Adolfsson & Klasbu – iForm.no Podcast – Ep.18 – Kosthold og ernæring med Juma Iraki

Andreas Adolfsson
Av Andreas Adolfsson juli 4, 2020 06:00

Adolfsson & Klasbu – iForm.no Podcast – Ep.18 – Kosthold og ernæring med Juma Iraki

Kosthold og ernæring har minst like stor, om ikke enda større betydelse for å få fremgang i treningen, som et godt sammensatt treningsprogram har.

Uansett om du skal øke muskelmassen eller minske fettprosenten, så er det hva og hvor mye du putter i munnen som styrer hvilken vei det går. Kosthold og ernæring er svært viktige komponenter for å få fremgang i treningen og nå dine mål. Men hvor mye eller hvor lite skal man så spise? Hvor mye protein, karbohydrater og fett bør man få i seg i henhold til målsetningen?

For å rede ut dette tok vi åter igjen hjelp av Juma Iraki som er en ettertraktet trener med bred erfaring og kompetanse innen trening og kosthold. Han har lang erfaring med å jobbe med alt fra mannen i gata til utøvere på toppidrettsnivå. Som trener er han opptatt av å bruke vitenskapelige metoder tilrettelagt for å innarbeide bærekraftige vaner.

Han er sertifisert personlig trener fra Norges Idrettshøgskole og har en mastergrad i idrettsernæring fra Universitetet i Stirling. Han har også det prestisjetunge IOC diplomet i idrettsernæring. Juma er også en aktiv forsker og har muskelvekst og metabolisme som sine interesseområder. I tillegg er han reviewer for The International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism.

Juma er også en erfaren foredragsholder og underviser i fagene grunnleggende ernæring og idrettsernæring hos AFPT. Han har også erfaring med å jobbe med kampsport og er ernæringsansvarlig for Norges Judoforbund.

Her er noen av de temaer vi var innom:

  • Hvor mye trenger man egentlig å ligge overskudd for å legge på seg muskler? Og går det å øke muskelmassen uten å legge på seg fett?
  • Hvordan finner man ut sin energibalanse?
  • Når man starter på en diett for å redusere fett%, hvor stort bør underskuddet være til å begynne med?
  • Bør man så jevnlig justere ned kalorimengden for å kompensere at kroppen adapterer til underskuddet?
  • Hvor lavt kan man gå på kaloriene uten å miste altfor mye muskelmasse?
  • Spiller egentlig antallet måltider/dag noen rolle?
  • Optimal makrofordeling for muskelbygging/fettreduksjon?

Her finner du mer om Juma og hvordan du kommer i kontakt med han.

Juma på Instagram.

Besøk våre sponsorer og lær mer om sunn mat her hos Din Helsemat og husk å kjøpe dine kosttilskudd hos Proteinfabrikken.

Eldre episoder av podcasten finner du her.

Vi setter kjempestor pris på om du vil abonnere på kanalen og klikke liker på videoen!

Kom gjerne med tilbakemeldinger, forslag til tema vi skal snakke om eller hvem vi skal ha som gjest i studio. Enten i kommentarfeltet nedenfor eller på epost: andreas@iform.no jon@klasbu.no

Du finner oss også her:

Andreas Adolfsson
Av Andreas Adolfsson juli 4, 2020 06:00

Kommentarer