Hemmeligheten bak et suksessrikt treningsprogram – Har du forstått det?

Av Eirik Sandvik august 1, 2012 06:00

Når du kan forklare og forstå hvorfor du gjør alt du gjør? DA har du trolig forstått det.

De aller fleste som trener følger og bør følge et treningsprogram, men er det alle som forstår sitt treningsprogram?

 

Forstår DU ditt treningsprogram?

Vi skal i denne artikkelen kort se på et meget sentralt emne når det kommer til ditt treningsprograms suksess, nemlig forståelsen av det!


Spørsmål som ?hva er det beste programmet? dukker opp med jevne mellomrom og selv om svarene sikkert ofte kan ende opp med å bli ?korrekte? i den forstand at man nevner alle viktige treningsprinsipper og metoder, så kan det fort også ende opp med å bli litt for mye teori som egentlig ikke forstås i en korrekt sammenheng. La meg forklare.

 

La oss si du ønsker å komme i gang med skikkelig trening etter å ha feid igjennom flere treningsprogram uten resultater og denne gangen ønsker et program som er best for deg. Du forhører deg rundt og ender opp med alternativer som: lineær periodisering vs. ikke-lineær periodisering, du hører om periodisering kalt conjugated, concurrent og undulating. Skal du følge et splittprogram, helkroppsprogram? Super-sett? Cluster sett? Hvor mange sett? Reps? Hva med pauser? Hvilke øvelser?

 

 

Vi stopper her..

 

Ta en titt på treningsprogrammet ditt og spør deg selv om du virkelig har forstått det? I så fall, tilfredsstiller treningsprogrammet du nå følger de målene du ønsker å oppnå?

 

?Noen ganger ass?.?


 

Har du noen gang opplevd eller observert en nybegynner blir gitt et treningsprogram som gjenspeiler hva en kroppsbygger i eliten driver med? For eksempel en 5 splitt der du trener 1-2 muskelgrupper per økt 5 dager i uka? I så fall, hva er meningen med det?

 

La oss si du er i den situasjonen nå. Du er relativt ny innen trening, eller har rett og slett stagnert. Du får nå beskjed om å trene 1-2 muskelgrupper 5 dager i uka. Du er en gutt på 19 år som ønsker å legge på deg maksimalt med muskelmasse og ikke minst øke styrken, så siden dette er hva kroppsbyggerne ofte gjør tenker du at det er en meget god løsning….

 

?men så ser du at ei dame på 49 år får tildelt nøyaktig samme program. Og målet hennes? Ja, det er å gå ned i vekt.

Hva nå da?

 

Skal samme program tilfredsstille disse ulike målene?

 

Har vedkommende som har gitt dere begge samme program selv forstått selve hensikten med programmet ? altså, hvorfor det er oppsatt som det er?

 

Det er her man må trekke seg litt unna igjen, se på programmet og virkelig finne ut av meningen bak det? Er det i det hele tatt noen mening med det? Hvis det er det, passer det deg og dine målsetninger?

 

Et treningsprogram som skal fungere er nødt til å ta hensyn til dine målsetninger og ikke minst forutsetninger. Ei dame på 49 har sjeldent like mål som en gutt på 19 år og definitivt ikke samme forutsetninger. Likevel ser man svært ofte at samme treningsprogram tildeles til såpass ulike personer.

 

Betyr dette at samme program ikke kan fungere for ulike målsetninger? Nei, det er ikke hva det betyr. Samme program kan absolutt benyttes til ulike målsetninger (men som regel med visse modifikasjoner), men? one size fits all? er ikke hva du bør gå etter når det gjelder trening.

 

 

Så, når kan man si man har forstått sitt treningsprogram?

 

Når du kan forklare og forstå hvorfor du gjør alt du gjør? DA har du trolig forstått det.

 

Har du?

 

PS: Poenget med artikkelen er å rette litt mer fokus rundt bevisstgjøringen av hva man driver med.


 


Eirik Sandvik
www.eiriksandvik.com

Bli kvitt og forebygge skader og kroniske smerter?

Programmet som GARANTERER muskelvekst på 12 uker.

Løsningen på dine SKULDERSMERTER!

Av Eirik Sandvik august 1, 2012 06:00