Har resultatene dine stagnert??

Av Lars Helge Kristiansen juli 8, 2013 06:00

Hvorfor har resultatene dine stoppet opp?

Treningen gir ikke de resultatene du håpet på lengre, og det virker som om uansett hvor hardt du trener, så kommer du ikke videre.

Et direkte resultat er at treningene blir et tiltak, og motivasjonen begynner å forsvinne…

Her skal jeg ta for meg noen ting som kan være årsaken til at resultatene dine har stoppet opp. Det finnes et hav av alternativer her, men jeg skal ta for meg noen du kan se på, så kanskje du finner løsningen på problemet som kveler treningslysten.

Hva vil du egentlig med treningen din? Vil du bli større? Sterkere? Slankere?

Et treningsprogram kan være bygget opp på utallelig mange måter, og avhengig av hva en forsøker å oppnå vil noen være mer effektive en andre. Veldig mange som trener i dag kopierer programmene sine hos andre som trener. Dette blir helt feil, da målene til de trenende ikke nødvendigvis er helt like, og det enkle faktum at folk er forskjellige, og svarer dermed forskjellig på samme type trening.

Det finnes ingen fasit på hvilke øvelser, set og repetisjoner en bør gjøre, noe fungerer best for noen, annet fungerer bedre for andre. Det som er nevneverdig er at treningsprinsipper, altså fundamentet programmet ditt er bygget på kan være nogenlunde universiellt. Med dette tenker jeg på;

  • Progresjon (intensitet vs vekt?)
  • Kontinuitet
  • Kosthold
  • Hvile

Disse faktorene må være tatt høyde for om en skal forvente signifikante resultater over en gitt periode.
Du gjør akkurat det samme med kroppen nå som for 2 måneder siden:

Denne går litt under punktet over, men dersom du løfter likedan hele tiden, samme vektene, samme tempoet, samme pausene, samme øvelsene, så hvorfor skulle kroppen forandre seg? Kroppens resultat er en direkte konsekvens av hva du gjør med den, og når du har gjort det samme en tid, har kroppen tilpasset seg nettopp det. En må forandre på noe, for eksempel å løfte samme vekten raskere, ha kortere pauser, eller kanskje endre øvelser på musklegruppene for at kroppen skal oppleve treningen som noe nytt og ?utfordrende? som den må tilpasse seg etter. Gjør du det samme hele tiden, kalles det ?vedlikeholdstrening?, altså at en trener for å holde kroppen akkurat som den er.
Forventningene?.

Jeg forstår gutta som vil se ut som proffene så snart som mulig.. For all del, jeg skulle gjerne sett ut som Arild Haugen selv, men å nå store resultater krever innsats over lang tid. Genetikk og kosthold vil spille en rolle for hvor raskt du eventuelt oppnår resultatene du er ute etter. Dersom du forventer å se ut som proffene etter et år eller to med trening, så ødelegger du deg selv. Alle som har oppnådd noe imponerende med fysikken sin har lagt enormt med energi, innsats og tid i å komme seg dit.
Problemet her for mange er at de kan se seg i speilet å mene at ingenting skjer, men det er fullt forståelig om en har målsettinger som kanskje burde være over 5-10 år, og prøver å oppnå det på 6 måneder. La meg garantere 100%, uansett hvor mye en spiser, trener, og går inn for det, til og med dem som bruker dopingpreparater vil komme fram til det samme, ting tar tid, og en vil ikke forandre seg fra normal til superhelt på kort tid. Vær realistisk, se etter fremgang på veien mot mål, ikke bare fokuser på enderesultatet du ønsker.

/artikkel/standard/trening_fett_muskler450_2.jpg

Motivasjonsbrist?

En vil ofte treffe trenende som trener hardt en periode, så slutter de noen måneder. De samme starter gjerne igjen med treningen etter en stund, for så å slutte igjen.

Dette er ofte et resultat av at motivasjonen brister. ؅rsaker til dette kan være mange, noen av dem står i punktene over her. Urealistiske mål, eller manglende mål, dårlig program, eller lignende er svært vanlige årsaker til at folk slutter med treningen etter en stund. Jeg har skrevet det tusen ganger før, for å oppnå noe må en trene med kontinuitet, og gjøre trening til en livsstil. Bak enhver profesjonell idrettsmann ligger det utallelige timer, døgn og år med innsats. Evnen til å fortsette selv på de dårligste dagene en har, og holde seg til en plan er ofte det som skiller dem som blir konkurrerende idrettsmenn mot de som aldri når dit.

Her var noen tanker omkring hvorfor fremgangen din er helt som du ønsker. Om du kjenner igjen noe av dette, forsøk å endre noe. Det er svært individuelt hva som må endres,  men det er en absolutt sannhet at om kroppen skal endre seg, må vi gjøre noe som tvinger den til å endre seg.


Av Lars Helge Kristiansen juli 8, 2013 06:00

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser