Håvard Huse

Av Iform.no desember 2, 2008 06:00

Håvard Huse

?Jeg gjør nøyaktig det samme hver dag, 365 dager i året!

?Jeg gjør nøyaktig det samme hver dag, 365 dager i året! Det er det som er nøkkelen til å bli god?, sier Håvard Huse når jeg sitter i sofaen på Kaliber Treningsstudio og snakker med han om kostholdet hans.

Jeg som jobber daglig med trening og veiledning vet at det er nettopp dette som gjør at de aller beste er så bra; det at de har gode rutiner og er villige til å dag ut og dag inn spise og trene bra, aldri skippe måltider eller treningsøkter. Det nytter ikke å spise to-tre gode måltider om dagen og så slurve med resten, eller trene bra i 3 måneder og så ha en måned pause, slik mange av oss vanlige dødelige gjør. De som er skikkelig gode, de slurver aldri!

Håvard Huse har imponert meg i den tiden han har trent på Kaliber. Han har utviklet seg voldsomt fra første gang han kom inn døra hos oss, og har gjennom hardt arbeid og disiplin som han kaller det selv bygd seg opp til å bli en av landets aller beste kroppsbyggere i den atletiske utgaven av kroppsbygging; bodybuilding classic. Jeg var nysgjerrig på hvordan han i detalj får det til, så jeg tok en prat med han for å fravriste han hans hemmeligheter. Heldigvis var han meddelsom, og i det følgende kan du som leser også ta del i spisevanene til en toppnivå kroppsbygger.

Før vi begynner, er det på sin plass å nevne at Håvard veier i underkant av 90kg i konkurranseform, på sine 180cm, og utenfor konkurransesesongen veier han 100-105kg, også da i veldig god form (med sixpack). Han brukte lang tid på å bli så seriøs som det han forteller om her – det er ikke gjort over natten å komme i gang med et slikt opplegg. Han ønsker også å presisere at det ikke er nødvendig å være like seriøs som han om man er på et lavere nivå, men at det man bør sitte igjen med etter å ha lest dette er en forståelse for at det er ekstremt viktig å være strukturert og ha faste rutiner på det man gjør, og også å ha en klar formening om hvorfor man spiser og trener som man gjør. Med egne ord sier han: ?Du må ha en plan for hva du spiser, alltid! Har du ikke det, så bør du lage deg en.?

Gunnar: ?Kan du fortelle meg hvordan du spiser for å bygge muskler??
Håvard: ?For å bygge muskler må man spise flere kalorier enn man forbrenner, men jeg syns det er viktig å ikke overdrive her. Målet er å bygge muskler uten å bli feit. Det blir for dumt å spise dårlig mat og tomme kalorier bare for kalorienes skyld. Derfor velger jeg heller å bygge meg opp gjennom å spise sunn mat hele året, bare mer av den i de periodene der jeg bygger muskler (offseason). Eneste forskjell mellom offseason og diett, er at i offseason tillater jeg meg saus på maten, og gir meg selv litt større frihet til å variere karbohydratkildene. For eksempel spiser jeg en del pasta i offseason, mens på diett spiser jeg kun ris eller grønnsaker. Dessuten bytter jeg ut noen av proteinshakene med weight gainer i offseason-perioden.?

Gunnar: ?Mange liker å ?bulke? seg opp i offseason, for å raskere bygge muskler. Hvorfor gjør ikke du det??
Håvard: ?Jeg mener at man føler seg bedre i kroppen når man er slank, og når man føler seg bedre vil man også klare å trene hardere. Dessuten er det lettere å bli skarp (les: bygger-utrykk for slank og definert) til konkurranser når man holder seg slank hele året gjennom.?

Gunnar: ?Dette virker veldig seriøst. Hvordan får du tid til alt dette, og blir du aldri matlei??
Håvard: ?Jeg tilbereder all maten min dagen i forveien, og pakker den i ferdig porsjonerte matpakker som jeg har med meg overalt. Skal jeg ut og fly eller reise i jobben pakker jeg med meg mat for hele reisen. Det er nesten alltid en mikrobølgeovn i nærheten som jeg kan bruke til å varme opp maten, til og med på restaurant har jeg bedt om å få bruke mikrobølgeovnen til å varme opp min egen medbragte mat. Trickset for å unngå å bli matlei er å benytte seg av mye krydder, samt diverse sauser når jeg ikke er på diett.?

Gunnar: ?Kan du fortelle meg eksakt hvordan du spiser i offseason når målet er å bygge kvalitets muskelmasse??
Håvard: ?Her er min eksakte plan for hvordan jeg faktisk spiser dag ut og dag inn i offseason:

07:00: 100g lettkokte havregryn tilsettes 4dl vann og kokes i mikrobølgeovnen i 2 ½ minutt. Deretter rører jeg inn 250g Mutant Mass weight gainer og 1 ss UDOs Choice + kunstig søtningsmiddel og spiser det som grøt.

10:00: 250g kyllingfilet stekt på panne med litt rapsolje + 75g kokt jasminris

13:00: samme som kl 10

16:00: samme som kl 10

18:00: samme som kl 10

19:30: trening

21:00: 250g Mutant Mass weight gainer + 100g havregryn

23:00: 50g protein (bruker for øyeblikket en blanding av halvparten MyoRevolution sitt protein og halvparten Proteinfabrikkens Pure Casein)

Av kosttilskudd bruker jeg både i offseason og på diett følgende:
30g L-glutamin (fordelt før og etter cardio og vanlig trening)
multivitamin, ZMA, grønn te, 1g c-vitamin, 500mcg krom, 10g vit B5, kalium, kalcium, l-tyrosine, glukosamine, chondroitine, MSM og CLA?

Gunnar: ?Det må jeg si, det var temmelig strikt kosthold til offseason å være! Hvordan spiser du så når du er på diett??
Håvard: ?Da spiser jeg helt likt, bare at jeg reduserer mengden kyllingfilet til 200g per måltid og risen til 25g per måltid, og jeg kutter ned til 70g havregryn på morgenen. Mutant Mass-shakene byttes ut med proteinshaker på 50g, og måltidet etter trening erstattes av 40g riskaker og 50g proteinpulver. Noen ganger spiser jeg sei i stedet for kyllingfilet.?



Gunnar: ?Hmm, dette høres veldig kjedelig ut! Kan du fortelle hva du gjør for å sette smak på maten??
Håvard: ?Det er viktig å tilberede kyllingfileten slik at den ikke blir tørr. Dette gjør du på følgende måte: sørg for at platen og oljen er varm før du legger kyllingen på panna. Strimle den gjerne opp før du legger den på, da blir den bedre. Stek den gyldenbrun på begge sidene samtidig som du krydrer den, og legg så på lokk. Stek under lokk til den er gjennomvarm, da beholder du saftigheten i kyllingen.

Jeg krydrer kyllingfileten med følgende kombinasjon: chili, tikamasala, tandori og karri, eller alternativt karri, chili, texaskrydder, hvitløk og urter + middelhavskrydder. I offseason tillater jeg meg som sagt også sauser, gjerne sweet chili saus, barbequesaus, etc. Anything goes. Tenker ikke så mye på kalorier i dem, men passer på å ikke overdrive med mengden.?

Gunnar: ?Har du spisedager på diett??
Håvard: ?Under diett har jeg ikke spisedager, derimot har jeg oppkarbingsdager. På oppkarbingsdagen øker jeg kalorinivået til 25-50% over vedlikeholdsnivå, gjennom å spise mye karb av den typen som moderat-til-rask omdannes til glukose. For eksempel hvitt brød og pasta og havregryn. Jeg kutter ned på proteininntaket på denne dagen, til omtrent 2g per kg kroppsvekt. Fett spiser jeg ingenting av. Proteinkildene er fremdeles kyllingfilet og proteinpulver. Jeg begynner dietten med 1 oppkarbingsdag i uka, og øker etterhvert som jeg blir i bedre form slik at jeg på slutten har en oppkarbingsdag hver femte dag.

I offseason legger jeg derimot inn en vanlig spisedag èn gang i uka. På denne dagen sørger jeg fremdeles for å få i meg mesteparten av mine vanlige måltider, men jeg koser meg også med pizza og is og andre ting som jeg har lyst på ellers i uka. Spisedagen varer vanligvis i 12 timer, og jeg ser på den som belønning for å være strikt resten av uka.?

Gunnar: ?Godt å høre at du er menneskelig du også, Håvard! Bare for å få det hele komplett, kan du si kort hvordan du trener også??
Håvard: ?Jeg trener helt likt året rundt. Jeg deler kroppen inn i fem, og trener med vekter fem dager i uka. 6-8 sett i uka per muskelgruppe. ؈n gang per uke er jeg ute og sprinter. Under diett går jeg dessuten en time hver morgen fra kl 0600 til 0700.?

Gunnar: ?Jeg trekker tilbake det om at du er menneskelig… Helt på tampen, har du et tips til de som leser dette, som du syns er ekstra viktig??
Håvard: ?Det viktigste tipset er å melde seg inn på et gym der det er folk som har peiling.?

Gunnar: ?Det var et godt tips, gjør som Håvard gjorde og meld dere inn på Kaliber folkens! :-)?


Av Iform.no desember 2, 2008 06:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!