Hva er BCAA?

Av Susanne Soydan april 17, 2018 07:30 Oppdatert

Hva er BCAA?

Proteinene i kroppen vår bygges opp av 20 forskjellige aminosyrer. Åtte av disse er essensielle for oss, det vil si at vi må få tilført aminosyrene gjennom kosten fordi kroppen ikke kan produsere de på egenhånd.

Tre essensielle aminosyrer er spesielt anabole, det vil si at de fremmer muskelvekst i kroppen. Disse kalles for branched-chain amino acids og forkortes BCAA. Aminosyrene heter leucin, isoleucin og valin, og alle er med på å hjelpe kroppen med restitusjon og oppbygging etter trening. Leucin har vist seg å være den aminosyren med mest anabol effekt. Isoleucin er best kjent for å bidra til å øke utholdenheten. Valin holder kroppen anabol ved å tilføre energi til musklene så de ikke brytes ned. Den er også med på å støtte opp under funksjonen til nervesystemet.

De tre aminosyrene som utgjør BCAA bør alltid kombineres for å få best effekt. Den ideelle fordelingen er 2 milligram leucin og valin per milligram isoleucin.

I tillegg til BCAA i form av kapsler, pulver som blandes med væske, eller ferdige kullsyredrikker, så er kjøtt, fugl, fisk, mandler, reker, egg, bønner, linser og linfrø spesielt rike på BCAA.

Trenger du BCAA-tilskudd for å få bedre treningseffekt?

Scroller man på sosiale medier så kan det definitivt se sånn ut. Der drikkes det dyre BCAA-drinker både til trening og til flere av dagens måltider. Men har det egentlig noe for seg, eller er det bare en trendy og dyr form for leskedrikk?

Det er flere BCAA-produkter som inneholder koffein, og koffein i seg kan være med på å ha en prestasjonsøkende effekt.

Når du spiser et tilstrekkelig inntak av protein (1.6-2.0 gram per kilogram kroppsvekt) så gir ikke BCAA noen ytterligere effekt på muskeloppbyggingen når det tilføres kostholdet. Dersom du spiser for lite protein rett etter trening så kan tilskudd i form av BCAA bidra til å øke muskelproteinsyntesen, men kun i et par timer. Denne effekten avtar, og det er mer effektivt å spise et mer proteinrikt måltid etter et par timer i stedet.

Du som leser dette er antakeligvis en person som trener (eller ønsker å trene) relativt seriøst og regelmessig, og da er du kanskje også bevisst på kostholdet ditt? Fordi du mest sannsynlig får i deg tilstrekkelig med protein for å ha en oppbyggende muskelproteinsyntese så kommer antakeligvis ikke ekstra BCAA i form av kosttilskudd til å gjøre noen forskjell for resultatene dine. Med mindre du drikker det for å få i deg koffeinet, men det kommer vi tilbake til i en egen artikkel.

Kilde: Sterkere – fra trent til veltrent. Norum & Christensen. 2017. Gyldendal Norsk Forlag.

Av Susanne Soydan april 17, 2018 07:30 Oppdatert

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser