Får du hodepine under eller etter trening?

Av Susanne Soydan januar 16, 2019 07:00 Oppdatert

Får du hodepine under eller etter trening?

En eller annen form for hodepine er et ganske vanlig fenomen i befolkningen, og du har mest sannsynlig opplevd en eller annen form for hodepine selv. Her får du lære litt om ulike typer hodepine som er relatert til trening.

Primær treningsutløst hodepine

Godartet, eller ufarlig hodepine har blitt rapportert i forbindelse med flere aktiviteter, som eksempelvis vektløfting og løping. Denne typen hodepine varer fra 5 minutter til 48 timer, og kan være pulserende. Smerteintensiteten kan være fra moderat til høy, og hodepinen kan forverres av aktivitet eller gjøre at noen typer aktivitet unngås. Den oppstår i forbindelse med og i etterkant av fysisk aktivitet, og er ikke årsaket av andre tilstander eller sykdommer. Hodepinen oppstår typisk når man øker det buktrykket og holder pusten, som ved løft av maksvekter eller konkurransesvømming. Den viktigste differensialdiagnosen er blødning under en av hjernehinnene, og må ekskluderes med adekvate metoder.

Det er foreslått at denne typen hodepine oppstår på grunn av utvidelse av smertefølsomme blodkar i hjernestammen, som et resultat av et økt trykk i arteriene i forbindelse med anstrengelse. Studier av vektløftere har vist at det systoliske blodtrykket kan nå over 400 mmHg og det diastoliske over 300 mmHg. Til sammenligning er et normalt blodtrykk i hvile hos en frisk person henholdsvis 120 mmHg og 80 mmHg. Denne tilstanden kan gå over av seg selv i løpet av noen uker til måneder. For å unngå at man får hodepine bør utløsende aktivitet unngås, eller så går det an å ta et legemiddel (en type NSAID).

Treningsutløst migrene

Denne typen av hodepine har de samme symptomene som migrene og oppstår ved aktivitet og utmattelse. Migrenen kommer i etterkant av treningen, og spesielt hvis treningen har vært intensiv. Smerten kan være intens, og blir ofte forverret i varmt klima. Behandlingen er som behandling av vanlig migrene.

Post-traumatisk hodepine

Traume mot nakke eller hode i idrett kan føre til utvikling av hodepine, selv om traumet ikke nødvendigvis var alvorlig. Hodepinen kan være ledsaget av symptomer på hjernerystelse, som bevissthetstap og kan komme flere dager etter ulykken, og varer i opp til tre måneder.

Post-traumatisk migrene

Denne typen hodepine sees i idretter som fotball, der flere headinger av ballen gir migrene. Et mildt traume mot hodet kan også utløse denne typen av smerte. Post-traumatisk migrene varer ofte ikke lengre enn 1-2 timer.

Hodepine årsaket av ekstern kompresjon

Man kan få vondt i hodet av å for eksempel ha på svømmebriller eller en stram maske over en lengre periode. Da sitter hodepinen gjerne på sidene av hodet og i ansiktet, og årsakes troligvis av trykk mot hudnerver.

Høy-høyde-hodepine

Hodepine er ofte en del av akutt høydesyke, og oppstår innen 24 timer etter man har kommet over 2500 meter. Det oppstår oftest hos personer som ikke er akklimatiserte for høyden. Den går over ved å stige ned nærmere havnivå, og kan også lindres med legemidler.

Hyperkapni-hodepine

Hyperkapni betyr at man har for mye karbondioksid i blodet, og det kan man få ved dykking.

Kilde:

Brukner, P., Bahr, R., Blair, S., Cook, J., Crossley, K., McConnell, J., McCrory, P., Noakes, T., Khan, K. Brukner & Khan´s Clinical Sports Medicine. 4.utg. McGraw-Hill Education, Australia. 2013.

 

Av Susanne Soydan januar 16, 2019 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser