HEMMELIGHETEN – I å bygge en sterk, sunn og muskuløs kropp!

Av Madeleine Wessman september 28, 2015 19:00

HEMMELIGHETEN – I å bygge en sterk, sunn og muskuløs kropp!

Slik kan du få drømmekroppen!

drommekroppen2015-2015-1

Studier har vist at kroppen din begynner å lagre mer fett etter at du har fylt 25 år. Og dette øker for hvert år som går. Om du er en mann i 40-års alderen, så legger du på deg over 2 kilo fett i året. Om du er kvinne, så vokser midjen med drøyt 4 kilo per år! Vi ser dette hver dag… Du behøver bare å se deg rundt.

Visste du at når du har fylt 30 år, så lagrer du ikke bare mer fett… Men kroppen din begynner til og med å ”bryte ned” muskelvev? Dette innebærer at du i tillegg til å miste det eneste i kroppen din som skaper form, fasong og styrke – så legger du dessuten på deg mer fett og cellulitter for hvert år som går, selv om kaloriinntaket ditt er det samme.

Visste du at alt dette kan forhindres, uansett alder? At det finnes spesifikke steg som du kan ta for å forhindre kroppens fettlagrende og muskelnedbrytende forfall som sniker seg innpå deg?

De fleste begynner å trene for å utvikle en sterk og muskuløs kropp, men gir opp lenge før de oppnår det. Her er får du tre vesentlige endringene i livet ditt som må gjøres for at du skal nå målet ditt.

Forandring # 1: Vet hva Du vil og Godta intet mindre

Hvis du virkelig ønsker en sunn og muskuløs fysikk, er det første du må gjøre å tro at du kan få det. Når folk så meg totalt lam i rullestol  – ser meg i dag, spør de hvordan jeg klarte å komme meg gjennom det? Jeg forteller dem at det aldri falt meg inn å akseptere nederlag. Jeg godtar intet mindre enn suksess. Jeg krevde dette av meg selv, og ga meg ikke noe annet valg. Det var en ”alt eller intet” tilnærming jeg tok for å få det jeg ønsket. Alle som har lykkes mot alle odds har gjort det samme, og det kan du også hvis du tar beslutningen om å gjøre det.

Forandring # 2:  Endre din Tro

Hvis du bestemmer deg for at du ønsker å bli god i noe, eller oppnå andre mål du streber etter – men egentlig så tror du at du ikke at du kan oppnå det, har du allerede sabotert deg selv. Du vil ikke engang prøve!

Du vil mangle den indre følelse av trygghet som lar deg nå fram til dine sterkeste krefter. Vår tro er som u-utforskende kommandoer som lar oss få vite hva som er mulig og umulig. Du må endre ditt tros-system, og utvikle en følelse av visshet om at du også kan og vil oppnå dine mål allerede før du gjør det.

Forandring # 3: Endre din strategi

For å holde seg til de målene du skrev ned på papiret og forplikte deg selv til det, trenger du det beste systemet for å oppnå dem. I flere studier av vellykkede mennesker er det blitt dokumentert at når en person først forplikter seg selv til et mål, og trodde at de kunne få det til, fant de alltid en måte til å gjøre det.

Henry Ford, Thomas Edison, Wright Brothers, Helen Keller, og mange andre inspirerende individer begynte med svært lite og likevel fant de ut en måte som gjorde det slik at de fikk det som de ville. Se deg rundt, på de som har oppnådd det du prøver å gjøre, finn ut hva de gjorde for å lykkes. Hvis ingen andre har gjort det du prøver å gjøre, tråkk opp en ny sti og bli den første til å gjøre det. Det er noe som heter ”Gjør noe helt nytt eller gjør det bedre enn alle andre, og du vil få stor fremgang!”.

drommekroppen2015-2015-3

Kan du se for deg å ha den kroppen du ønsker?

Din egen fantasi er bokstavelig talt verkstedet hvor alle planer og mål blir skapt. Dine impulser og ønsker blir til virkelighet, form og handling ved hjelp av fantasien og tankene dine. Du er hva du tror du er. Det er ved hjelp av fantasien din du utnytter kreftene som er nødvendig for å utvikle og oppnå dine mål. Jeg har funnet ut at jo eldre mennesker blir, jo mindre bruker de sin fantasi, jo mindre sannsynlighet har de for å oppnå noe nytt. Heller enn å vie oppmerksomhet til hva de ønsker, og deretter å tro at de kan få det, aksepterer de hva andre sier. For eksempel, jeg hører folk si at grunnen til at de blir feite og føler seg svake er fordi de blir eldre.

Dette er IKKE sant! Grunnen til en person blir feit og føler seg svak er fordi de ikke trener riktig eller spiser næringsrik mat. Hvis alle ble feite og ute av form på grunn av alder, ville ingen være i form. Hvordan vil du forklare fysisk spreke eldre folk som lever en sunn livsstil?

Poenget jeg prøver å få fram er at folk flest aksepterer å tro på gamle myter eller oppfatninger, uten selv å sette spørsmål ved dem. Du må tenke og stille spørsmål ved enhver kommentar eller grunn gitt – som vil begrense mulighetene til å oppnå de mål du påtar deg. Ikke godta den begrensede tankemåten til andre som din egen.

Personlig så våkner jeg om morgenen og setter i gang med dagens gjøremål, jeg fortsetter å minne meg på – hver eneste dag – om at jeg bygger en sunnere, mer muskuløs, og energisk kropp!

Jeg overbeviser meg selv om at fordi jeg spiser næringsrik mat, løfter vekter og bevarer et positivt mentalt syn på livet, vil kroppen min aldri blir syk og svikte meg! Jeg vokser sterkere med alderen, og vil fortsette å gjøre det så lenge jeg lever! Du må være i stand å forestille deg selv med den type kropp du ønsker å ha og tro på det hvis du noen gang skal oppnå det!

Blir du holdt igjen av et feilaktig syn på deg selv og dine evner?

Kanskje du har blitt formet til å tro at du ikke kan få den kroppen du drømmer om å ha! Noen kan ha fortalt deg at du ikke har fysiske eller genetiske egenskapene til å bygge en sunn og muskuløs fysikk! Du bør alltid spørre deg selv dette spørsmålet:

«Er det en mening basert på reelle fakta – eller på en antagelse eller falsk konklusjon?»

Jeg ville akseptert kommentaren bare som en mening og ikke noe mer. Faktisk hvis noen fortalte meg at jeg ikke kunne få noe jeg ønsket meg, ville jeg jobbe enda hardere mot målet for å  oppnå mitt ønske.

Er du din egen ”jantelov”?

Altfor ofte utvikler mennesker begrensende oppfatninger om hvem de er, og hva de er i stand til å oppnå. På grunn av tidligere feil eller skuffelser tror de at de ikke vil være i stand til å lykkes i fremtiden. Som et resultat av denne smerten de føler fra tidligere feil eller skuffelser utvikler de holdninger som får dem til å nøle eller ikke gi alt de har når du prøver å få noe de ønsker, og slutt resultatet blir, begrenset suksess. Du må alltid huske «Fortiden er ikke lik fremtiden.» Hvis du har prøvd å trene og spise sunt, men ikke stått løpet ut, det var da og dette er nå. Du har kanskje fulgt en metode eller måte å spise og trene som ikke var riktig for deg. Begynn på nytt igjen, og ikke slutt å prøve før du finner ut hva som er den beste måten for at du skal lykkes.

Du må revurdere din egen tro på deg selv!

Hvis du ønsker å lykkes i å oppnå den kroppen du drømmer om, må du revurdere din tro på deg selv. Hvis du har negative tanker eller minner fra tidligere fiasko som holder deg tilbake, er du nødt til å endre betydningen av disse hendelsene. Den enkleste måten å endre en tro på, er å få den til å jobbe for deg i stedet for mot deg.

Her er hvordan det gjøres:

La oss anta at en gang du ønsket å delta i en fitness-konkurranse, men halvveis gjennom dietten og trening ga du opp. Den strenge dietten og treningregimet ble for tøft, og du meldte deg av konkurransen. Etter hvert som tiden går får du lyst å prøve igjen på en annen konkurranse, men føler frykten fra tidligere fiasko, og husker at du hoppet av når du nesten var i mål. Det er en negativ følelse som må endres hvis du ønsker å lykkes. Og dette er hvordan du gjør for å endre den negative følelsen. I stedet for å se det siste som en fiasko du bør endre det til noe positivt.

Si til deg selv: «Forrige gang jeg meldte meg på til en konkurranse visste jeg ikke hvordan jeg skulle spise og trene riktig, jeg lærte en lekse i hvordan å ikke spise og trene før en konkurranse, og denne gangen skal jeg gjøre de riktige justeringene og gjøre det riktig. «Nå du har endret en negativ følelse til lærdom og erfaring. Du kan endre noen av dine tidligere følelser av fiasko, til nye forestillinger som gir deg styrke til å gå videre. Hvis Frank Zane, Arnold Schwarzenegger, Larry Scott eller andre bodybuildere som har nådd til topps ville ha sluttet etter deres første nederlag, ville de aldri ha blitt nummer en. Og det gjelder for alle mål i livet du velger.

Hva kan kraften av indre ønsker oppnå?

Utgangspunktet for å oppnå en sunn og muskuløs kropp er ønsket om å ha en! Ønsket om en muskuløs fysikk vil ikke gi deg en. Men å ønske en sunn, muskuløs, og super-fit fysikk med en sinnstilstand som blir en besettelse, og deretter planlegge klare måter og midler for å oppnå den kroppen, og bakke opp disse planene med konstant standhaftighet som ikke gjenkjenner nederlag, vil gi deg en sunn, muskuløs og super-fit kropp.

Det er ikke nok å ønske eller dagdrømme om helse og vitalitet, du må jobbe aktivt med det, og ikke stoppe før du får det. Hvis du har lyst til å vinne en fitness eller kroppsbygger-konkurranse, gå for det! Et brennende ønske om å gjøre noe er utgangspunktet fra at dine drømmer blir til mål.Dine drømmer vil aldri bli til en realitet hvis du er lat eller mangler ambisjoner. Hvis det var tilfelle ville 95% av folket være i fantastisk form. Statistikk viser at de fleste mennesker aldri gjennomfører de drømmene de har på hva de ønsker. Dette er grunnen til at så mange mennesker ikke har den kroppen de ønsker.

Ikke vær en statistikk, vær en leder og få det du ønsker gjennom drømmer, ønsker, ambisjoner og en ustoppelig vilje til å oppnå resultatet du ønsker.

Hva er rasjonell tenking?

Når du drømmer om den kroppen du ønsker bør du alltid bruke rasjonell tankegang for å hjelpe deg å få det så mye raskere. Gjennom bevisst tenking undersøker og analyserer du alt som du leser og spesielt hva du hører rundt din arbeidsplass eller på gymmet du trener på. Godta det som er sant og forkaste det som ikke er det. Det er jobben til ditt bevisste rasjonelle sinn, og danne logiske og riktige konklusjoner.

Hvis du får høre at du kan få den perfekte kroppen bare ved å trene tre ganger per uke, og ikke endre kosthold, eller ved å ta de nyeste super slankepillene to ganger per dag, og spise hva du vil, og likevel miste alt ditt uønskede fett, høres dette verken logisk eller rasjonelt ut. Bruk fornuften din, og ikke følelsene når du vurderer et kommersielt produkt for vekttap eller muskel gevinst annonsert på TV eller i et blad. Hvis produktet høres for godt ut til å være sant, prøver det mest sannsynlig å spille på følelsene dine, og bør unngås.

Hold blikket på premien!

Det er jobben til ditt bevisste sinn, å være oppmerksom på den aktuelle oppgaven. Hver dag, vær oppmerksom på hvilke forandringer som skjer. Hvordan du føler deg og presterer. Føler du deg uthvilt hver dag og klar til å løfte vekter? Har du nok energi og utholdenhet til å få en god treningsøkt, i stedet for en middelmådig trening? Har du fremgang på gymmet, og løfter mer vekter, eller klarer flere reps med samme vekt?

Du må følge med på disse detaljene, da de er tegn på om du er på rett eller feil spor. Hvis du føler deg sliten, kanskje du må justere matinntaket, eller se på dine søvnvaner, da du kanskje ikke får nok søvn . Hvis treningsøktene dine ligger etter, og din søvn og ernæring er i orden, kan det hende du må endre ditt treningsprogram slik at du ikke fastner i samme spor… Stress og bekymringer er også to ting som kan være med på å ødelegge for fremgangen din.

Dette er nettopp hva så mange kroppsbyggere prøver å gjøre, de følger en et treningsprogram til et punkt og prikke med så stor nøyaktighet at de overser sine egne personlige behov. Selv det beste treningsprogram vil trenge litt tilpassing for den enkeltes kroppsbygning – hans eller hennes personlige mål og individuelle behov som bør tas hensyn til, men når endringene er gjort i programmet bør det følges med tillit og ikke bekymre deg for hver eneste lille detalj.

sterk-sunn-muskulos2014-4

Trener du altfor strikt?

Du ser det stadig vekk. Folk som utfører sidehev med hantler og flyes med strøken teknikk, uten å svinge på kroppen. Men de har ikke fremgang… Du kan komme tilbake et år senere og de står med de samme vektene og er ikke blitt noe større!? Det er på tide å legge bort Mikke Mus vektene og begynne med tunge baseøvelser som knebøy og markløft. Selv om trenings-bladene skal ha oss til å tro at de største og beste bodybuilderne gjør disse øvelsene. Hvorfor skulle det da ikke virke på oss? Ikke følg et treningsprogram slavisk, men følg med på hvordan kroppen din responderer. Ikke vær altfor forsiktig, analysere og deretter å implementere hva som er riktig for deg og din kropp, og du vil gjøre fremskritt.

Kreativ tenking

Hvis du ser tilbake gjennom historien av bodybuilding, eller enhver idrett, vil du legge merke til at utøverne som har utmerket seg, var de som ikke blindt akseptere og følge de tradisjonelle metodene. De krevde mer av seg selv, og havnet ikke i noen traust rutine med øvelser og belastning. Gjennom prøving og feiling har de fulgt sine instinkter og eksperimentert med nye og ulike måter for å bryte ut av det gamle, for å komme videre.

Hvis alle aksepterte alt som sannhet og aldri stilte spørsmål, og eksperimentert med øvelser, vekter og reps…hvor ville vi være i dag? Aldri vær redd for å stille spørsmål ved det tradisjonelle, og søk noe mer.

Aldri bare godta noe i blind tro. Studer alltid og eksperimentere etter at du har blitt vant til programmet.

Ikke bare hoppe rett i det og gjør drastiske endringer, men prøv å tilpasse programmet for å bedre passe dine personlige behov, etter at du har fulgt det i flere måneder. Kanskje du finner en ny måte å gjøre noe, eller å gjøre det på en mer progressiv måte. Du bør alltid holde deg til hva som fungerer, men aldri slutte å eksperimentere med nye ideer eller tanker. Ved å gjøre det kanskje du finner måter å hjelpe andre så vel som deg selv.

Av Madeleine Wessman september 28, 2015 19:00

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser