Full range of motion gir sterkere muskler

Av Øyvind Pedersen november 20, 2017 16:00

Full range of motion gir sterkere muskler

Lengre arbeidsvei kan gi bedre resultater

Få større muskler uten å trene mer. For godt til å være sant? Ikke på noen måte. Full range of motion – eller «fullt bevegelsesutslag» på norsk – går kort sagt ut på å bruke musklene i hele deres naturlige bevegelsesbane.

Når du trener knebøy, skal du bare gå så langt ned at kneet og lårets bakside danner en rett vinkel. Det rådet har de fleste som styrketrener hørt til det kjedsommelige. Og knebøy er dessverre ikke den eneste øvelsen hvor vi stadig har latt oss fortelle at vi skal være forsiktig med de ytterste posisjonene.

Det er ergerlig. Det er nemlig mye å hente på å belaste muskelen helt ut i ytterposisjonene. Det engelske uttrykket er «full range of motion», altså det størst mulige bevegelsesområdet for et ledd.

Den mest opplagte gevinsten er at du blir sterkere. Forskning har vist at du bare blir sterk i den bevegelsesbanen du trener i. Hvis du ikke strekker leddet helt ut eller helt tilbake, trenes ikke muskelen optimalt. Du er kort sagt ikke særlig sterk når armen eller benet står i en vinkel som du normalt ikke trener.

full

Tvinger du derimot muskelen til å utvikle kraft mens den er strukket helt ut, for eksempel i første fase av biceps curl,  dannes det relativt få av de såkalte tverrbroene mellom fibrene inne i muskelen. Det betyr at de muskelfibrene som er involvert i det harde arbeidet, blir kraftig stimulert, noe som i neste omgang får muskelmassen til å vokse eksplosivt.

I motsetning til hva mange tror, øker ikke full range of motion risikoen for skader, ettersom teknikken tvinger deg til å trene med lettere vekter. Det kan selvfølgelig føles litt demotiverende, men kroppen din vil sette pris på at belastningen fordeles over et større område. Ryggen din tåler for eksempel 70 kilo langt bedre enn den tåler 100.

Hvis du alltid trener med full range of motion, vil du også bli en bedre allrounder. Når du er sterk, vil du generelt være mer stabil rundt vitale ledd som kne, hofte og skulder, som du bruker i en lang rekke forskjellige idretter.

Når det er sagt, skal du selvfølgelig aldri bevege deg så dypt ned eller langt ut at du får vondt, eller at det går utover teknikken. Øvelsene skal alltid utføres korrekt. I så fall gir full range of motion et enkelt og effektivt verktøy til å løfte formen, styrken og muskelmassen til helt nye høyder.

Av Øyvind Pedersen november 20, 2017 16:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!