Hvem startet egentlig med kroppsbygging?

Av Vincent oktober 2, 2017 06:00

Vi har mye å lære av de som startet med kroppsbygging

Hvem startet egentlig med kroppsbygging? Ja, hvem kom i det hele tatt på ideen av å løfte jern for å få en større biceps?

Eugen-Sandow-2014-3

Den engelske fysiologen Eugen von Sandow, en av profilene i denne artikkelen, var beviselig en av de absolutt første pionerene. Han startet noe stort, og fikk snart 100-vis av etterfølgere og kreerte ubevisst fenomen som Muscle Beach i USA og konkurranser i muskelbygging over hele verden.

Det gjelder å beherske teknikken

Kroppsbygging er ikke noe unntak. Det finnes sikkert mange som umiddelbart sier at «datidens» kroppsbyggere ikke engang skulle plassert seg i dagen proffkonkurranser.

Det er en hel del sannhet i det, selv om det ikke stemmer 100%. For å bli en fremgangsrik kroppsbygger kreves det at man behersker riktig teknikk i alle øvelser, og gjerne en skikkelig dose passende genetiske anlegg, hvilket våre tidligere superstjerner var rikelig begavet med. På den tiden var dette med dell og diett et relativt uutforsket område. For ikke å snakke om treningsmaskiner for spesielle muskelgrupper!

Men hvis man er litt mer oppmerksom på hva de tidligere atletene egentlig sa og mente, så forstår vi at det vi idag tror er «moderne» bare er modifiseringer av de kostregler og trenings¬metoder som disse atletene skapte selv. Det eneste som egentlig manglet på den tiden var steroidene.

Man bygget seg opp uten anabole…

De fleste av disse tidlige proffene nådde sin størrelse uten bruk av anabole steroider, veksthormoner m.m. Gårsdagens kroppsbyggerne lærte seg hvordan man bygger muskler uten å ty til forbudte midler, hvilket dessverre ble skapt av legemiddelindustrien. Hvis disse prinsippene fungerte for dem (og det gjorde de jo tydeligvis) så finnes det sikkert noen som kan dra nytte av dette 30-100 år senere. Eller hva?

Eugene von Sandow

Sandow ble født som Fredrik Mueller den 2. april 1867 i Konigsburg, i det som da var østre Preussen. Men for verden var han Eugene Sandow. Eugen Sandow er uten tvil den mest populære kroppsbyggeren gjennom tidene, frem til moderne tid. Selv idag er det muligens bare symmetrifantomet og filmstjernen Steve Reeves og den idag mest kjente av dem alle: Arnold Schwarzenegger, som har overgått ham i spørsmålet om publikumsøkning.

Idag ville ikke Sandow vært spesielt imponerende, men på den tiden besvimte kvinnene og mennene ble grønne av misunnelse ved det miste syn av hans utrolige fysikk. Jo, det er sant. For på den tiden var idrettsmenn idretts¬menn og ble som regel verdsatt som slike. Det var ikke snakk om fusk eller at hjernen hadde sklidd ned i biceps. Sandow var mer enn en veltrent atlet da han kunne mye om menneskekroppen. Det var mange som anså at han var en ny type «profet» som kunne forutse hva som skulle skje i framtiden, i alle fall på den fysiske fronten. De viste ikke hvor rett de skulle få.

Eugen-Sandow-2014-2

En legende innen kroppsbygging!

Her en noen eksempler på Sandows prestasjoner:

  • 130 år ble Sandow ansett som den fremste fysiologen gjennom tidene.
  • Hvilken bok han enn skrev så ble den en «bestseller».
  • Han holdt foredrag i hele verden og snakket flere språk flytende.
  • Han arrangerte og gjorde reklame for flere av de store kroppskonkurransene.
  • Hans bok «Life is Movement» ble lest og verdsatt av flere kongelige familier (ni konger og dronninger for å være nøyaktig), politikere (f.eks Woodrow Wilson og William Howard Taft), prester, medisinske eksperter og ledere innen forretningsverden, samt at den «vanlige mann».

Sandows livshistorie som «verdens sterkeste mann» er fascinerende. Like fascinerende som den kropp han var på vei å skape. Ikke ved hjelpe av steroider eller kosttilskudd, men gjennom sine utrettelige forsøk på å forstå kroppens mekanismer. Hans evner til å biomekanisk riktig angripe muskulaturen. Det er net¬topp Eugene von Sandow som har stått modell for den statuen som deles ut til dagens vinnere av Mr Olympia.

Movement» skrevet av mannen som på denne jorden var starten på moderne gym- og kroppskultur.

Treningsmetoder

«Husk at det ikke er antallet øvelser , uten graden av kontraksjon i en øvelse som teller. Dette gjør at du får mer ut av hver øvelse ved at du hjelper kroppen å bli kvitt slaggprodukter som forårsakes av kontraksjonen samt tilfører muskelen næring gjennom at blodtilførselen øker maksimalt. Det er best å bare benytte en arm eller et ben av gangen, bortsett i fra når det motsatte anbefales, da det gjør det enklere for deg å konsentrere deg og anstrenge deg maksimalt i hver kontraksjon.»

Helse og muskelstyrke

«Styrke betyr helse. Man kan ikke være frisk uten å være sterk. Kort sagt: et menneskes helse står i forhold til muskelstyrken. Sentralnervesystemet, som styrer alle funksjoner i kroppen, er avhengig av det muskulære systemet for sin blodtilførsel. Desto bedre utviklet og balansert dette systemet er, desto friskere og bedre fungerer sentralnervesystemet. Denne muskelstyrken og balansen kan kun skaffes og utvikles gjennom balanserte øvelser.

John Grimek

John-Grimek2014-1I årevis har det vært to meninger om hvordan «den virkelige Mannen» skal se ut. I følge den ene «synsegruppen» burde ren styrke være det avgjørende kriteriet. Å kun ha store muskler var ifølge denne gruppen helt unødvendig. Ifølge den andre gruppen skulle en mann «se ut som en mann», ikke en Michelingubbe, og derfor kom altså størrelsen og utseende på musklene til å bli viktigere enn deres styrke. Med John C. Grimek ble disse to «lærdommene» forenet. Hans navn ble med årene synonymt med reel styrke og store, synlige muskler. Grimek begynte tidlig å interessere seg for helse og trening, og utfordret de personene som advarte mot styrketrening for at det skulle være unødvendig og skadelig. Idag, 83 år ung, er John Grimek fortsatt helsen selv: Sterk og veltrent.

Grimek var en kar som hadde «alt». Han kunne presse 170 kg over hodet uten problem, eller presse en 70 kg hantel i en hånden og en 55 kg hantel i den andre samtidig. Han vant det amerikanske styrkeløftmesterskapet og ble tatt ut til det olympiske laget, der hans totalresultat var det beste i laget. Hva angår fleksibilitet så kunne Grimek uten problemer gå ned i spagat. John C. Grimek ble født i Perth Amboy, New Jersey i 1909 og var altså samtidig med de riktig store navnene under «den gyldne æraen av kroppsbygging». Han er også den eneste kroppsbygger som lykkes trekke seg tilbake ubeseiret i hele kroppsbyggerhistorien. Han seier inkluderer bl.a to over Steve Reeves i 1948 og 1949.

Det som kanskje er mest imponerende med denne mannen er at han, til tross for sine mange seire, er en åpen, glad og snakkesalig person. Han er også en rik kilde å øse ut av hva angår treningsråd. Her følger noen eksempler på hans treningsvisdom, tilegnet under mange års gymtrening:

Den mest produktive treningsteknikken

«Når jeg trente en stund utviklet jeg et treningssystem som jeg kalte «trippel progressive». Jeg begynte med en relativt lett vekt som oppvar¬ming, siden økte jeg vektene for hvert sett til jeg til slutt nådde et punkt der jeg ikke lengre orket å kjøre mer en 1-3 repetisjoner. Når jeg lykkes gjøre tre strikte repetisjoner med denne vekten økte jeg belastningen. Når jeg bare greide å utføre en repetisjon fortsatte jeg en stund med denne vekten til det ble litt lettere å utføre øvelsen. Det her var min absolutt beste treningsteknikk.»

Å trene problemområder

«Jeg oppdaget at det fungerte bedre for meg å trene et «problemområde» etter å ha gjennomført min øvrige trening. Jeg fikk betydelig bedre resultat når jeg gjorde dette, enn når jeg trente spesifikke områder på spesielle dager. Mange kroppsbyggere kjører idag ifølge et «splittsystem», men det fungerte ikke for meg. Ved å isteden kjøre ett eller to sett med maxvekter for problemområdene i slutten av treningsøkten fikk jeg raskt resultater.»

Viktigheten av variasjon

«Jeg anbefalte alltid variasjon i treningen. Jeg søkte hele tiden nye øvelser, nye metoder som skulle gjøre mine muskler større og sterkere. Min grunnidé var at jeg alltid skulle kunne kjenne og se resultater av treningen ellers endret jeg på den.»

Å eksperimentere

«Det er min bestemte overbevisning at det ikke finnes et enkelt regel – eller prinsippsystem som fungerer for alle. Han anser at man bør la musklene arbeide til de er helt «tomme» og man kjenner «pump» i dem… og så ta et par ekstra repetisjoner for viljens skyld.»

Gimeks kroppsbyggertitler

  • 1940 – Mr America (AAU)
  • 1941 – Mr America (AAU)
  • 1946 – Americas Most Muscular Man
  • 1948 – Mr Universe (AAU)
  • 1949 – Mr USA (Grimek vant den konkurransen 40 år gammel!)

Muscle Beach blir født

muscle-beach2014-1

Ulikt alle andre idretter så finnes det et hjerte for kroppsbyggeridretten. «Bulls eye» ligger i Los Angeles. Det er rundt Santa Monica Bay det hele startet. Denne vakre delen av Los Angeles var det ideelle stedet for kroppsbyggerne. Klimaet, maten og den allmenne innstillingen til kropps¬kultur var biter som var tvers igjennom positive.

Men en varm sommerdag fikk noen kroppsbyggere nok. Det var for varmt til å trene på gymet, som kun hadde en liten vifte i taket. De flyttet helt enkelt gymutstyret ned i nærheten av den svale stranden. Mellom settene tok de seg en tur i vannet, for å kunne trene noen sett til. En kvinne som het Kate Giroux ansees for å være det virkelig «mammaen» til Muscle Beach. Hun arbeidet som idrettslærer og kommunepolitiker (hvis det het det på den tiden). Kate sørget for at det ble avsatt midler for å bygge de første stativene med romerske ringer og at det ble montert en treningsbenk fast til bakken. Året var 1934. Denne plassen ble snart kalt, og kalles fortsatt idag, «Muscle Beach». Idag er det rene kamevalsstemningen på strandpromenaden som vokste opp omkring dette utegymet, der det også idag trener en hel del gutter og jenter. Selv om det siste kjønnet sees i relativt beskjedent antall på denne mildt sakt eksponerende gymflaten.

Steve Reeves

steve-reves2014-1

Her begynte gymprofiler som Steve Reeves (selv idag forbilde for mange som trener på gym), Vic Tanny og George Eiferman sin karriere som kroppsbyggere. Raskt fikk plassen en mer viktig rolle da en professor ved navn Dr. Cecil Hollingsworth, som jobbet som idrettslærer på UCLA, regelmessig tok elevene sine hit. Det idrettslige folket hadde funnet en møteplass der de trivdes og hadde mulighet til å utøve sin idrett Og hadde mulighet til å styrketrene i forbindelse med dette. Raskt trakk også profesjonelle brytere, boksere og sirkusartister hit. Romerske ringer ble spent opp. Gymnastikkredskap ble festet til marken og linedansere spente opp liner til å øve på. Det tilstrømmende publikum fikk hver dag en gratis oppvisning å snakke om. Hele tiden ble det arrangert ulike «Mr-konkurranser», men også «Miss- konkurranser»! Dette var enormt populære arrangement og standpromenaden ble oversvømmet av folk som tok seg dit.

Snart kom også basketballspillere hit, som bygde en bane ved siden av gymet. Bordtennisbord ble satt opp av en gjeng entusiaster og snart fant man også volleyball og bord for sjakkspill! Et idrettslig og folkelig fornøyelsessenter hadde vokst fram fra intet. Statsguvunøren i Los Angeles forsto ikke at en ny turistattraksjon hadde blitt født.

Idag er det anderledes, da «Muscle Beach» ansees som en av de største turistattraksjonene og holdes under vingene til statsbudsjettet. Fra midten av trettiårene vokste Muscle Beach til noe stort. Og på 50-tallet var dette et begrep blant alle i hele Verden som trente med hantler og vektstenger. Reis dit ved en anledning. Stemningen er fortsatt der, til tross for modernisering, flytting til en mer sentral plass på Venice Beach og årene som har gått.

Av Vincent oktober 2, 2017 06:00

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser