Kosthold, grunnleggende ernæringslære – fett

Av Susanne Soydan mars 7, 2018 07:00 Oppdatert

Kosthold, grunnleggende ernæringslære – fett

Dette er fett

Fordi kroppen har en ekstremt stor kapasitet til å lagre fett er dette den største kilden til energi. Fettsyrer i kosten er bygget opp av blant annet fettsyrer (som er kjeder av hydrokarboner og karboksylgrupper) og fettstoffer som kolesterol og fosfolipider. Hvordan karbonatomene er bundet til hverandre i fettsyren avgjør hva fettsyren kalles. Mettede fettsyrer bar bare enkeltbindinger. Enkelumettede fettsyrer har en dobbeltbinding. Flerumettede fettsyrer har to eller flere dobbeltbindinger.

Fett i kroppen

Fett bidrar med livsnødvendige fettsyter og fettløselige vitaminer, og bør ikke utelukkes fra kosten. Fett er også viktig for alle cellene i kroppen fordi de er bygget opp av fett. Hormoner er også avhengige av fett for å fungere optimalt. Kroppsfett fungerer som både isolasjon mot kulde og som støtdemper og beskyttelse for indre organer.

Essensielle fettsyrer

At noe er essensielt for kroppen betyr at vi må få det tilført via kosten fordi vi ikke produserer næringsstoffet på egenhånd, eller at vi ikke produserer tilstrekkelige mengder. Det er to fettsyrer blant de flerumettede fettsyrene som er essensielle for mennesket, og det er omega-3 og omega-6-fettsyrer, som heter alfalinolensyre og linolsyre. Det er anbefalt å få i seg 3-4 gram av disse fettsyrene per dag for å dekke behovet, og det tilsvarer omtrent 3 energiprosent av det daglige totale energiinntaket, men man kan fint spise mer enn anbefalingene også.

Kilder til fett i kostholdet

I kostholdet så finner vi fett i fisk, kjøtt, meieriprodukter, egg, avokado, smør, fete sauser, nøtter, frø og oljer.

Kilde:

Jacob Gudiol og Nicklas Neuman, «Forma kroppen och maximera din prestation 2», 2014, NGruppen förlag.

Av Susanne Soydan mars 7, 2018 07:00 Oppdatert

Kommentarer