HVOR MYE KAN DU EGENTLIG OM KOSTTILSKUDD?

Av Madeleine Wessman oktober 20, 2017 08:00 Oppdatert

HVOR MYE KAN DU EGENTLIG OM KOSTTILSKUDD?

TEST DEG SELV

Det er på tide å teste dine kunnskaper om kosttilskudd brukt innenfor idrett, helse og prestasjon.

Vet du så mye som du tror?!

I treningsverden er det veldig mye fokus på å finne de beste kosttilskuddene for optimale resultater, og aldri før har vi brukt så mye penger på kosttilskudd og trening. Får du maksimalt ut av dine investeringer?

Jeg vet ikke hvorfor, jeg har bare alltid likt å lære og å finne ut hvordan menneskekroppen fungerer. Videre, gitt min interesse for idrett tilskudd og det faktum at det selges så enormt mye av disse kosttilskuddene, tenkte jeg det ville være morsomt å komponere en liten test for alle tilskudds-entusiaster der ute, og se om folk virkelig er oppdatert på hva de putter i kroppen sin.

Kosttilskudd testen

Del A: Sant/Falskt – 1 poeng for hvert riktig svar

1. Whey protein er en ”komplett” proteinkilde (dvs. inneholder tilstrekkelig andel av alle ni essensielle aminosyrer)
2. Yohimbine, en alfa-2 adrenoreceptor antagonist, påstås ofte å bedre fettforbrenning.
3. Epimedium er en kraftig urt som øker østrogennivået.
4. Koffein er det mest brukte sentralnervestimulerende middelet i verden.
5. De tre forgrenet kjedede aminosyrene er leucin, isoleucin, og glutamin.
6. Kreatin ethyl ester blir lettere absorbert i kroppen enn rent monohydrat kreatin.
7. Melatonin brukes ofte før trening på grunn av sin stimulerende effekt.
8. Kasein protein blir fordøyd mye raskere enn myseprotein.
9. Beta-alanine tilskudd kan føre til en prikkende følelse i huden som kalles parestesi.

Del B: Multiple Choice – 2 poeng for hvert riktig svar

1. Hvilken av følgende er ikke et vanlig kosttilskudd i idrettsverden?

a. Whey protein pulver
b. Galactose
c. Citrulline Malate
d. Ingen av de tre alternativene

2. Hvilken av følgende komponenter vil et pre-workout produkt vanligvis inneholde?

a. Pyruvic acid
b. Koffein
c. Lactic acid
d. Vitamin K2

3. Hvilket proteintilskudd vil være best egnet for veganer?

a. Whey protein
b. Casein protein
c. Soye protein
d. Ingen av disse

4. BCAA (Forgrenede aminosyrer) blir stadig mer populært i sportstilskudd, hvilke av følgende er ikke en BCAA?

a. Alanine
b. Valine
c. Isoleucine
d. Leucine

5. Hvilken av følgende kosttilskudd vil egne seg best til noen som har leddsmerter?

a. Cissus quadrangularis
b. Acetyl L-carnitine
c. Creatine monohydrate
d. Ingen av disse vil bidra til å lindre leddproblemer

6. Hvilken av disse stoffene vil du sannsynligvis se i et tilskudd som øker blodgjennomstrømning og gir «pump»?

a. Vitamin D
b. Niacin
c. Glucoronolactone
d. Agmatine Sulfate

7. Hvilken av følgende typer kosttilskudd blir ofte anbefalt til personer som har problemer med å gå opp i vekt?
(NB! Vennligst ikke missforstå det her…)

a. Libido boostere
b. Weight gainers
c. Nootropics
d. EFA

8. Hvilken av følgende, har den høyeste biologiske verdi (gir best opptak) som proteinkilde?

a. Whey protein isolate
b. Whey protein concentrate
c. Soy protein isolate
d. Micellar casein protein

9. Hvis du ser etter et tilskudd med karbohydrater til å ta etter trening, som gir en rask insulin utsondring, hvilken av følgende sukkertyper vil være best?

a. Fructose
b. Amylose
c. Dextrose
d. Alle tre av disse vil gi rask insulin utsondring.

Riktig svar – del A (1 poeng per riktige svar)

1. S
2. S
3. F
4. S
5. F
6. F
7. S
8. F
9. F

Riktig svar – del B (2 poeng per riktige svar)

1. B
2. B
3. C
4. A
5. A
6. D
7. B
8. A
9. C

 

 

Av Madeleine Wessman oktober 20, 2017 08:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser