Ida Markussen (WEB-TV)

Av Iform.no mars 17, 2011 10:00

Ida Markussen (WEB-TV)

iform.no sitt filmteam ble med Ida Markussen på trening

Navn: Ida Markussen
Alder: 25
Bosted: Oslo
Høyde: 1.59
Vekt On/ Off: ca.52/ ca.62 kg
Sivilstatus: Singel
Meritter: 5.plass NM Bf -163, Debutant
Hjemmeside: www.nemic.blogg.no
Sponsor: www.bodysupport.no

Arbeide:  Studerer medisin grunnfag/ ernæring
Selvstendig personlig trener på World GymTa kontakt hvis du trenger hjelp med din trening

Fortell litt om deg selv:

– Jeg er en liten treningsnarkoman som elsker trening og alt som har med det å gjøre! Styrketrening er ?the love of my life?, og utover det bruker jeg mye tid på gruppetrening, zumba, dans osv. Jeg har vært veldig fascinert av muskler og synlige blodårer så lenge jeg kan huske, og det å oppnå en god nok fysikk til å få stå på scenen selv har vært en drøm lenge. Som person er jeg utadvendt og som oftest blid og smilende, og jeg elsker å være rundt positive, smilende mennesker! Jeg er utdannet personlig trener i Danmark, og har bodd og jobbet i København før jeg flyttet tilbake til Oslo, hvor jeg nå studerer til å bli ernæringsfysiolog.  Også elsker jeg alt som er rosa?!

iform.no sitt filmteam ble med Ida Markussen på trening 33:00 min



Filmen er laget på World Gym i Akersgata http://akersgata.worldgym.no 

Surfer du mye på nettet? Hvilken websider bruker du mest tid på?

– Ja, det blir en del tid på nettet! Jeg bruker mye tid på min egen blogg, og Facebook. Også har jeg en lang (!) bloggliste jeg er innom stort sett hver dag. Utover det bruker jeg youtube, iform og Treningsforum til treningsinspirasjon og til å holde meg oppdatert.

Hva synes du om iform.no?

– iform er en kjempebra side som jeg har vært mye innom de siste årene for å si det sånn! Jeg liker spesielt å lese profiler på forskjellige utøvere, og ikke minst oppdateringer fra konkurranser og lignende.

Hva er din målsetning?

– Innenfor bodyfitness kan jeg ikke si at jeg har en spesifikk målsetning akkurat nå. Nå er målsetningen min å generelt forbedre fysikken min, men til ?hva? det vet jeg ikke enda 🙂

Når begynte du å trene?

– Jeg begynte å danse ballett da jeg var fem år, og dette holdt jeg på med helt til jeg ble 19, med unntak av noen års pause hvor jeg hadde hest og drev med ridning. Styrketrening ble jeg introdusert for da jeg var 14, men da visste jeg ikke helt hva jeg ?gjorde?, så det ble mest bryst og biceps med gutta! Siden jeg sluttet med dansingen har jeg trent mer eller mindre seriøst med vekter, mens jeg samtidig har drevet mye med gruppetrening.

Hva er det som driver deg?

– Det er resultater og fremgang! Lysten til å forbedre og ?forme? kroppen slik jeg ønsker den skal være, og samtidig så er det rett og slett bare den gleden treningen gir meg som driver meg i ?hverdagen?.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

– Det må bli skuldrene mine, de har jeg jobbet hardt for!

Hva synes du er din beste prestasjon?

– Nå har jeg jo kun konkurrert en gang, men jeg var veldig glad for å komme til finalen i NM!

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

– Storebroren min betyr veldig mye for meg! Han støtter meg alltid uansett hva jeg gjør, og han holdt ut all ?sutringen? min på slutten av dietten 🙂

Også vil  jeg gi en stor takk til Thomas Stellander og Jostein ؘdegården fra Bodysupport, for sponsing av fantastiske produkter, og ikke minst støtte hele veien!

Har du noen tips til en nybegynner?

– Regel nr.1: TTT! Ting tar tid! Lær å trene riktig og øv på teknikk og det å få kontakt med den muskelgruppen du trener. Ikke gap over ALT på en gang, og ha tålmodighet, man får ikke en fitness kropp over natten. Finn noen å trene sammen med, men vær skeptisk til hvem du lærer av, -Det er ikke alltid de store gutta på gymmet har de beste nybegynner tipsene for ?små? jenter.

Hva er dine mål og ambisjoner?

– Igjen, innenfor BF har jeg ikke turt å sette meg noen langsiktige mål enda. Det første målet mitt er å gjennomføre en diett og oppkjøring mot en konkurranse på en bedre måte enn sist, og selvfølgelig vil jeg gjerne ha en bedre plassering. Med tanke på fysikk vil jeg gjerne forbedre mage, bakside lår og rumpe, samt å bli hardere. I forhold til jobb og karriere er målet å jobbe med trening, kost og helse på fulltid, og kanskje etter hvert hjelpe andre med å komme på scenen!

Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?

– Selve livsstilen med sunn mat og trening er en bra ting for alle. De mest seriøse holder seg også unna for mye alkohol, røyk og andre ting som er skadelige for kroppen, hvilket selvfølgelig også er en bra ting. Bodyfitness har blitt kjempe populært de siste årene blant unge jenter, og jeg synes det er fantastisk at flere og flere jenter får øynene opp for styrketrening. Men samtidig er det en hårfin balansegang mellom det som er sunt og fornuftig og det å bli fanatisk med hensyn til mat, tanker om kropp osv. Det kan bli for mye, og det er ikke like lett å takle for alle.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

– Hverdagen min består for tiden for det aller meste av skole og trening. De dagene jeg ikke har skole tar jeg med god tid om morgenen til frokost, og blogg lesing/ skriving, og det blir gjerne to treningsøkter disse dagene. De dagene jeg er på skolen har jeg alltid med meg matpakker som jeg lager klare dagen før, og trener jeg på kvelden, gjerne både styrke og en eller annen form for cardio i sal. Jeg er altså ikke den typen som spretter opp kl. 5 om morgenen for å gå morgen cardio! Den spennende hverdagen min kan dere du forresten lese mye om på bloggen min.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

– Jeg trener som regel 5 styrkeøkter i uka, hvor jeg splitter kroppen. Jeg følger ikke noe fast program, det har jeg aldri gjort. Jeg trener noen muskelgrupper to ganger pr. uke, de muskelgruppene jeg fokuserer mest på. Ellers kjenner jeg på kroppen hva jeg trener hvilke dager, ettersom hvor støl jeg er og evt. Hvor mange dansetimer o.l jeg har. Jeg trener som regel med mange repetisjoner (10-15), 3-4 sett pr. øvelse, og jeg fokuserer veldig på kontakt og på den eksentriske delen.  Jeg varierer alltid fra trening til trening, og trener på forskjellige måter i forskjellige perioder.  -Variasjon er virkelig viktig for fremgangen!

Fortell oss litt hvordan en Fitnessutøver spiser

– Det går mye i havregryn, proteinshakes, bananer, riskaker, kylling, laks, egg, ris, og grønnsaker i alle former og farger. Jeg spiser også kesam, skyr, nøtter osv en gang i blant. Jeg har alltid en dag hvor jeg spiser akkurat hva jeg vil, og det er ikke krise om det blir litt ekstra i uka heller, så lenge jeg får i meg de måltidene jeg skal ha.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

– Tommi Thorvildsen satt opp dietten min til NM 2010, men nå spiser jeg ikke etter noen fast plan.
Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?
– Jeg bruker proteinpulver fra Bodysupport, 2 shaker om dagen, en til frokost og en etter trening. (På diett har jeg tre, en før leggetid også) Jeg bruker også BCAA etter trening, og Udo?s Choise, samt vitaminer om morgenen. Kreatin bruker jeg i perioder, og jeg bruker FOZ fra Bodysupport under trening hvis jeg har både styrke og cardio sammenhengende.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

– For min del fungerer det aller best å spise jevnt igjennom hele dagen, slik at blodsukkeret holdes stabilt. Det er jo så ?inn? med periodisk faste for tiden, men jeg holder et kort på frokosten! Spis frokost med karbohydrater, og hold en jevn måltidsfrekvens gjennom dagen. Og selvfølgelig cardio, -Cardio behøver ikke være å stå på en crosstrainer i en time, det er mange ?morsomme? måter å forbrenne fett på. Sjekk timeplanen på senteret ditt og kast deg ut i noe nytt.

Beskriv deg selv med fem ord

Sporty, omtenksom, positiv, sta (!), og kanskje litt (selv)kritisk..

 

 

 

 

 

Av Iform.no mars 17, 2011 10:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!