Heidi Vonka Koi

Av Iform.no april 14, 2009 16:00

Heidi Vonka Koi

Hovedmålet mitt er å få proffkortet!

Alder: 22 år, født 10.09.1986
Bosted: Oslo, opprinnelig fra Kirkenes
Arbeide: SAS
Høyde: 167cm
Vekt: Den variere..
Off-season: Vil helst ikke være mer enn 10 kg over konkurranseform.
Konkurranse: I år 55 kg. Satser på 58 kg i konkurranseform neste år!
Sivilstatus: Evig singel?!
Sponsor: MXDC treningsklær
www.proteinfabrikken.no

Meritter :
4. plass Nordisk Mesterskap 2008
2. plass Norges Mesterskap 2008
7. plass Sandefjord Open 2007
10. plass Oslo Grand Prix 2007

Fortell litt om deg selv:
Jente med store mål og ambisjoner. Setter jeg meg et mål, gjør jeg alt får å nå det. Bruker mesteparten av tiden min på trening og jobb, men elsker reising, språk og alt jeg kan lære noe av. Alt som gir meg nye perspektiv på ting. Liker å lese gode bøker.

Surfer du mye på nettet?
Ja bruker mye tid på nettet, spesielt på diett. Får tiden til å gå, og tankene bort fra mat. Iform.no er jeg alltid innom. Bruker også mye tid på bloggen min, www.heidivonkakoi.blogg.no.

Hva synes du om iform.no?
Jeg liker iform.no, liker spesielt å lese om nye ansikter i sporten. Fint å stikke innom siden når jeg trenger ekstra motivasjon.

Hva er din målsetning framover:
Et av mine mål er å alltid stille bedre for hver gang jeg konkurrerer. Utvikle meg, og lære av mine feil. Målet for neste års konkurranser er å bli mye større og grovere. Hovedmålet mitt er å få proffkortet!

Du vil bli proff, hvilke tanker har du rundt det? Tror du at du har en mulighet til å leve av dette i framtiden?
Drømmen er å flytte over til Usa, og konkurrere der borte. Tror ikke jeg kan leve av bare konkurreringen, men alt som er rundt. Jobbe som personlig trener, kanskje få laget en egen treningsklær kolleksjon, reklame osv. – mye er mulig hvis man klarer å bli et kjent ansikt!!

Føler du at du må ofre mye for å bli best i BF?
For å bli BEST i bodyfitness er det jo en del ting som må ofres, f.eks mye av det sosiale livet når man er på diett, mye god mat, festing osv. Selv ser jeg egentlig ikke på det som ofring, trives jo med livet mitt som det er. Vet uansett at jeg får igjen for alt når jeg har nådd målene mine!! Og den følelsen av å nå målene sine kan ikke måles med noen slags mat eller fest!!

Flyttet du fra Kirkenes til Oslo pga av din satsing på BF?
Bodde i Tromsø før jeg flyttet til Oslo, men ja flyttet fra Tromsø til Oslo pga bodyfitnessen!

Mener du at det er umulig å hevde seg i BF når man bor så langt nord?
Nei det mener jeg ikke. Klart du kan hevde deg uansett hvor du bor, men jeg vil ikke kaste bort noe tid – og her i Oslo får jeg hjelp av de beste! Hadde jeg bodd i nord måtte jeg prøvd og feilet selv, og alt ville tatt lengre tid. Skal du bli god i noe er det klart det er best å være der de dyktigste holder til.

Når begynte du å trene?
Begynte å trene bryting allerede som seksåring, har holdt på med idrett så lenge jeg kan huske. Vært innom både fotball, håndball og ridning. Vekt trening begynte jeg med som 14-15 åring.

Hva er det som driver deg?
I hovedsak er det alle målene og ambisjonen mine. Vet at står jeg på, og gir alt til enhver tid – klarer jeg alt jeg vil her i livet. Det å se fremgang, og at ting går min vei er selvfølgelig med på å drive meg vidre.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?
Alle muskelgruppene kan bli bedre. Alltid.

Hva synes du er din beste prestasjon?
Det må være å gå fra 7. plass og 10. plass i fjord, til 2. plass på NM og 4. plass i Nordisk kun et år etter. Har bygget 4 kg musklatur på et år, det er en prestasjon jeg er super fornøyd med! Satser på like god framgang i året som kommer!

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?
Ja, mange. Raymond Andersen som var den første til å se potensialet i meg. Geir Borgan som har hjulpet meg med diett og ikke minst støtte. Nina S. Moe som er en av mine beste venninner og treningspartner. Harald Skjøldt og resten av Haralds Gym folket, kjempe masse støtte og oppmuntring til enhver tid! Ellers er det selvfølgelig alle venner og familie som støtter og respekterer det jeg holder på med.

Har du noen tips til en nybegynner?
Sørge for å få mest mulig kunnskap, spørre om hjelp og ha tålmodighet. Ting skjer ikke over natten. Lære seg å kjenne sin egen kropp, både med trening og kost. Vær perfeksjonist – slurv kommer du ingen vei med.

Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?
Fordelene er jo bla. at man tar godt vare på kroppen sin, holder kroppen ung og frisk. Ikke minst lærer man seg å kjenne kroppen kjempe godt. En annen fordel er jo disiplinen og målbevistheten vi må ha. Det er noe man kan ta med seg andre plasser i livet også, sånn som skole og jobb. Det negative vil jeg si er Norges holdning mot sporten. Vi blir mange ganger sett litt ned på, og mange skjønner ikke hvor mye kunnskap, jernvilje, offring, tid osv. som trengs får å bli noe i dette gamet.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?
På diett er det ganske hektisk. Opp kvart over 3 på natta for å rekke morgenkardio før jobb. Så er det 9 timer jobb, før jeg drar på trening. Deretter er det hjem å lage mat for morgendagen, også rett i seng. Prøver alltid å få 8-9 timer søvn.

Opp kl 3, og du må ha 8 til 9 timers søvn, det betyr jo at du legger deg i barnetv-tid. Det er ikke akkurat et sosialt liv du lever?
Hehe..Nei på diett har jeg ikke et mye sosialt liv, men jeg trives med det! Ellers i året tar jeg meg selvfølgelig mer tid til alt det sosiale.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!
Har ikke noe treningsprogram. trener det jeg føler for den å den dagen. For meg er det viktig å trene det jeg føler jeg har energi til den og den dagen. Trener 5-6 dager i uken da, splitter opp kroppen slik at alle muskelgruppene får ca. en ukes hvile mellom hver økt. Deler opp bena da, forside en dag og bakside endag. Samme med rygg, bredde en dag og tykkelse en dag.

Fortell oss litt hvordan en Fitnessutøver spiser:
Kosten min går mest i kyllingfilet, biff, egg, cottage cheese, skalldyr og fisk. Korn, ris, pumpernikkelbrød, poteter og brokkoli. Fyller på med tomat, agurk og paprika. Tilsetter litt olje eller nøtter for fettet sin del. Er også flink til å ta tran. Hvis jeg spiser frukt går det i mango, pære eller nektarin. Spiser også en del blåbær, blender det med splenda og fettfri yoghurt. Nam:) Sushi er også noe jeg spiser mye av.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?
Geir Borgan har hjulpet meg med dietten i år. Han er deffinitivt den flinkeste i norge når det kommer til diett oppsett. Gjør du som han sier blir du i knallform. Uansett!

Hvor lang tid var du på diet før NM?
4 måneder

Noe spesielt du syntes var tøft under dietten?
Synes faktisk de to ukene mellom NM og Nordisk var tyngst. Hadde da vært altfor lenge på diett, (ble nesten 5 måneder til sammen) og kjente at jeg begynte å miste litt fokus. Måtte virkelig gå inn i meg selv på slutten. Det er også tungt når øynene og hjernen ikke samarbeider mer, når man ikke lengre ser hvordan man ser ut. Da er det viktig med gode støttespillere.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?
Proteinfabrikken sin sjokolade Wheytech, glutamin, kalsium/magnesium tabletter og krom tabletter. Har brukt litt kreatin tidligere, men ikke nå. Liker dessuten best å få i meg det meste gjennom ordentlig mat.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?
For meg funker det best med morgenkardio på tom mage, og det å spise lite – men ofte. Tidligere var jeg «redd» karbohydrater, men med årene har jeg lært at kroppen min fungerer best med langsomme karbohydrater. Både med tanke på energi nivå og forbrenning. Nøkkelen for meg er å bare passe på mengden. Grønn te er også noe jeg tror funker bra for å få opp forbrenningen.

Det ble to konkurranser på deg i høst, du tok en 2 plass på NM og en 4 plass på Nordisk. Veldig bra! Er du fornøyd selv?
Ja kjempe fornøyd, året har gått over all forventning!! Ingenting å klage på! Nå er det bare å stå på, så neste år blir even better;)

Når får vi se deg på scenen neste gang da Heidi?
Har alle konkurranse planene klare helt fram til 2010, men en ting som er 100% sikkert er at jeg blir å se på neste års NM! Gleder meg!

Hva var det første du gjorde etter Nordisk?
Det første jeg gjorde var å spise hvit tobrelone, cashewnøtter og brente mandler! Så måtte jeg gå på en bensinstasjon å kjøpe en pære! Hehe, drømt om den pæra sååå leeeenge! Når jeg kom hjem til Norge dro jeg å handlet mat for 1600 kr! Har ikke klart å spise opp alt, øynene ville ha mer enn hva magen klarte:)

Beskriv deg selv med fem ord:
Disiplinert, målbevist, egoistisk, komisk og nyskjerrig.

 

 

 

Av Iform.no april 14, 2009 16:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!