Joel Pascua

Av Iform.no desember 11, 2006 08:00

Joel Pascua

Joel, som har en utrolig tiltalende fysikk, var en av de som imponerte mest under høstens konkurranser.

Les alt om NM i Kroppsbygging & Fitness 2006 her

Joel Pascua Bodybuilding Joel, som har en utrolig tiltalende fysikk, var en av de som imponerte meg skikkelig under høstens konkurranser. Etter å ha vunnet både Larvik IGP og NM så bestemte jeg meg for å ta et intervju med innehaveren av de kanskje beste beina i Norge.

Navn: Joel Pascua
Alder: 32
Fødested: Filippinerne
Bor: Oslo
Vekt: ?on?: 89
Vekt: ?off?: opp til 110
Høyde: 176
Jobb: CanalDigital / Ordensvakt
Sivilstand: Samboer med Cecilie
Sponsor: Ingen foreløpig?
Gym: Sats Sinsen / Haralds / Champion på Kolbotn
Klubb: Haralds

Meritter innen kroppsbygging:
2.plass
? Oslo Grand Prix -90kg (2006)
2.plass ? Nutrition Outlet GP Västerås, Sverige -100kg (2006)
1.plass ? Larvik IGP -95kg + Overall (2006)
1.plass ? Norges Mesterskap -90kg + 2plass overall (2006)
4.plass ? Nordisk Mesterskap, Sverige -90kg (2006)

Du har hatt en fremgangsrik høst med overallseier i Larvik IGP, Seier i -90 kg på NM og en fjerdeplass i Nordisk. Kan du fortelle litt om de forskjellige konkurransene?
Joel Pascua Bodybuilding – Jeg var jo med på to konkurranser i vår (Oslo Grand Prix og Nutrition Outlet i Västerås), hadde en ferie og spiste og trente bra. Derfor var det ikke så hardt å sette i gang med diett igjen, formen var jo noenlunde grei. Første konkurranse var IGP i Larvik. Siden det bare var en ukes forskjell mellom den og NM, tenkte jeg mest på å kjøre igjennom, for  å satse på NM og Nordisk. Siden det var -95kg på IGP, var jeg ikke så redd for vekta mi, jeg var jo i form. Veide inn på rundt 90kg og formen var veldig bra. Var kjempeglad da jeg vant og det var godt å ta med både gull og overallen hjem! NM, en uke senere veide jeg inn på 88,4kg og formen var fortsatt veldig bra. Det ble gull denne kvelden også! 🙂 NM var et kjempebra arrangement med bra lyd og lys og fullsatt sal!! Etter NM var jeg veldig glad for å ha kommet videre til Nordisk. Jeg sto på og trente bra. Gikk veldig hardt ut for å klare det. På Nordisk, var jeg forsatt i veldig bra form, men det var bare så vidt jeg klarte vekta mi, men etter en rask gåtur kom jeg ned i 89,9!.. Det var en bra klasse og jeg klarte meg veldig bra, men jeg havnet dessverre rett utenfor pallen. Må si at arrangementet på Nordisk var en nedtur i forhold til NM. Var ikke halvfull sal engang, og veldig mye rot i programmet. Alt tok lang tid, så det ble mye venting.

Noe du føler kunne vært gjort annerledes i Nordisk?
– Det var en tøff klasse, med mange gode deltagere. Jeg ble litt skuffet over plasseringen til å begynne med, men man kan ikke alltid vinne? he he.. Alt i alt, er jeg fornøyd!  Men det blir revansj til neste år.. he he

Joel Pascua Bodybuilding Hvor lenge gikk du på diett og hvordan så den ut?
– Jeg gikk på diett i ca.3mnd. Den bestod av syv måltider pr dag med jevn fordeling av proteiner, fett og karb. Jo nærmere jeg kom konkurransen, jo mer kuttet jeg ned på kalorier og karb.

Benytter du deg av så kalte ?spisedager??
– Ja, det gjør jeg. Lenge før konkurransen spiser jeg hva som helst, en dag i uka. Etter hvert når det begynner å nærme seg, spiser jeg rent, bare litt ekstra karb og proteiner.


Hvordan ser ditt treningsopplegg ut? Er det noen forskjell offseason og før du skal konkurrere?

– Det er veldig stor forskjell. Offseason, da trener jeg som regel til fast tid på kvelden. Da trener jeg tungt hele veien og spiser mer! Treningsopplegget deler jeg opp med at jeg trener en muskelgruppe hver dag, fire-fem dager i uka. Kardio og magetrening gjør jeg veldig sjelden offseason. On-season, liker jeg å trene så tidlig som mulig, helst rett etter jobben. Jeg prøver å ta fri fra jobben en måned før konkurranse for å fokusere mer på treningen og satse 100 prosent. Da har jeg god tid, og tar jeg gjerne to økter om dagen.

Treningsprogrammet mitt ser sånn ut:
Dag 1: bryst, triceps & legger
Dag 2: skuldre, litt bakside lår og mage
Dag 3: rygg, biceps & underarmer
Dag 4: pause fra all trening
Dag 5: ben & mage, så begynner jeg fra dag 1 igjen.

Når det gjelder kardio treningen, varierer jeg litt, 30-45min sykling før frokost, etter styrketrening 45min stepp ell 1 time på tredemølle. Det kommer litt an på humøret.

Joel Pascua Bodybuilding Legger du opp trening og diett alene eller har du noen som hjelper deg?
– Fra begynnelsen av fikk jeg hjelp fra min kompis, Keywan Nabii( NorgesMester -80kg 2005 ). Den gangen trente han mye sammen med Tommi Thorvildsen, slik ble jeg kjent med Tommi. Tommi satte opp en diett til meg. Den prøvde jeg og etter ett par uker så Tommi og Keywan på formen min, de syntes det så bra ut så langt. Da bestemte jeg meg for å konkurrere til våren, Oslo Grand Prix 2006. Da tok Keywan meg med til Haralds Gym og der ble jeg kjent med Geir Borgan. Siden da har han hjulpet meg gjennom alle konkurransene, og han er den eneste jeg har stolt og hørt på!

Hvordan ser en helt normal dag ut for deg offseason?
– Det er en helt vanlig dag, sånn som alle andre. Jobber 08-16, spiser, trener og sover. Prøver også å få gjort litt andre ting, gå på kino, være sammen kamerater, spise ute, finne på ting med samboeren min, Cecilie. Vi er veldig glad i å reise til utlandet og prøver å få gjort det så ofte som mulig.

Joel Pascua Bodybuilding Bena dine er bare helt råe, hvordan trener du dem?
– Jeg liker egentlig ikke å trene ben, men jeg hopper aldri over beintreningen. Trener alltid ben 1 gang i uken. Jeg trener jevnt, passe tungt, og mange reps. Bruker følgende øvelser: leg extension, knebøy, hacklift/benpress, liggende lårcurl, stående lårcurl( ett ben av gangen ), hamtractor, strake markløft( lett, mange reps ), leggene kjører jeg både sittende og stående, tungt.

Hva er din pers i knebøy?
– Jeg har nok av skader i overkroppen, derfor har jeg vært redd for å skade beina. Har aldri prøvd å perse, men jeg har kjørt 260kg, uten bind, 10 ganger, helt i bunn.

Hvor lenge har du holdt på med bygging?
– Første gang jeg rørte vekter, var jeg 16år. Men jeg kom ikke seriøst i gang før jeg var over 20år.

Hva var det som fikk deg å begynne?
– Jeg ble selvfølgelig inspirert av filmer med muskler.( Arnold)( Rambo ) 🙂 

Joel Pascua Bodybuilding Har du holdt på med noen annen idrett før du begynte med bygging?
– Ja det har jeg. Helt siden jeg var liten har jeg spilt mye basket. Spilte på juniorlaget (Centrum). Har trent boksing på ؘrnulf. Etter det trente jeg Aikido, kombinert med bygging. Har også trent Shootfighting( grappling ), kombinert med bygging.

Trener du mye posering?
– Nei, jeg må bli flinkere til det.

Hva synes du er dine styrker og svakheter?
– Må vel si at mage og hele ben, samt glutes er min styrke. Mine svakheter er vel overkroppen, men det kan gjøres noe med. Legge på meg et par kilo med muskler der, så blir det topp.

Har du noen forebilder?
Flex Wheeler: Jeg synes han har den beste kroppen jeg noen gang har sett. Han har en fin fysikk. Ronnie Coleman: Med tanke på hvor stor han er, synes jeg han har en utrolig bra fysikk og fine markeringer i forhold til andre på hans størrelse. Geir Borgan: Jeg synes han er den beste norske byggeren gjennom tidene. Denne mannen er utrolig dyktig, og sitter inne med kjempe-kunnskaper når det gjelder diett og trening. Metoden hans er ?old-school?, men effektiv som bare det og funker veldig bra på meg.

Joel Pascua Bodybuilding

Har du noe spesielt mål som du vil oppnå?
– Ja, alle vil vel opp på ett høyere nivå. Akkurat nå er jeg sliten etter en lang diett, så jeg har ikke fått tenkt så mye på det. Men kunne gjerne tenke meg å stille i utlandet. F.eks EM eller VM. Vi får se?

Når får vi se deg på scenen igjen?
– I januar setter jeg i gang med hardtrening, og går det rette veien så blir det kanskje Oslo Grand Prix -100kg?.

Joel Pascua Bodybuilding Noen personer som du synes betyr ekstra mye for vår sport i Norge?
– Det må bli Geir Borgan og Harald Skjøldt. Må også nevne Tommi Thorvildsen.

Hvem synes du er den beste byggeren gjennom tidene?
– Av utenlandske, den store mannnen, Ronnie Coleman. Av norske, Geir Borgan.

Noe du vil nevne til slutt?
– Når man har bestemt seg for å konkurrere og går på diett trenger man mye støtte og trøst, derfor vil jeg takke min kjæreste, Cecilie. Hun har støttet meg 100 prosent, helt fra begynnelsen, med alt det innebærer, fra diett til smøring bak scenen. Takk min engel! Jeg vil også takke alle de som har støttet meg og heiet på meg!

Av Iform.no desember 11, 2006 08:00