Hva slags trening forbrenner mest energi?

Av Ellen-Margrethe Hovland - Melk.no januar 17, 2014 03:56

Hva slags trening forbrenner mest energi?

Spørsmålet mange stiller seg, er hvilken type trening forbrenner mest energi.

Den mest effektive mosjonen er aktiviteter som tar i bruk de store muskelgruppene. Likevel er ikke to timer med intensiv trening i uken nok dersom resten av kveldene tilbringes i sofaen, – hverdagsaktiviteten er like viktig.

Stoffskiftet, eller mer folkelig kalt forbrenningen, er en betegnelse på den totale energiomsetningen i kroppen. Stoffskiftet påvirkes av mat, fysisk aktivitet, hormoner, kjønn og alder. Det basale stoffskiftet tilsvarer den energien en person bruker dersom han eller hun holder seg fullstendig i ro. Basalstoffskiftet utgjør vanligvis omtrent 60 prosent av det totale energiforbruket i løpet av et døgn. De siste 40 prosentene påvirkes av matinntak, varme/kulde, stress og mengde fysisk aktivitet. Vår største mulighet for å påvirke forbrenningen vår er derfor å øke aktivitetsnivået vårt.

Tren de store muskelgruppene

Hvilken type trening forbrenner mest energi? Den mest effektive mosjonen for å forbrenne kalorier er aktiviteter som tar i bruk de store muskelgruppene, og gjerne i form av intensiv trening. Dette er for eksempel rask gange eller jogging, sykling, svømming, aerobic, ballspill og lignende.

fett-2014-2-3-3

Det er summen som teller

Likevel hjelper det lite på den totale forbrenningen dersom du trener to timer i uken på et treningssenter og tilbringer resten av tiden på en kontorstol eller i sofaen. Det er summen av all aktivitet gjennom dagen som utgjør det totale energiforbruket. I tillegg til treningen er det derfor viktig å innarbeide bevegelse i de daglige rutinene:

  • Gå trappen i stedet for å ta heisen
  • Gå litt rundt, beveg deg litt oftere enn du pleier dersom du sitter mye på jobben
  • Gå av et stopp før du pleier dersom du tar kollektiv transport
  • Sykle eller gå til jobben dersom du har mulighet til det

Ordforklaringer

Basalstoffskiftet – energiomsetningen under faste og i fullstendig hvile. Det er et mål på den energien som kreves for å holde livsfunksjonene ved like (som kretsløp og åndedrett). Det kan måles ved at man måler forbruk av oksygen i hviletilstand.

fett-2014-2-3-4

Referanse: Helsedirektoratet sine sider om fysisk aktivitet.
Store norske leksikon: Basalstoffskiftet (11.11.2011)

Av Ellen-Margrethe Hovland - Melk.no januar 17, 2014 03:56

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser