Hanne Monstad Hansen

Av Iform.no september 24, 2010 09:00

Hanne Monstad Hansen

debuterer i bodyfitness under Norway Open

Hanne Monstad Hansen debuterer i bodyfitness under Norway Open i Askim 26. september, og stiller i NM helgen etter. 

 

Kan du fortelle litt om deg selv?

Jeg lever nok for mange et ganske rolig og stabilt A4 liv, noe jeg trives godt med. Min kjære mann og jeg ble tidlig foreldre og har nok et relativt ?voksent? liv i forhold til mange av våre jevnaldrende – stort hus, stasjonsvogn, katt, utenlandsreiser og hele den pakken der.

Jeg jobber som sykepleier på Sykehuset i Vestfold og skal snart begynne å jobbe i tillegg som personlig trener.

 

Jeg tror jeg er en ganske målrettet person, har jeg først bestemt meg for noe skal jeg nå målet uansett hvor mye det koster av blod, svette og tårer.

 

Når begynte du med styrketrening?

Jeg har trent styrke i mange år, men målrettet mot konkurranse i 1 år. Ellers har jeg snust på mange idretter som fotball, klatring, ridning og løping.

 

Hvorfor har du valgt å stille i bodyfitness?

Jeg har alltid likt sporten og hatt det som en uoppnåelig drøm. Feminine jenter med muskler er vakkert. Allerede som barn så jeg opp til Linda Hamilton i The Terminator på grunn av musklene.

 

I 2008 løp jeg Oslo halvmaraton. Jeg gikk fra å ha særdeles dårlig kondis til å klare et løp på 2.2 mil på under to time. Jeg bestemte meg så for å satse på den store drømmen min, nemlig bodyfitness.

 

Jeg skal heller ikke legge skjul på at jeg har hatt en liten 30-års krise, så hvis jeg skulle realisere mitt mål om å stille i BF måtte jeg bare hoppe i det. Som sagt, så gjort.

 

Hvordan trener du?

Coach og sponsor Børge Fagerli setter opp treningsprogrammet mitt.  Jeg trener etter hans prinsipper med en kombinasjon av RPE-metoden og Myo-reps. Intensiteten styres av autoregulering,

dvs. at intensiteten på treningen styres av dagsformen.  Er jeg sliten en dag vil det bli en rolig økt, har jeg rikelig med energi er det bare å gi på.  Ellers trener jeg i sykluser med fokus på de muskelgruppene som må forbedres. Ofte trener jeg samme muskelgruppe to – tre dager på rad, noe som er litt mot strømmen, men det fungerer utmerket. Totalt trener jeg styrke 4-6 dager i uken.


Hvor mye kardio kjører du på diett?

45 minutter morgenkardio, 3 dager i uken.

Intervall trening 2 minutter x 5, 1 dag i uken, samt sprintintervaller i motbakke 15 sekunder x 5 og 7 sekunder x 5.

Avslutter styrkeøktene med 10 min. moderat kardio på ellipsemaskinen.

 

Hvilke øvelser er dine favoritter?

JM-press og Børgepress.

 

Hvordan spiser du on/off-season?

Etter at jeg kom med i MyRevolution teamet satte Børge opp en matplan for meg, noe som fungerte alldeles utmerket! Jeg hadde stor fleksibilitet i forhold til valg av matvarer og hadde mye energi. Har i grunnen spist det samme på dietten, bare i litt mindre mengder. Det å være på konkurransediett er ikke nødvendigvis synonymt med torsk og brokkoli. På slutten av deffen har jeg også kuttet ut kunstig søtning og melkeprodukter.

Off-season spiser jeg ofte skyr, druer, havrepuff, glutenfrie havregryn, karbonadedeig, kyllingfilet, masse salat og macadamianøtter.

 

Hvor lenge går du på diett før konkurranse?

Ca. 3-4 mnd.

 

Hvordan ser en dag ut i ditt liv?

05.30: Morgenkardio

06.20: Stå med ungene/familien og lage matpakker

07.00: Jobb

15.30: Lage middag og gjøre lekser med barna

17.00: Trene

19.30: Legge barna

20.15: Studere

21.30: Oppdatere bloggen, sjekke andre treningsblogger, evt. se på tv.

23.15: Natta

 

Det må tilføyes at jeg jobber deltid og har noen roligere dager. Men jeg er gressenke så det er godt å ha litt tid til ungene, hjemmet og studiene.

 

Hva har vært den største utfordringen på diett?

Den siste uken har energinivået vært lavt, det har vært litt hardt for en person som er vant til å ha mange jern i ilden.

 

Hvilke forventninger har du til konkurransedagen?

Jeg håper jeg får en anstendig debut, og gleder meg til å endelig få stå på scenen.

 

Hvilken muskelgruppe er du mest/minst fornøyd med?

Jeg er fornøyd med magen og forside lår, men litt fortvilet over setet/rompa, der sitter fettet godt. Ellers er jeg vel ikke av de med størst muskelmasse som stiller i år.

 

Har du fått noe hjelp til konkurranseoppkjøringen?

Børge Fagerli har satt opp både dietten og treningsplanen, noe jeg er strålende fornøyd med.

 

Har du noen forbilder?

Vibeke Hermansen, Marianne Aas Krogh, Kristine Weber og alle de flotte jentene fra teamet.

 

Noe du vil si til slutt?

Jeg vil gi en stor takk til min sponsor MyRevolution og Coach Børge som har vært villig til å satse på meg.

 

Av Iform.no september 24, 2010 09:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser