John Large

Av Geir Tverdal desember 16, 2012 06:00

John Large

John Large har konkurrert siden 2007 – Han har oppnådd mange gode meritter siden han debuterte.

Alder: Født i 1970
Bosted: Lier, Drammen
Arbeide: Maskiningeniør
Høyde: 181
Vekt-Off-season: 100
Vekt-Konkurranse: 89
Sivilstatus:  Gift, 2 barn

Meritter : 

6. pl. NM Classic Bodybuilding 2007
3. pl. Stavanger Open Classic Bodybuilding 2009
1. pl. NM Classic Bodybuilding 2009
3. pl. Nordisk Classic Bodybuilding 2009

3. pl. Norway Open Classic Bodybuilding 2010
3. pl. NM Bodybuilding veteran 2010
2. pl. NM Classic Bodybuilding 2010
5. pl. Nordisk Classic Bodybuilding (Finland) 2010
14. pl. VM Classic Bodybuilding veteran (Tyrkia) 2010

Norway Open Classic Bodybuilding 4. Pl.

NM Classic Bodybuilding 5. Pl. Veteran 6. Pl.

VM Master Classic Bodybuilding i Budapest 9. pl.
 

Jeg hadde planer om å benytte Norway Open 2012 som en gjennomkjøring til NM. Er rimelig fornøyd med plasseringen. Klarte å få en mage – tarminfeksjon fem dager før NM. Vurderte å trekke meg, men klarte å stable meg på beina, helt utslitt og dehydrert.

Fikk godkjenning fra forbunnet til å stille Master VM i Budapest. Startet helt på nytt, med ny veileder; Thor Benny Hansen og kom på scenen i VM kl. 10:00 lørdag 15.12.12 i mitt livs beste form. 
 
Hva er din målsetning?

Forbedre mine svakheter mest mulig til kommende stevner: litt mer kjøtt på skuldrene, samt skarpere i lårene
 
Når begynte du å trene?

Jeg begynte å trene i 1985, men hadde noe redusert treningsmengde mellom 1995 og 2004 grunnet utdannelse og ubekvem arbeidstid.
 
Hva er det som driver deg?

Tja si det, jeg bare liker å trene, konkurrere mot likestilte, grensesprenging, gleden av å kunne unytte mine personlige egenskaper til det ytterste.
 
Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Bryst og armer, øvre del av ryggen, er også relativt fornøyd med beina men bør bli skarpere i konkurransesammenheng.
 
Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og din karriere?

Helt klart min kone Nina, samt Bjarne Nordal, Jon Syvertsen, Ove Bækkevold, Ruben Gjeldsnes, Petter Bjærke, Jostein ؘdegåren.
 
Har du noen tips til en nybegynner?

Maten er helt klart viktigst, i kombinasjon med hvile og effektive treningsøkter.

Hva er dine mål og ambisjoner?

Forbedre mine fysiske og psykiske kvaliteter, hevde meg mer overlegent i Norge, samt prøve meg internasjonalt.
 
Hva er fordelene og ulemper med denne sporten synes du?

Fordeler: Man lærer seg selv å kjenne både fysisk og psykisk.
Ulemper: Mat regimet, spesielt på deff, da det kreves at man har stålkontroll på næringsstoffene, samt det å få andre til å forstå hva man egentlig driver med.
 
Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

kl. 0600 1. måltid
kl. 0700 Jobb
kl. 0900 2. måltid
kl. 1200 3. måltid
kl. 1500 4. måltid ? jobb ferdig
kl. 1530 trene, eller hente unger, lekser, lage middag etc.
Kl. 1800 5. måltid, familiære / huslige aktiviteter
kl. 2100 6. måltid
kl. 2230 natta
(Det hender jeg spiser i 3 tiden på natta, bare for å roe ned maven.)
 
Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt! 

Maksimalt 60 sek. pause mellom settene, uansett 5 eller 4 økter pr. uke.
Ved trening 5 ganger pr. uke. Mave og legger på annenhver økt.

Mandag: bein, 8-12 repp: 6 supersett med legcurl og extention, knebøy i smith maskin, beinpress, ny runde med 6 supersett legcurl og extention

Tirsdag: rygg, bakside skuldre, 8-12 repp: 5 Sittende roing, to typer nedtrekk, foroverbøyd sidehev.

Onsdag: bryst, skuldre ytterside, 8-12 repp: skrå, falt, incline med manualer, cabel cross, sidehev.

Torsdag: treningsfri.

Fredag: armer, lår fremside: 8-12 repp: hantle curl, maskin curl, pushdown, franskpress, leg extension.

Lørdag: skuldre og rak mark: 8-12 repp: mest mulig med manualer

Ved trening 4 ganger pr. uke.

Mandag: bein

Tirsdag: fri

Onsdag: skuldre og triceps

Torsdag: rygg

Fredag: fri

Lørdag: bryst og biceps

Søndag: fri

(øvelser og repp. som ved 5 ganger pr. uke) Mave og legger på annenhver økt.

Fortell oss litt hvordan en Classic Bodybuilder spiser.

Mest mulig rene matvarer. Proteiner fra: egg, fisk, kjøtt, nøætter (minst mulig pulver, i hvert fall på deff)
Fett fra: eggeplommer, feit fisk, nøtter, Udo`s Choice
Karbohydrater fra: ris, havre, knekkebrød, nøtter, rosiner, broccoli.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

I utgangspunktet kommer dietten fra Petter Bjerke en gang tidlig på 90 tallet, men en del egne modifikasjoner har skjedd i ettertid. Bjarne Nordal har helt klart en finger med i spillet.
 
Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Udo`s Choice og litt proteinpulver fra Dalblad`s
 
Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Forbrenningstips: Så lenge kalori- inntaket ikke overgår kalori- forbruket stemmer det meste. Jo høyere aktivitet, jo mer kan du spise, vel og merke et ballansert kosthold.
 
Beskriv deg selv med fem ord.

Konservativ, vitebegjærlig, sta, god allmennkunnskap, problemløser, (killer).

Av Geir Tverdal desember 16, 2012 06:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!