Hvilke sko bør du bruke?

iform.no
Av iform.no juli 18, 2012 06:00

Hvilke sko bør du bruke?

Grunnen til at valget av treningssko er så viktig

De fleste aktiviteter og idretter har spesifikke sko til sine formål og de aller fleste har sko til enhver aktivitet, men når det kommer til styrketrening derimot?.

Vel, la oss si at det aller fleste skotyper blir observert på et typisk treningssenter. Er dette så nøye da? Tja, er det nøye å bruke piggsko på en våt gressbane når du spiller fotball?

Sko og styrketrening blir stort sett tilfeldig sammensatt og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke tenkte spesielt mye på dette de første årene selv.

Men hva hadde vel dette med fremgang og treningseffekt å gjøre, tenkte jeg da..

Grunnen til at valget av treningssko er så viktig

Utfør følgende forsøk.

1. Ta frem en bosu-ball

2. Stå på den.

3. Kjør knebøy eller markløft.

4. Forsett å se dum ut, eller

5. Gå av, kast ballen og møt den aldri igjen.

Okey, hvor stabil var du? Følte du at styrken var maksimal? Følte du at du var godt planta i bakken, klar til å ta imot en 100 kgs gorilla løpende imot deg?

Poenget er at kontaktpunktet med bakken (som er føttene dine) også er kroppens forankringspunkt med underlaget. Hvilket betyr at om dette punktet er ustabilt (som ved bruk av typiske løpesko og treningssko), vil kreftene du fremkaller når du trener absorberes og mistes allerede i første ledd i kroppen. Poenget med all trening er jo å OVERFØRE kreftene fra de ulike segmentene i kroppen, så det å tilføre et ustabilt element i kroppens første kontaktpunkt med bakken, er som å kjøre knebøy med bosuball?

Vel..

Tør jeg si det?

Det er rett og slett IDIOTISK!

Ikke bare vil styrken reduseres drastisk, men skadefremkomsten vil også øke enormt!

Du tviler?

Vel, se på dette klippet og fortel meg deretter at hva som skjer i ankelleddet IKKE vil påvirke hva som skjer oppover i kroppen.

Se på kneet!!!

Yeah, thats riiight!!
Hvilke sko BØR du bruke?

Alternativ 1 ? Nike Free

Kan benyttes til de aller fleste øvelser og er en god allround sko. Sørg for å kjøpe versjonen med lavest mulig hel.

Alternativ 2 ? Converse Chuck Taylor

En klassiker blant styrkeløftere. Flat og relativt hard såle. Velg den rosa varianten!

Alternativ 3 ? Adidas Adistar

Når det gjelder knebøy kan denne anbefales. Helen er høyere (men steinhard), noe som ofte tillater bedre teknikk.

Alternativ 4 ? Barbeint

Om du ikke ønsker å bruke penger på spesifikke sko for styrketrening er min beste anbefaling rett og slett å ta av skoene! Enkelt og greit..



Eirik Sandvik
www.eiriksandvik.com

Bli kvitt og forebygge skader og kroniske smerter?

Programmet som GARANTERER muskelvekst på 12 uker.

Løsningen på dine SKULDERSMERTER!

iform.no
Av iform.no juli 18, 2012 06:00

Kommentarer