hva som fungerer for meg. Den beste livsstilsendringen er den som fungerer, samme hva alle andre sier.

Min vei til fitness

Veien mot en mer fit kropp er lang og hard, men jeg merker at den allerede er vel verdt arbeidet. Jeg trener så mye som jeg gjør fordi jeg er full av energi fra all maten jeg spiser som jeg trenger fordi jeg trener så mye. En god sirkel. Magen er flatere, lårene mindre og strammere, rumpa lagd av stål og man kan se hentydning til markerte muskler på armene. Det er et hav av øvelser og hvem du enn spør motsier de den forrige person du spurte om råd. Men cluet er vel i grunnen å dekke de store muskelgruppene, kjernemusklaturen og støttemusklaturen samtidig. Jeg tar sikte på å bruke mest mulig frivekter av den enkle grunnen at jeg da også trener opp stabilitet, støttemusklatur og riktig løfteteknikk i tillegg.

Det er faktisk ingen andre som kan gjøre jobben for å nå de målene jeg vil. Det er kun jeg som må stå på, og spørre om hjelp når jeg trenger det. Og trenger jeg hjelp, så må jeg sørge for å få det. Jeg leser mye om alt mulig rart, og resultatene av det jeg velger som mest fornuftig fremgangsmåte viser hva som faktisk fungerer. Jeg kjenner kroppen min, og merker fort om den protesterer på noe. Hva som fungerer for meg, er ikke nødvendigvis det som fungerer for deg. Men for meg og min fremgang føler jeg at jeg er på riktig vei.

Jeg spiser annerledes enn de fleste andre fordi det er det som gir meg riktig næring i forhold til aktivitetsnivået. Jeg er av typen som renskjærer kyllingfilé og nekter å spise biff med fett, træler og hva verre er. Svin er lite aktuelt i det hele tatt. Vomfyll som nudler, pasta, ris og fin hvete er ting som kun gjør meg oppblåst og uvel, i tillegg til å ikke smake noe som helst. Hvorfor skal jeg da dytte det i kroppen min? Kosten min er fremdeles god og balansert. Jeg får i meg alt jeg trenger og jeg merker at det gir positive resultater på alle måter.

Jeg spiser ca hver 3 time, men det er ingen krise om det går litt lenger tid mellom måltidene. Jeg begynner ikke å bjeffe før jeg er et par timer på overtid, men sånn var jeg før kostholdsskiftet også. Energinivået er positivt stabilt uten merkbare opp- og nedturer. Fordøyelsen er jevn og smaksløkene elsker de nye måltidene. Jeg tenker klarere og konsentrasjonen har aldri vært bedre!

Hva jeg spiser? Rent, rødt kjøtt, kylling, laks, torsk, sei, kamskjell, tunfisk. Grønne, litt røde, litt gule, litt orange grønnsaker. Frukt, frukt, frukt! Egg i store kvantum, magre meieriprodukter, havregrøt, fiberknekkebrød, magre oster og fløtemysost. Krydder av alle slag, urter, bær og nøtter. Så hiver jeg innpå litt kosttilskudd om morgenen og etter trening. Faktisk får jeg i meg rundt 700g grønnsaker og en halvkilo kjøtt/fugl/fisk hver dag pluss frokost, frukt og egg. Jeg har aldri spist så mye før. Hvor mye spiser du? Har du egentlig tenkt over hva maten du velger å spise gjør med deg?

I tillegg har jeg innsett at jeg ikke trenger gjøre enkelte uvaner like ofte som jeg har gjort, nettopp på grunn av hvilke ulemper det fører til. Røyking er forbeholdt de få gangene jeg virkelig har lyst på, som faktisk bare blir sjeldnere og sjeldnere. Det smaker og lukter skikkelig dritt og jeg hoster av det i et par dager etterpå. Kondisen, luktesansen og smaksløkene har blitt bedre av å ikke røyke allerede. Ting med høyt sukkerinnhold er ting jeg ikke trenger, frukt eller en halv proteinbar som mellommåltid en dag stiller stort sett et eventuelt søtsug. Skulle det være noe jeg har skikkelig lyst på en dag, så får jeg heller bare spise det den dagen, og gjemme det unna etterpå. Men stort sett blir søtsaker litt i overkant søtt. Brus er jeg ikke så glad i, så da trenger jeg vel ikke drikke det heller? Og søppelmat er meningsløst, det er et kick i energinivået på linje med å gi en stakkars mann et realt pungspark og jeg ihvertfall får kjapt dårlig hud av mikroskopiske mengder drittmat.

Også til slutt min siste oppdagelse. Alkohol og alt det medfører. Nedbrytende på både psykisk og fysisk form. Ikke liker jeg å være full heller, så et par glass vin eller en øl lever etter samme regler som røyking heretter. Jeg tenker ikke å bli helt avholds,men bare ha et generelt lavt inntak. For jeg for min egen del ikke ser noen hensikt med å hive innpå et titalls alkoholholdige drikker. Dyrt er det også.

Jeg trives med min nye livsstil og kjenner at livet er mer givende. Det tar kanskje opp litt ekstra tid, men det er sjelden noen omgås meg før jobb uansett. Jeg har tatt mine valg, som jeg håper blir respektert som jeg prøver å respektere andres. Og bare fordi jeg ikke føler din måte å gjøre ting på er riktig for meg, betyr det ikke at jeg ikke respekterer deg. Jeg setter fremdeles pris på å bli bedt på middag, eller bli med på fest. Jeg er gjerne med selvom jeg har blitt ?kjedelig? og gjør ting litt annerledes. Jeg er fremdeles like gal uten brød, pasta, koteletter, røyk og en flaske Fernet. Om ikke verre? ;)

Mine tanker om trening

Helse er et mye større aspekt enn bare trening, så det er klart man må tilpasse aktivitetene etter sin egen trivsel. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet, osv. Men ved å gjøre slike helt vanlige aktiviteter, og heller sjelden over moderat intensitet vil det aldri føre til å økte arbeidskapasiteten på den ene eller andre måten. Det vil i bestefall holde det ved like fremover mot pensjonsalder.

Trivselen derimot vil hos de fleste ikke være særlig tilstedeværende når kroppen begynner å forfalle grovt, og dermed benytter mange anledningen når man fremdeles har muligheten til å forebygge/begrense fremtidig forfall. Hvilken metode man bruker for å gjøre dette er jo opp til en hver person, så lenge det er noe man trives med underveis. Være det seg lange skogsturer, sport, hjemmetrening eller treningsstudio.

En ting er sikkert! Det er digg når du kan se svetten piple og blodårene trekke seg frem i det du løfter opp vekten alt du makter for å klare den aller siste repetisjonen. Det er så fantastisk deilig å bare gi alt man makter, stønne seg til det siste løftet og få lyst til å skrike av lykke når du er ferdig med økten. Så sliten at du knapt orker å løfte beina, men så energisk at du omtrent danser deg ut av lokalet.

Vil du gjøre meg glad må du gjerne legge igjen en kommentar eller du kan sende meg en e-post til kjiplilo (at) gmail (dot) com.

BESØK FITNESS-LILO SIN BLOGG HER

Vi vil ca en gang i uka rette søkelyset mot gode blogginnlegg og promotere disse på våre hovedsider.


Vi gir deg en ny blogg-tjeneste. Med dette tilbudet håper vi at mange av våre lesere vil benytte anledningen til å skrive om seg og sitt, and whatever måtte være i deres skrivende vesen!!

Du vil kunne bli overrasket over hvilken publisitet din blogg kan få. Del din verden og ditt syn på livet i våre dedikerte sider for dere lesere!



Det er en hel verden der ute som kanskje blir ihuga tilhengere og lesere av akkurat dine innlegg. Ikke lev for deg selv, del ditt liv, ditt syn og dine historier, kunnskap, meninger og tanker med andre. Kanskje er du mer interessant enn du aner.

Vi skal tilrettelegge bloggen for deg slik at du blir mest mulig fornøyd, slik at du kan boltre deg hos oss og trives!

Vi vil til enhver tid opprettholde en bloggtjeneste som passer og tilfredsstiller deg best mulig, så nøl ikke med å komme med tilbakespill og påpekninger til hva som kan gjøres bedre, og vi vil bygge og endre bloggen slik at den blir best mulig for deg! Vi er her for deg, og for å forstå deg best mulig, så er det viktig at du kommuniserer med oss og holder oss up to date angående vårt innhold og våre tjenester!

Bloggere som skriver gode artikler, vil kunne bli kontaktet av oss med forespørsel om å publisere deres bloggartikkel som artikkel på våre forsider! Du kan dermed blogge deg til skribentstatus hos oss!

Opprett din egen blogg på få sekunder

Klikk her for en liste over våre blogger

iform.no
Av iform.no august 26, 2011 06:00

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!