Henning Skaarud (WEB-TV)

Av Iform.no mai 10, 2011 06:00

Henning Skaarud (WEB-TV)

iform.no sitt filmteam ble med Athletic-fitness utøver henning Skaarud på trening

Alder: 27
Bosted: Elverum
Arbeide: Daglig leder på Karma Fitness, Personlig trener, instruktør og Herbalife Distributør
Høyde: 182 cm
Vekt: 80 kg
Off-season: Aldri over 83 kg
Konkurranse: 75-76 kg
Sivilstatus: Kjæreste

Meritter :
7 Plass i kvalifiseringen på fitness five i stockholm 09, 5 plass i Norway open 2010 i athletic fitness, 4 plass nm i athletic fitness i 2010.

Fotograf: Nicolai strøm

Fortell litt om deg selv:

Er fra Gran, men flyttet til Elverum i 2006. Startet på bachelor idrett og jobbet på to treningsentre som veileder og instruktør. Tok også det året pt utdannelse på Akademiet for personlig trening (www.afpt.no). Etter endt skolegang i 2009 var jeg så heldig og fikk være med på oppstart av et nytt treningssenter (www.Karmafitness.no)  hvor jeg i dag fungerer som daglig leder.

Her er filmen fra treningsøkten til Henning

Surfer du mye på nettet? 

Bruker endel tid på nett. Søker informasjon om trening og kosthold som er min hovedinteresse, men jobber også en del over nett, samt facebook selvfølgelig.

Hva synes du om iform.no?

En kjempe god opplysningside for alle som er interessert i trening! Mange gode artikler, både på filosofier rundt trening så vel som program og kosthold. En side jeg tror alle med interesse for kropp og trening følger med på.

Hva er din målsetning?

Min målsetning er først og fremst å forbedre helheten. Gjerne legge på meg litt mer muskler, men siden jeg er veldig glad i allsidig trening og trener mye funksjonelt er det lettere sagt enn gjort. Håper jo selvfølgelig også at jeg klarer å forbedre resultatene mine på konkurransene.

Når begynte du å trene?

Har alltid trent, men begynte med styrke som 15-16 åring. Sto mye på snowboard og ville bli sterkere i bein og kjerne for å unngå skader.

Hva er det som driver deg?

Finner mye motivasjon i den energien som jeg får og følelsen etter en skikkelig hard økt. Vite at du har gjort ditt beste og kjenne musklene verke dagen etterpå. Beste følelsen som finnes!  Finner også mye motivasjon i å utvikle meg selv slik at jeg kan bruke min erfaring til å hjelpe andre til å bedre resultatene sine.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Mage og brøst.

Hva synes du er din beste prestasjon?

Jeg er kjempe fornøyd med merittene jeg har, men en 4 plass på nm var skikkelig moro.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Arnold, Mike Mentzer og Frank Zane fra storhetstiden har beundringsverdig fysikk. ؅ se motivasjonsfilmer av disse før trening har bedret kvaliteten på mange av mine egne treningsøkter. Og selvfølgelig de treningspartnere og kompiser jeg har trent med opp gjennom årene. Takker også Tommi Thorvildsen for all hjelp til Nm og N.o. Service og kunnskap i toppklasse!!

Har du noen tips til en nybegynner?

Bruk tid på å utvikle en god teknikk på baseøvelsene. Tren variert for å holde deg skadefri og søk informasjon hos andre erfarne og på nett. Få orden på kostholdet, ikke mange er klar over hvor viktig dette er, og ta gjerne i bruk kosttilskudd for å optimalisere både trening og restitusjon. Det finnes så utrolig mye informasjon om trening og kosthold. Seek and you should find!

Hva er dine mål og ambisjoner?

Har mål om å komme på pallen i athletic fitness. Ambisjonene mine er å fortsette med den livsstilen jeg har og bli den beste utgaven av meg selv!

Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du? 

Fordelene med å leve denne livsstilen er at du skal fremme helse på alle plan. Bygger en sterk, smidig og utholdende kropp ved å trene mye og variert, men harde treningsregimer og dietter kan også være skadelig hvis det drives for langt. Viktig å finne balansegangen.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Står opp mellom 0600-0700. spiser/drikker frokost og går på jobb, jobber med kunder noen timer, trener selv i 12-13 tida, jobber så med kunder igjen eller i resepsjon på senteret.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

Trener nå en 2 splitt 4 ganger i uka.

Dag 1: Bein, Bryst, Biceps. Fokus på bein.
Dag 2: Rygg, skulder, triceps. Fokus på skulder.
Dag 3: Bryst, Bein, biceps. Fokus på bryst.
Dag 4: Rygg, skulder, triceps. Fokus på Rygg.

Liker å trene flere muskler samtidig. Kjører derfor mye super sett. Baseøvelsene kjøres først og alene for max utbytte. Den/de muskler som ikke er i fokus den dagen trenes hovedsakelig for stabilitet/isolering. Armer trenes til slutt og kun 1-2 øvelser, da de er mye aktive under blant annet rygg og bryst. Mage og kjerne er alltid i fokus. 3 øvelser annenhver dag. Rette ,skrå og dyp muskulatur får en øvelse hver. Bruker mye egen kroppsvekt i programmene. Chins, dips, og push ups er nesten alltid å finne i øktene mine.
Mot Nm kjørte jeg litt annerledes, fikk et fullkroppsprogram av Tommi Torvildsen basert på fst-7 som ga veldig bra resultat på definisjon.

Fortell oss litt hvordan en Bodybuilder/Fitnessutøver spiser:

Mye protein. Ligger på godt over 2 g protein pr kg kroppsvekt. Benytter meg av naturlige råvarer som kylling, kalkun, laks ,torsk, tunfisk, indre og ytre file og egg osv. Karbohydratene kommer stort sett fra frukt og grønt. Spiser lite/ingenting av brød, pasta, ris, poteter osv. Mye diskusjon rundt akkurat dette, men jeg har funnet et levesett som passer meg og min hverdag. Siden karbohydratene må vike blir det mer fett i kosten. Ikke redd for å spise egg og bacon!!

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

Dietten i siste fase fikk jeg hjelp til av Tommi! Fulgte en plan han lagde de siste 3 ukene, men bortsett fra det lagde jeg dietten sammen med treningspartneren min Sindre.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Jeg bruker Herbalife sine kosttilskudd. Formula 1 og 3 som er protein og karbohydrater samt vitaminer og mineraler i tilpasset mengder. Bruker også vegetace som er en sterk antioksidant, herbalifeline som er omega 3 og multivitaminer og fiberkapsler. På trening bruker jeg grønn te.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Kutt ned på tomme kalorier (raske karbohydrater) slik at kroppen kommer fortere over i fettforbrenning. Legg til rette for hormonell balanse! Spis mat med lav gi. Og tren kardio kombinert med styrketrening.

 

Beskriv deg selv med fem ord

– Positiv
– Energisk
– Målrettet
– Sympatisk
– Viljesterk

Til slutt:

Ha trua på deg selv og forkast janteloven!!!

 

Av Iform.no mai 10, 2011 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser