Hvorfor trener du som en styrkeløfter når du IKKE er en?

Av Eirik Sandvik januar 11, 2012 06:10

En positiv, men samtidig skummel trend er i ferd med å utvikle seg innen treningsverden når det kommer til atletisk utvikling.

En positiv, men samtidig skummel trend er i ferd med å utvikle seg innen treningsverden når det kommer til atletisk utvikling.

Om du utøver en idrett som ikke konkurrerer i øvelsene markløft, knebøy og benkpress er du nødt til å trene annerledes enn de som gjør det! Jeg skal i denne artikkelen sette lys på denne uttalelsen.
 
Selv er jeg og har vært svært opptatt av styrketrening. Dette er trening som er høyst sentral for både skadeforebygging og prestasjonsøkning i idrett og som er med på å danne et solid treningsgrunnlag og fundament for utvikling av andre sentrale kvaliteter for idrettstuøvere. Dette er det ingen som helst tvil om. Styrketrening er kommet for å bli en del av en idrettstuøvers treningsregime og jeg har selv vært med på å markedsført dette behovet i løpet av de seneste årene.
 
Interessen for styrketrening øker og det er stort sett bare positive sider dette underbygger, helt til PROBLEMET dukker opp! Nemlig, styrkeløft. Neida, styrkeløft er ingen negativ retning å gå om man velger dette, men for en lang rekke utøvere kan dette fort medføre langt større risiko enn fruktene det bærer med seg. Dette vil ikke si at benkpress, knebøy og markløft ikke er å foretrekke for idrettsutøvere innen f.eks. fotball, håndball og hockey, men det er slettes ikke basalbehovet til disse utøvere.
 
Hvor ble det av?.
 
Arbeidskapasitet (kondis)?

 
Hvor ble det av evnen til å presse seg maksimalt over lengre tid. Evner man ikke å holde høy intensitet over lengre tid, eller høy intensitet periodevis adskilt av pauser (intervaller), så er man i svært mange idretter dømt til å prestere dårligere enn man kunne ha gjort om denne kvaltieten ble prioritert. Utvikling av arbeidskapasitet er en mangelvare. Sørg for at du benytter de mest effektive metodene for å utvikle denne kvaliteten.


 
Kroppsbeherskelse?
 
Hvor ble det av evnen til fremragende beherske av egen kropp under bevegelse? Dette er en kvalitet som krever tid og treningsinnsats for å utvikle og vil ikke komme av seg selv om du ikke er begavet fra naturens side. All idrett baserer seg på bevegelse og all bevegelse baserer seg på overføring av krefter. Jo bedre man behersker egen kropp og bevegelse, desto mer kraft vil man generere i nettopp idrettssammenheng.
 
Hurtighet?
 
Hvor ble det av spesifikk trening av hurtighet, akselerasjon og teknikk i denne sammenheng? Man KAN la være og la evnene man har fått fra naturens side styrke løp og sprint, men ved et spesifikt fokus på utvikling av denne kvaliteten vil man utvilsomt bli en bedre utøver.
 
Spenst?

 
Hvor ble det av evnen til å generere maksimalt med muskelkraft til å hoppe både høyt og langt? Dette krever utvilsomt kroppsbeherskelse, teknikk og timing og på dette feltet har de aller fleste et stort forbedringspotensial.


 
Et eldre klipp der teknikk ikke er i hovedfokus.. ha det i bakhodet

Deselerasjon?
 
Som nevnt i en tidligere artikkel er idrettspretasjoner avhengig av mer enn bare å skape bevegelse. Man er også nødt til å kunne kontrollere og effektivt stoppe bevegelser. Dette gjelder både under løp (hurtighet) og landing fra hopp og heading (spenst). Dette er et nøkkelmoment i idrettsprestasjoner, men er desverre svært oversett. Har du ikke kontroll på kroppens ledd under belastning deselerasjon vil påfølgende aksjon lide.
 
Bevegelighet?

Bevegelighet og kroppsbeherskelse er en mangelvare. Gjør noe med det!
 
Skal man kunne bedrive idrett uproblematisk over tid er man nødt til å ha en velfungerende kropp med seg. Dette avhenger stort av å ha god bevegelighet noe som er avhengig av fokus på økt fleksibilitet og mobilitet. Det er svært mange utøvere som overser dette elementet før det blir absolutt nødvendig, enten i form av skader eller kroniske smerter. Start FؘR du er nødt og du vil fungere bedre og takke deg selv på sikt.
 
Mental tøffhet?
 
Det  å stå videre uansett hva er ikke en kvalitet som enkelt fremkommer uten et særdeles spesifikt fokus. Under intense konkurransesituasjoner betyr vilje og mental tøffhet langt mer for utfallet enn hva man kanskje vil anta.
 
Teknikk?
 
Mer fokus på teknikk i idretten som utøves er høyst sentralt og selv om alle nevnte kvaliteter er sentrale vil det uten grunnleggende god teknikk spille liten rolle. Hvertfall vil du være langt unna ditt potensial ved overseelse av dette fokus.
 
Du som idrettsutøver må også trene som en!
 
Eksplosiv trening er et sentralt element for Atletisk Utvikling.
 
Idrett er som regel avhengig av repeterende eksplosive bevegelser, ikke EN bevegelse med maksimal belastning. Det er sentralt med styrkeutvikling for utøvere, men maksimal styrkeutvikling i seg selv bør ikke være målet for optimal atletisk utvikling. Idrettsutøvere konkurrerer ikke i de 3 øvelsene markløft, knebøy og benkpress, så søken etter bedring innen fysiske kvaliteter må underbygges fra flere hold.
 
Jeg har selv underbygget viktigheten av økt maksstyrke i flere år da en større motor legger grunnlaget for økt kraftutvikling og dermed en rekke av de nevnte kvalitetene som definerer en god utøver, men det er ikke nok. Fokuset kan bli FOR stort. Man må huske på at styrketrening og søken etter utvikling av maksimal styrke er et redskap på veien mot et mål, ikke målet i seg selv. Jeg har selv glemt det og feilet. Skader som følge av ønske om å legge på ?bare et par kg til? er en risiko jeg kunne vært foruten. Du blir ikke bedre i en teknisk idrett om du løfter 202,5 istedet for 200 kg, men du blir nesten garantert bedre generelt sett om du løfter 200 kg istedet for 100 kg. Jeg nevner dette for å understreke viktigheten av å være nyansert i når det gjelder treningsfilosofi.
 
Hvor stor del av kaka skal hver enkelt kvalitet få? I starten bør utvikling av styrke være en prioritet, også kalt nybegynnerstadiet, men jo sterkere du blir og jo nærmere du kommer ditt maksimal potensial, desto mindre har styrkeøkninger å si. Styrketrening er et basalbehov som legger forholdene til rette for videreutvikling og fokus på andre sentrale kvaliteter for atletisk utvikling. Ikke se deg blind på styrketrening i søken etter optimal fremgang i din idrett.


Eirik Sandvik

 

Av Eirik Sandvik januar 11, 2012 06:10

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser