Kristine Hauge Førland: Fra kronisk syk – til fitness-scenen

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal oktober 1, 2015 10:00

Kristine Hauge Førland: Fra kronisk syk – til fitness-scenen

For åtte år siden, fikk Kristine diagnostisert revmatisme og har da hatt over flere år med kroniske leddplager. På Norway Open debuterte hun i bikinifitness – iform.no har tatt en prat med henne.

Kristine-Hauge-Førland-2015-7Navn: Kristine Hauge Førland
Alder: 33
Arbeid: Selvstendig innenfor coaching og velvære
Høyde: 163,5
Vekt: 55
Off-season 60
Klubb: Kaliber FKK

Meritter

  • 16.plass Norway Open 2015 Bikini fitness Debutant -169cm
  • 5.plass NM 2015 Bikini fitness -166cm

Fortell litt om deg selv:

Jeg er en livsglad jente på 33 år fra Bergen! Bosatt i Trondheim på 8 året sammen med min lille datter. Har egen bedrift innenfor coaching og velvære. Elsker å
Være aktiv i alle slags former og fått en veldig stor passion for å lage god å sunn mat 🙂 Ellers på fritiden liker jeg å dyrke hobbyer som personlig utvikling, klatring, være ute i naturen, male, lese, se film, lese og ellers bare være sammen med familie og venner.

Hvordan fant du ut at du ville konkurrere – og hvorfor gikk du for Bikini fitness?

Har trent i mange år, og alltid hatt en interesser for trening, kosthold, og holde kroppen sunn. Før jeg ble for gammel og etablert, så ønsket jeg å sette et litt større mål for treningen, når jeg likevel bruker mye tid på det. Jeg er en typisk jente-jente, feminin, som liker å pynte seg av natur, samt smiler mye, så det falt mest naturlig å gå for denne klassen.

Grunnen til at jeg begynte å trene strukturert og målrettet med styrke for ca 8 år siden er at jeg fikk en diagnose på en kronisk leddsykdom, som jeg klarer å holde i sjakk ved å trene.

Kristine-Hauge-Førland-2015-4

FOTO: Jørgen Orlin

Hvordan synes du det har vært å være på konkurransediett

Det har gått veldig greit, for jeg har fått en kostplan som jeg har kunne bruke uten at det går ut over familien. Min datter har f.eks kunne spist samme maten, da det er samme maten som jeg spiser til vanlig. Det er kun mengden som har måtte justeres. Jeg er egentlig ikke så glad i ordet diett, da det ofte forbindes med noe negativt, men foretrekker heller å kalle det for en kostplan mot et bestemt mål.

Hvordan ser en vanlig dag ut?

Sikkert ikke så ulik de fleste 🙂 Stå opp tidlig og slappe av med en kaffe og god frokost med min datter, Godt med god tid på morgenen 🙂 Evt Gå en tur før frokost etter å ha levert i barnehagen. Trening helst før jobb. Ettermiddags-kos og avslapping eller ute I naturen om det er finvær.

Hva med poseringstreningen da?

Poseringstreningen er ufattelig viktig. I klubben jeg stiller for, Kaliber FKK, har vi hatt poseringstreninger 1-2 ganger i uken etter team-uttaket. Jeg ser stor forskjell på bilder fra første dag og frem mot scenen, og at poseringstreningen har gjort at jeg har blitt bedre på å vise meg fra min beste side. Altså skjule svakheter og fremheve mine styrker.

Kristine-Hauge-Førland-2015-5

FOTO: Arve Rodrigues Kristoffersen

Hva er planene videre….

Planen er å komme tilbake igjen til hverdagen, med de gode rutinene jeg hadde før konkurranseoppkjøringen, med et sunt kosthold og trening 3-4 dager i uken. Jeg har noen jern i ilden i forhold til bedriften min, som jeg skal jobbe videre med, og så jeg skal rett og slett nyte de små viktige tingene i hverdagen sammen med min datter på 4.

Bruker du noen kosttilskudd:

  • Multivitaminer
  • Vitality
  • Omega-3
  • Proteinpulver
  • Kreatin
  • Zma
  • Glutamin

Fortell litt om hvordan du trener:

I oppkjøringen har jeg trent styrke 5 dager i uken, med hovedfokus på rumpe og bein, og trappet opp på cardioen fremover mot konkurransen.

Kristine-Hauge-Førland-2015-2

FOTO: Jørgen Orlin

Kostholdet da, hvordan ser det ut?

Jeg har som sagt spist mye av det samme som jeg gjorde før oppkjøringen, men da i varierte mengder. Det har vært viktig for meg å kunne spise det samme som datteren min, slik at hun ikke skal bli negativt påvirket av min oppkjøring. Kostholdet har bestått av mye ren mat (lite behandlet), proteinrik mat, sunne karbohydrater og fettkilder, eksempelvis havregryn, egg, grønnsaker, kylling, fisk, frukt, bær, nøtter,cottage cheese, kesam osv. Jeg har begynt å foretrekke å lage maten fra bunnen av, så jeg har kontroll på hva jeg får i meg. Prøver å begrense sukkerinntaket og er derfor ikke så glad i posemat,bearbeidet mat o.l. I helgene har jeg brukt kreativiteten til å lage litt ekstra kos, som f.eks speltlompepizza/ speltlompetaco mm.

Hvor er du om 10 år:

i dag jobber jeg som vippe artist mm innenfor personlig pleie, i tillegg er jeg sertifisert livstilscoach som jeg også skal tilby i bedriften. Har noen flere prosjekter på gang i og gleder meg til å utvide til flere tjenester.

Om 10 år har jeg i tillegg en større familie med noen fler barn, hytte på fjellet, en stor bedrift med flere i teamet, derfor mulighet til å gi mye tilbake til diverse NON-profitt hjelpeorganisasjoner/prosjekter og har mye frihet og tid til å hjelpe andre mennesker med NLP og coaching.

Skal også ha mulighet til å reise, drive personlig utvikling, trene og spise masse god mat, oppleve nye ting og bruke tid samme med familie, venner og alt annet som gjør meg glad.

Noen du vil takke helt til slutt.

Coachen min Arve Kristoffersen, som jobber i StrongBody og på Kaliber Gym. Han har hjulpet med poseringer, vært en god samtalepartner, bade støttende og med empati og forståelse for mine forutseninger, slik at jeg har fått skreddersydd opplegget til å passe det livet jeg har som alenemamma og selvstendig næringsdrivede.

Klubben Kaliber FKK, Kaliber Gym, Paul Rusten for poseringstrening, coachene i StrongBody for all støtte, mamma, pappa og min lillesøster som har hatt troen på meg hele veien, og de gode vennene mine for all støtten de har gitt meg.

Kristine-Hauge-Førland-2015-6

FOTO: Arve Rodrigues Kristoffersen

Om du har noen drømmer eller mål som du vil realisere, så bør du kontakte en klubb eller coacher som vet hva de driver med. Selv om du har forutsetninger som kan gjøre det vanskelig eller ekstra utfordrende, så betyr det ikke at det ikke går an å få til, med riktig hjelp og veiledning. Det er faktisk helt utrolig hva man kan få til om man jobber målrettet og fokusert uansett hvilke forutsetninger man har.

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal oktober 1, 2015 10:00

Kommentarer