Gunhild Fretheim debuterer i Body Fitness

Av Geir Tverdal august 31, 2014 01:00

Gunhild Fretheim debuterer i Body Fitness

Om ca tre uker er det klart for Norway Open. Vi har tatt en prat med Gunhild som er en av de som står på scenen for første gang nå i høst.

GunhildFretheim-2014-3

Navn: Gunhild Fretheim
Alder: 22
Høyde: 162
Vekt: 63 kg (offseason) – 57 kg (onseasen)
Arbeid: Student og deltidsansatt på Rema1000 og Bohus
Sivilstatus: samboer
Sponsor: ingen
Klubb: Kaliber FKK

Du debuterer på Norway Open i Body Fitness. Har du gjort deg noen tanker om hva du ønsker å oppnå?

For min del handler det om å stille for å bli den beste versjonen av meg selv og erfaringen jeg får underveis. Det hadde selvfølgelig vært gøy å vinne så jeg går for gull.

Hvordan fant du ut at du ville konkurrere – og hvorfor gikk du for Body Fitness?

Etter å ha trent på Spenst noen måneder og ha lest flere fitnessblogger ble jeg fascinert av hvor flotte jentene er på scenen og hvor mye arbeid de legger ned i konkurransene. Til slutt bestemte jeg meg for at det kunne være et fint mål å ha for å få litt motivasjonsboost til treningen. Bodyfitness ble det fordi kroppen min har en ramme som passer bedre i den klassen.

Hva med posering, har du brukt mye tid på det?

Poseringstrening er helt nytt for meg og det har vært mye prøv og feil for å få til kvartvendingene. Kaliber er et fantastisk team å være på med god oppfølging så jeg har heldigvis fått mye hjelp 🙂

Kan du fortelle leserne litt om hvordan du har trent innenfor denne konkurransen –  hvordan har fremgangen vært de siste 12 mnd?

De siste tolv månedene har vært veldig varierende på treningsfronten. I begynnelsen av året surret jeg mye på gymmet og kjørte endel isolasjonsøvelser som egentlig ikke ga meg noe særlig. Da jeg byttet gym og coach til Arve Kristoffersen ble fokuset flyttet til symmetri i muskulaturen så de siste månedene har jeg trent hardt og målrettet med mye terping på teknikk. Fremfor å løfte tungt har jeg måttet lære meg å løfte færre kilo for å utføre alle øvelsene med kontakt og god teknikk. Jeg kjører mage og bein seks dager i uka og myo-reps på skuldre og armer.

GunhildFretheim-2014-4

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg, har den gradvise reduksjonen i energi(kcal) påvirket deg?

Dagene mine varierer veldig. Jeg har skole fire dager i uka og to deltidsjobber så hverdagen er ganske travel. Jeg gjør alltid morgencardio og forsøker å legge inn treningsøktene etter skolen. Deretter blir det litt matprepping før jeg drar på jobb og jobber ut kvelden. Jeg ligger ikke så lavt på kalorier og det går overraskende bra å kombinere diett med de daglige aktivitetene. Klart man blir sulten og sliten, men det hører med.

Hva er planene videre etter denne høsten?

Etter høsten skal jeg ta en fitnesspause og fokusere på skolen. Jeg kommer til å fortsette å trene styrke med innslag av klatring og stisykling og satser på at jeg sammen med coachen finner et kosthold som gir en sunn helårskropp etter konkurransen.

Når begynte du å trene med vekter og hvordan startet din interesse for Body Fitness?

Jeg vokste opp i en veldig aktiv familie og har drevet med hest i 13 år. Da jeg solgte hesten ble det mye smågodt og stillesitting og til slutt var det på tide å gjøre noe. Jeg begynte på Spenst Sørumsand og fikk ti timer med en fantastisk PT som introduserte meg for vekter og gleden det gir å trene styrke. Interessen for fitness kom noen måneder senere.

Har du noen tips til andre som vil prøve seg i BF. Hvordan bør man trene for å bli en god utøver?

For å bli en god utøver bør man aller først finne en flink coach. Underveis er det viktig å finne motivasjon og glede i det man gjør, ha hodet på riktig sted og være tålmodig. Ting tar tid!

Bruker du noen kosttilskudd? Eventuelt hvilke bruker du og hvorfor.

Jeg bruker Myoprotein fra MyRevolution, det er en absolutt favoritt. Ellers blir det bare Omega3, ZMA og multivitamin.

GunhildFretheim-2014-2

Hvordan synes du det har vært å være på en streng(?) konkurransediett?

Det har gått overraskende bra. Dietten min er skreddersydd og har blitt endret underveis etter fremgang og aktivitetsnivå. Jeg savner nok mest å spise med familien min eller å ta et glass vin en lørdagskveld med kjæresten, men de er fortsatt der når konkurransen er over og det er ikke lenge igjen.

Har du kanskje noen tips på hvordan man skal holde motivasjonen oppe?

For meg har motivasjonen hele veien vært hvor vanvittig mye man lærer om ernæring og trening underveis i en konkurranseoppkjøring. Veien dit er like spennende som selve dagen på scenen, gjør det beste ut hver dag!

Noen du vil takke/nevne helt til slutt? Legge til?

Jeg vil gjerne takke Arve Kristoffersen for fantastisk oppfølging, Skullerud Sportssenter, samboeren min som får meg på trening på dårlige dager og alle venner og familie som har vært tålmodige og forståelsesfulle.

Alle foto: Stefan Bahrawy

Av Geir Tverdal august 31, 2014 01:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!