Gikk ned 14 kg på 6 uker!

iform.no
Av iform.no juli 12, 2007 07:30

Gikk ned 14 kg på 6 uker!

Torstein gikk ned 14 kilo – og beholdte musklemassen – på 6 uker! Hvordan får du vite her…

Torstein Martinsen gikk ned 14kg på 6 uker.

Bildet er tatt av Torstein FØR dietten.
Han veier 91 kilo på dette bildet.
Torstein kom til OlympiaSpirit sin butikk i storgaten 51 i Oslo for å få litt hjelp til å gå ned i vekt. Han hadde trent hardt hele vinteren 2007 med vekter og var klar for å komme i form og bli litt mer markert til sommeren.

Olympiaspirit ga Torstein en diett som ble skreddersydd for han, Den dietten heter proff 1 dietten. Vi ga han en diett som passet hans vektklasse. På denne dietten spiser man (ca) hver 3 time, hvor man holder blodsukkeret under kontroll i løpet av dagen.

Problemet til Torstein før, når han skulle gå ned i vekt var at han spiste litt for mye karbohydrater og ikke nok proteiner. Derfor var det vanskelig for han å gå ned i vekt og beholde muskelmassen. Før han begynte på proff dietten veide han 91 kg og gikk ned til 77 kg på seks uker. Under dietten mistet han mest fett og beholdte muskulaturen siden dietten er ernæringsmessig riktig lagt opp.

I Proff dietten har du mest karbohydrater til frokost og etter trening, og mindre på kvelden. Etter en god natt med søvn – har du ikke spist mat på 8-10 timer – klarer kroppen å ta opp mer av karbohydratene uten å lagre de som fett. Det samme gjelder etter en hard trenings økt. Da har kroppen brukt opp mye energi under treningen, fra karbohydrat lagrene i muskulaturen. Det er viktig å fylle på med karbohydrater sammen med protein på dette tidspunktet. Bruk da karbohydrater som taes raskt opp av kroppen. Du bør ha et blandingsforhold 2-1 fra karbohydrater til protein direkte etter trening i form av pulver.

Det er flere gode grunner for dette:

Komme raskere inn i en restitusjonsfase

Hindre å bruke protein som energi når du tar karbohydrater sammen med protein.

Frigjør mer insulin fra karbohydratene som hjelper til å frakte proteinet inn i muskelcellene.

Lagre karbohydrater effektivt i muskulaturen, kroppen har et ?vindu? på ca 2 timer etter trening hvor den kan lagre mye karbohydrater i muskulaturen. Slik at neste måltid kan være litt lavere på karbohydrater og du frigjør mer veksthormon og mindre insulin!

Under en diett bør man IKKE kutte ut karbohydrater helt, dette for å ha energi til å trene styrke pluss opprettholde forbrenningen. Alle karbohydratene du bruker daglig bør være lave til moderat på GI. Med unntak av – rett etter trening.

Dette bildet er tatt av Torstein etter dietten – Han veier 77 kilo på dette bildet.
Proteininntaket holdes (ca) konstant i hvert måltid igjennom dagen. Vi har ikke noe lager med protein i kroppen. Får du ikke nok protein fordelt utover dagen kan kroppen bryte ned muskulaturen. Om det skjer er du i en katabol fase.


Å spise protein til hvert måltid vil gjøre at du ikke mister muskler og det forhindre at forbrenningen går ned. Mister du muskler går forbrenningen ned fordi det er i muskulaturen mesteparten av maten vi spiser blir forbrent.

Spiser man ikke fett på diett vil blant annet testosteron produksjonen gå ned. Det er viktig at ikke testosteron produksjonen synker da du vil merke at forbrenningen og styrken går ned – og du kan miste muskler.

Det er viktig å få i seg omega 3 fettsyrer, men også litt 6 og 9 pluss litt mettetfett i dietten. De sunne fettsyrene i kosten vil hjelpe til å bekjempe søtsuget. For en kroppsbygger er det alfaomega å beholde fyldigheten i muskulaturen. Husk at man har fett inne i muskulaturen også. Klarer man å beholde mest mulig av fettet inne i muskulaturen, og fjerne mest mulig av underhudsfette der man kommer ned på en fett % på 3-5% vil muskulaturen se markert og fyldig ut. Har du ?deffet? bort alt innvendig fett i muskulaturen vil musklene se mer slanke ut.

Les mer om fettsyrer her?
Det er gunstigst å legge inn litt sunne fettsyrer på de måltidene man spiser litt mindre karbohydrater og før trening for å stabilisere blodsukkeret slik at man føler seg vel under treningen. De lave karbohydrat måltidene vil tvinge kroppen til å bruke fettsyrene og det lagrede fette på kroppen som energi.

De lave karbohydrat måltidene vil føre til at du frigjør veksthormon. Veksthormon utskillelsen hjelper til å øke fettforbrenningen, dette er også positivt siden veksthormon hjelper i prosessen til å bygge muskler.


Torstein fulgte proff dietten hele uken. En dag i uken la han inn 1-2 måltider der han spiste hva han ville ?spisedag?. Han spiste hovedsakelig da mer karbohydrater, Dette for å øke forbrenningen og få fylt opp glykogen lagrene i muskulaturen.

Kan man drikke light brus på diett?

Ja om man ønsker det går det fint om brusen er så å si uten kalorier. Føler du derimot at light brus virker inn på sulten pga søtnings stoffet bør du unngå dette.

Cardio trening anbefales før frokost eller rett etter styrketrening for å forbrenne fett. Fra 30-60 min. eller 30 min før frokost og 30 minuttet etter trening. Pulsen skal være ca 65-70% av max puls. Max puls finner du ved å ta 220 minus alderen din. Er du 30 år tar du 220 minus 30 = 190. Så finner du ut 65 % av 190 det blir 123.5. altså ca 123-124 pulslag i minuttet. Dette er mest gunstig for fettforbrenningen når du trener Cardio trening og er 30år. Cardio trening som anbefales er: rask gange ute, tredemølle, sykkel eller step. Gjør du cardio etter vekttrening husk å ikke innta protein og karbohydrat shake før du er ferdig med cardio treningen. Torstein gjorde på det meste 1 time cardio trening 6-7 ganger uken.

Kosttilskudd var og er en viktig del av diettplanen hos Torstein. Han brukte protein pulver fra egg, siden han ikke tåler laktose fra melk. Men for dem som tåler laktose vil det faktisk være enda bedre å bruke whey protein(laget av ost) som protein tilskudd fordi det har en høyere biologisk verdi. Kroppen tar opp mer av whey proteinet enn egg proteinpulver pr. servering.

Videre brukte han 3 ss udo choice om dagen, ZMA til kvelds, kreatin, ribose og glutamine før og etter trening, Ekstra vitaminer /mineraler til frokost, 3 kapsler CLA 2-3 ganger daglig og carbo pulver etter trening sammen med proteinpulver.

Torstein har dette å si om dietten han fulgte: Jeg kan anbefale proff 1 dietten til alle som ønsker å gå ned i vekt enten de trener eller ikke.


Jeg følte med opplagt og hadde hele tiden nok energi til å trene på dietten. Det var til tider litt tøft men jeg hadde den rette innstillingen så da var det ikke noe problem.

Det var utrolig deilig å kunne se kiloene renne av hver uke og enda så spiste jeg 6 måltider om dagen. Jeg gikk ned fra 93 cm rundt midjen til 78 cm. Endelig har jeg funnet en diett som virkelig fungerer for meg. Takk til OlympiaSpirit som fulgte meg opp!

Om du Ønsker hjelp til din diett eller trening: www.olympiaspirit.com har gratise dietter og trenings programmer !

Fremtiden for din kropp!

www.tommithorvildsen.net
Torstein: e-mail: torstein_martinsen@msn.com

iform.no
Av iform.no juli 12, 2007 07:30

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!