Kosthold, grunnleggende ernæringslære – protein

Av Susanne Soydan mars 5, 2018 07:00 Oppdatert

Kosthold, grunnleggende ernæringslære – protein

Dette er protein

Kroppens byggestener

I cellene i kroppen så skjer det en nydannelse av proteiner i form av at aminosyrer kombineres og settes sammen i lange kjeder til ferdige proteiner, som igjen brukes for å bygge vev i kroppen. Det skjer en konstant oppbygging og nedbrytning av protein i kroppen, og begge prosessene skjer samtidig. For å bygge muskler må man ha en litt høyere proteinoppbygging enn nedbrytning.

Proteinkilder og kvalitet

Det finnes protein i all mat du spiser, men i varierende mengde og kvalitet. Kjøtt, fisk, fugl, melkeprodukter og egg kalles animalsk protein fordi de kommer fra dyr. Vegetabilsk protein kommer fra planteriket, og de mest proteinrike kildene er soyabønner, linser, quinoa og noen typer korn som for eksempel havre. Fordi de animalske proteinkildene inneholder mer protein og har en bedre effekt på proteinmetabolismen vår er disse å foretrekke når målet er å bygge muskler. Dessuten er animalske proteiner såkalte fullverdige proteiner, som har noe å si på sammensetningen slik at de inneholder alle de essensielle aminosyrene. Dette er aminosyrer som kroppen ikke kan produsere selv, og derfor må de tilføres via kosten. Soyabønner er en vegetabilsk proteinkilde som anses som fullverdig. Det går fint an å få i seg alle essensielle aminosyrer fra vegetabilske proteinkilder så lenge matvarene kombineres riktig, som for eksempel å blande belgfrukter og korn.

Kilde:

Jacob Gudiol og Nicklas Neuman, «Forma kroppen och maximera din prestation 2», 2014, NGruppen förlag.

Av Susanne Soydan mars 5, 2018 07:00 Oppdatert

Kommentarer