Kostopplegget til Jostein Ødegården mot NM i kroppsbygging 2014

Av Geir Tverdal februar 1, 2014 20:00

Kostopplegget til Jostein Ødegården mot NM i kroppsbygging 2014

Jostein Ødegården; Jeg har trent både med og uten kosttilskudd i de 35 årene jeg har trent. Flere år brukte jeg tilskudd hele tiden så jeg visste egentlig ikke om de fungerte eller ikke. For et par år siden trente jeg uten kosttilskudd et helt år. Når jeg fikk en sponsor avtale med Bioform kunne de tilby meg produkter fra Best Body. Nå har jeg over en lengre periode brukt de produktene som står oppført i kostopplegget som står beskrevet her og styrken/muskelmassen har gradvis økt til tross for at jeg er blitt 45 år gammel. Jeg kan for min del skrive under på at individer som trener hardt trenger ekstra kosttilskudd, jeg tror at det er bortimot umulig å komme opp på et høyt konkurranse nivå uten. Jeg vil også ta med at en del av tilskuddene gir mer energi og velvære i en stresset hverdag. Om du tar deg tid til å lese forskning rundt disse produktene vil du finne bevis for at de fungerer. En annen bra effekt er et bedre immunforsvar som lettere kan gjøre at du unngår sykdom. Husk at kosttilskudd er hentet fra mat i en konsentrert form så for de som påstår at de ikke er sundt så kan de ikke være sundt med mat som inneholder store mengder av diverse næringsstoffer?. Når det er sagt så vil jeg også anbefale alle å ikke innta mer en anbefalt dosering som står anvist på alle lovlige produkter.

Frokost: 5 g glutamin forte, bcaa black bol 6 kaps (disse tas før frokost), 125 g havre, 3 dl melk, en banan, halv neve mandler (nøtter). 4 hele egg (kokt). 50g Protein X-Core, en kaps. mariatistel, pro man 40+, Rush Infexxion 6 kaps. Creatin Forte Powder 3g.

Lunsj: 250g kyllingfilet, 100g fullkornspasta, 50g amerikansk blanding (grønnsaker), soya saus.

Mellommåltid: Protein X-Core 50g, en neve mandler og en banan.

Middag: 250g fisk/ magert kjøtt/ karbonade deig eller kyllingfilet, 100 g fullkornspasta/ 100g ris /400g potet eller 200g pommes frits. 100g amerikanske grønnsaker. Ketsjup eller soyasaus.

Rett før trening: 5 g Glutamin Forte, 6 kaps Bcaa Black Bol, Kick Speed 1 kaps, Beta- Alinin 3g, Nitrobolan Prenoxx 20g eller Nitrobolan Forte 6 kaps., 6og Oxy +.

Under trening: vann.

Rett etter trening: 6 kaps. Bcaa Black Bol, 20g Protein X-Core eller Water Whey.

30 min. etter trening: 80g hardcore gainer.

90 min etter: 3 hele egg, 5 eggehviter, litt kaviar og 5 potet lomper.

Før leggetid: 6 kaps bcca black bol, 5 g glutamin forte og 50g night kasein.

Her får du en forklaring på de kosttilskuddene Jostein tar – og hvorfor han bruker de

Glutamin: bidrar til proteinsyntese, altså oppbygging av våre muskler. Forskning viser at aminosyren glutamin bidrar til å forhøye veksthormon forekomsten i blodet. Glutamin er en ikke essensiell aminosyre som vil si at kroppen kan produsere den selv. For de som trener hardt vil nedbryting av glutamin være rask og forskning og egen erfaring viser at de lønner seg å tilsette ekstra glutamin til kosten. Alle profesjonelle kroppsbyggere jeg kjenner til tar doser opp til 10-15 g flere ganger daglig. Glutamin er en kraftig antioksidant som stimulerer immunforsvaret og kan hjelpe oss å unngå sykdom.

Best Bodys Hardcore glutamin forte inneholder hele 4 komponenter av glutamin, L-glutamin + glutamin glutaminsyre alfaketoglutarat + N-acetyl-L-glutamin.

Bcaa: Bcaa inneholder «forgrenede aminosyrer» leucine, isoleucin og valin. Spesielt viktig er Leucine som stimulerer proteinsyntesen( bygger muskler). Ved å innta Bcaa rett før og rett etter trening vil du hjelpe kroppen å bygge muskler samt å restituere raskest mulig etter trening. Jeg har lest en del forskning på produktet som viser gode resultater ved bruk av Bcaa.
Best Bodys Bcaa black bol inneholder 2 deler leucine, en del isoleucin og en del valin.

Proteintilskudd: Protein x-core inneholder myseproteinkonsentrat (41%), melkeprotein (32,3%), eggeprotein (8%) og er tilsatt kreatin etyl ester malat, l- glutamin (+ flere viktige næringsstoffer). De forskjellige proteinkildene tas opp med ulike tidsrom noe som gjør produktet veldig effektivt. Myse er en veldig bra proteinkilde, husk at proteinet i morsmelk inneholder over 90 % myse.

Water Whey ( myse) er et annet proteintilskudd som jeg bruker ofte i stedet for Protein X-Core. Den inneholder 4 forskjellige typer protein: myseproteinkonsentrat (72,8%), isolert myseprotein (15%), l-glysine hydrolisert myseprotein (3%) og sot mysepulver (1%). De forskjellige proteinkildene tas opp med ulike tidsrom noe som gjør produktet veldig effektivt. Produktet er også tilsatt viktige vitaminer.

Nitrobolan Prenoxx: gir en fantastisk pump i musklene og sørger for at man får en enormt bra energi under treningen. Sammen gir de meg en mer effektiv trening som gjør at jeg kan fortsette å legge på meg mer muskelmasse.

Nitrabolan Forte: denne er et godt alternativ til Nitrobolan Prenoxx. Denne inneholder ikke koffein og gir en fantastisk pump og rundhet i musklene. De dagene jeg føler meg sliten bruker jeg Nitrobolan Prenoxx fordi den gir god energi. Jeg liker ikke å ta koffein til hver økt og dette produktet gir meg maksimal pump. Jeg føler at koffein hindrer maksimal pump fra preworkout produkter.

Beta-Alinin fra Mammut: Beta-Alinin hjelper kroppens buffere å holde melkesyren borte fra musklene og gir også veldig god energi. Jeg liker å bruke ekstra Beta-Alinin sammen med Nitrobolan Forte ( innholder også Beta-Alinin ). Fungerer veldig bra sammen med Kreatin.

Oxy +: et fantastisk produkt som merkelig nok er lite kjent. Oxy + inneholder fosfat, mineraler og d-vit (d-vit. gir et bedre opptak av fosfat og kalsium). Innholdet av mineraler er viktig for å motvirke melkesyre og kramper. For lite basiske mineraler i muskelcellene kan også lettere føre til skader som strekk og avrivinger i musklene under intensiv trening. Prøv å trene med eller uten Oxy+ og jeg er sikker på at du vil merke stor forskjell. Oxy+ er testet på mange veddeløpshester og de løper bedre betraktelig bedre etter inntak av Oxy+. Du bør ikke ta for stor dosering av Oxy + fordi pumpen kan bli så kraftig at det vil ødelegge trening. Om du ikke tror meg så prøv! Overdosering kan også gi løs mage.

D-vit.: D-vitamin spiller en kritisk rolle for proteinsyntesen (dr Hamilton). Vit. d er helt nødvendig for sunn beintetthet og forskning viser at fettandelen i musklene økte når en gruppe med kvinner inntok lite D-vit. You cannot make gains in muscle size and strength if you don’t eat enough food. (Journal Nutrition, 140: 745-751, 2010). (Scandinavian Journal Medicine Science in Sports, 20: 182-190, 2010).

I tillegg til D-vit. fra Oxy+spiser jeg en del matvarer med bra fett og som også gir høyt proteininnhold (egg og nøtter/mandler, fet fisk). Mange får dekket noe av sitt D-vit behov ved å ta litt solarium på vinterstid (ikke overdriv, for mye kan gi hudkreft). Har erfaring med individer som ikke har klart å dekke sitt d-vit behov med tilskudd men har hatt suksess med litt solarium.

Før trening er det effektivt å innta raske proteinkilder ca 20g (myseprodukter ) pluss Bcaa. Dette inntas sammen med raske karbohydrater 20-60g. Rett etter trening inntas 20-50g myseprodukt ( pluss event. andre proteinkilder, flere gir gjerne bedre effekt) sammen med Bcaa. Deretter inntar du raske karbohydrater etter 30 min., og et måltid ca. en time etterpå.

Night Casein: kasein er en proteinkilde fra melk. Kasein tas opp svært langsomt i kroppen og egner seg derfor å inntas før du sovner for natten. Ved at musklene har proteiner tilgengelig kan muskeltilvekst skje når du sover. Jeg anser dette som et svært viktig tilskudd. Du kan også spise et tungt proteinmåltid men det vil gjøre det vanskelig å sove. Kasein er enkelt og effektivt.

Av Geir Tverdal februar 1, 2014 20:00

Kommentarer