Hvordan spiser slanke kvinner?

iform.no
Av iform.no november 9, 2016 08:00

Hvordan spiser slanke kvinner?

Hvis du har problemer med vekten din, bør du lese dette. Undersøkelser har avslørt hvorfor kvinner er «naturlig tynne».

Ifølge David L. Katz, som er assisterende professor i offentlig helse ved Yale University School of Medicine, er det svært enkle grunner til at noen kvinnene klarer å holde vektmålene sine.

Forskning viser nemlig at disse «naturlig» slanke menneskene ikke tenker på mat på samme måte som de som sliter med vekten. Tynne mennesker har et mer avslappet forhold til mat. Det å fokusere på hvor mye og hvor ofte man spiser, eller at man har en bestemt idé om at noe mat er sunt og noe er usunt, resulterer i at mat står øverst i tankene, forklarer Katz.

Ifølge Jill Fleming, forfatter av «Thin People Don’t Clean Their Plates», er en av årsakene til at naturlig slanke kvinner klarer å holde seg tynne, at de stopper å spise når de føler seg mette. På en metthetsskala fra 1 til 10, så slutter naturlig slanke kvinner å spise når de når 6 eller 7 på skalaen. De andre i undersøkelsene stoppet først på 8 eller 10. Hvis du er en av dem som spiser til du blir stappmett, så bør du begynne å tenke når du spiser. Neste gang du spiser, konsentrerer du deg om metthetsfølelsen. Legg ned bestikket ditt når du er halvveis i måltidet. Det er alltid lurt å spise med bestikk. Det tar lengre tid og kroppen får bedre tid til å sende signaler om at den er mett. Så selv om du spiser pizza, så bør du finne frem kniv og gaffel. Mens du spiser vurderer du hvilket metthetsnivå du er på. Stopp flere ganger underveis i måltidet, for å kjenne etter. Når du føler at du ikke lenger er sulten og heller ikke stappmett, da stopper du.

Mange som trener og vil øke muskelmasse frykter sult. Da er det ganske vanlig at du overspiser, for å få en følelse av at du er trygg. Resultatet blir at kroppen får overskudd av mat, som likevel legger seg som fett. Ikke som muskler. Selv om du har trent tyngre enn noengang, så betyr det ikke at du kan bøtte innpå med mat, selv om det er sunn mat. Spiser du mye, vil musklene ta det de trenger og resten blir til fett.

Undersøkelser viser også at naturlig slanke kvinner har tendens til å kjenne igjen tegnene når overspiser. Da stopper de, sier Kara Gallagher som er vekt- og slankeekspert i Louisville. Hvis du er vant til såkalte «spisedager», så bør du være nøye på dem likevel. Ikke stapp i deg alt du klarer, mens du har «lov». Da er det bedre å spise litt flere kalorier de dagene du ikke har «spisedag», og når du først har en «spisedag», så unn deg heller noe litt «ulovlig», men likevel uten å spise deg stappmett.

Hvis du er virkelig sulten kan du spise en håndfull nøtter, frem til det neste planlagte måltidet ditt. Hvis du er i følelsesmessig ubalanse, bør du få utløp for følelsene dine på en annen måte enn å spise. Økt puls hjelper til med å fjerne sinne og irritasjon. Ta deg en joggetur, dra på trening eller ta deg en shopperunde i byen, med en gang du kjenner en ubalansert følelse. Reager med en gang, og gjør deg selv aktiv. Tenk for eksempel at «Nå er jeg sinna, så nå løper jeg til treningssenteret og løfter den tyngste vekten jeg kan, mens jeg brøler». Hvis du er veldig sliten og føler deg utbrent, kan du sette på beroligende musikk og hvile eller meditere. Er du ensom, så ring noen umiddelbart. Ikke vent med å reagere på følelsene dine, hvis du har tendens til å spise i slike situasjoner. Hvis du er stressa, bør du faktisk vente med å spise til du har roet deg ned og har tid til å spise.. Det er ikke farlig å gå sulten en stund.

Studier har vist at for mange ulike smaker og teksturer på maten oppfordrer deg til å overspise. Slanke mennesker har som regel et ganske ensidig kosthold. Det er få overraskelser, og maten deres er ganske forutsigbar. Det betyr ikke at de ikke spiser variert, men at de spiser svært konsist. Måltidene er vanligvis like, med små variasjoner. Frokosten er for eksempel frokostblanding, lunsjen er salat med knekkebrød, middag er kjøtt og grønnsaker og kveldsen kanskje speilegg. Dette kan være et eksempel på hva de spiser daglig. De har en fast «rutine», som de er vant til å følge. Derfor tenker de ikke så mye på maten. De vet hva de skal ha og når de pleier å spise det.

Dette er kanskje noen gode råd til deg som er opphengt i maten og ikke kommer noen vei med det. Slapp av og spis til du blir ganske mett. Ikke stress om du blir sulten. Kroppen tåler fint å vente litt…

iform.no
Av iform.no november 9, 2016 08:00

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser