Klar for sin første konkurranse

iform.no
Av iform.no september 25, 2008 08:00

Klar for sin første konkurranse

Ann kristel Fure debuterer på SM nå til helgen. Vi tok en prat.

Nå til helgen er det klart for høsten første konkurranse, Sørlands – mesterskapet i Kristiansand – og helgen etter står NM i kroppsbygging & Fitness for tur.

Hvordan forbereder utøverne seg egentlig?

Vi har tatt en prat med en av debutantene i høstens konkurranser.

Navn: Ann kristel Fure
Alder: 24
Bosted: Bodø
Arbeide: studerer og jobber i Elite servicepartner
Høyde: 175
Vekt:
Off-season: 70 +-
Konkurranse: ca. 61
Sivilstatus: Mor til 2 Amanda på 3 1/2 år og Ruben på 7år.
Klubb: Kaliber Gym

Fortell litt om deg selv:
Er ei temperamentsfull jente, som er ganske målrettet ville nok mine venner sagt. Jeg er et sossialt lite vesen som setter stor pris på å være sammen med barna mine å gjøre ting sammen med dem. Jeg er stort sett snill og grei.. Liker å skru bil, trene med bikja mi, dra på turer, å ta en fest i ny å ned **ler**

Når begynte du å trene?
jeg begynte å trene tidlig i tenårene, hvor jeg var aktiv i friidrett. Så har jeg vært innom litt av hvert, alt fra fotball til boksing.. Nå har jeg trent styrke i 3 år..

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?
Jeg tror det må bli skuldrene og ryggen:)

Hvordan har du forberedt deg de siste månedene før konkurranse? Fortell om opplegget ditt.
Jeg begynte tidlig på diett, siste uka i mai faktisk.. Spiste veldig rent og kontrollert, 6 måltider om dagen, hvor jeg varierte mellom torsk, tunfisk, reker, kylling og kalkun og ris.. Jeg har kuttet gradvis ned. Har eksperimentert litt med spisedag på lørdager, for å lære hvordan kroppen reagerer på inntak av salt, karbohydrater osv. Jeg har snakket en del med andre som har konkurrert tidligere, og fått masse hjelp og veiledning, ettersom at jeg er alene her i Bodø – så har jeg fått ei som har stilt flere ganger før til å hjelpe meg, å det er jeg evig takknemmelig for.



Hvordan spiser og trener du?

Spiser 1.2 kilo torsk og 500 g brokkoli fordelt på 8 måltider for dag.

Er ikke det utrolig kjedelig da, hvordan motiverer du deg til å spise så ensformig?
Siden det er første gangen jeg er på en diett som dette, så har jeg valgt å prøve det. Vil jo komme i bra form til konkuransedagen **smile lurt**

Til tider kan det være ensformig og kanskje litt kjedelig, men tro meg, det finnes masse godt krydder, og forskjellige måter å tilberede maten på, slik at man får LITT variasjon.

Motivasjonen er å kunne klare å komme i konkuranseform, noe som i og for seg er en stor seier, syns jeg da.

Vi vil jo også gjerne se treningsprogrammet ditt?

Mandag – bryst og triceps

Dips 5x max
Skråbenk med hantler 5x 10-15
Tung nedpress 5 x 10-15
ett nedpress 1x max

Tirsdag – bein
Knebøy/benpress/hacklift 5x 10-15
Front extensions 5×10-15
Strake markløft/ liggende lårcurl 5 x 10-15

Onsdag – hvile

Torsdag – rygg og biceps
Chins 5x max
Markløft 5x 10-15
Smal nedtrekk 3x 10-15
Rygghev

Stangcurl 5x 10-15
pumpsett 1x max

Fredag, skuldre og legger
Militærpress/arnoldpress 5x 10-15
Sidehev 5×10-15
Bakside 5x 10-15
rotasjonsøvelser
her bruker jeg å varriere mye.

legger
Sittende leggpress 5x 10-15
Stående 5 x10-15

Jeg bytter ofte mellom å kjøre tunge og lette økter, og kjører skjeldent samme øvelser hver uke. Kjører magen innimellom når jeg føler for det, gjerne sammen med baseøvelser.

Hvordan er nervene før den første konkurransen?
Nervene ligger rimelig uttapå huden **ler**, men gleder meg veldig.

Hvilke forventninger har du?
Ettersom jeg aldri har gjort dette før, så har jeg ikke så store forventninger. Jeg vil gjøre så godt jeg kan, og så ta de erfaringene jeg gjør, med meg videre. Jeg tror jeg har mye igjen å lære.

Har du noen tips til dem som ønsker å strekke seg mot konkurranse?
Dersom man har lyst til å være med, så bør man snakke med noen som har vært igjennom det og som har erfaring på området. Jeg syns man skal gjøre det man har lyst til, sette seg et mål, og gjennomføre det.

Hva er dine mål og ambisjoner?
Innenfor denne grenen har jeg lyst å få mer kunnskap. Lære mer om kost og trening, så får vi se etter hvert hvordan det går. Har i alle fall lyst til å konkurrere flere ganger.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?
Jeg har fått hjelp av en veldig god venn med dietten. Han har gitt meg mange gode råd og tips.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?
Tran, multivitaminer, c vitaminer, nattlysolje, zma, glutamin, q10, whey isolate.

Noe du vil neven til slutt?
Sett deg et mål, å nå det. Jeg er veldig heldig som har gode venner og familie som har støttet meg i det jeg gjør.

Så er det et bra ordtak som heter: Hvis du tror du kan klare noe, eller tror du ikke kan, så har du helt rett. Vil oppfordre andre med samme interesse om å «peis på», hvis dem har lyst.

iform.no
Av iform.no september 25, 2008 08:00

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!