Lars Morten Myran

Av Geir Tverdal april 4, 2013 06:00

Lars Morten Myran

Lars Morten debuterer i Athletic Fitness – Vi har tatt en prat med han.

Lars Morten debuterer i Athletic Fitness – Vi har tatt en prat med han.


Alder: 32år
Bosted: Trondheim
Arbeid: Servicerørlegger
Høyde: 177
Vekt-nå: 75kg
Vekt-off-season: 85kg
Konkurranse: Vi får se
Sivilstatus: Samboer

Jeg er en 32år gammel glad gutt fra Trondheim. Som person er jeg lett omgjengelig, har en god porsjon galgenhumor og snakker rett fra levra. Ukedagene går stort sett med til jobb, trening og sofakos med samboeren. Venner og familie må vente til helgene. Liker å ha system og rutine på ting, og skal jeg gjøre noe er det enten alt eller ingenting.

Hva synes du om iform.no?

Iform er en informativ og interessant nettside som jeg besøker daglig. Her får jeg både motivasjon og inspirasjon til treningen, samt en god del tips og triks til kjøkkenet.

Hva er din målsetning?

Målet mitt nå er å gjøre det best mulig på Fredrikstad Open og Oslo Grand Prix. Videre satsing går mot NM til høsten.

Når begynte du å trene?

Jeg begynte å trene i tidlig alder. Spilte fotball i noen år og var innom alt fra vannpolo til amerikansk fotball og boksing. Startet med vekttrening i 16-års alder og var en stund med på kickboksing.  15år med medlemskap på 3T ga aldri mer enn en grei sommerform, for så å feste det bort gjennom ferien og starte på scratch til høsten. I 2010 flyttet jeg over til Kaliber Gym. Der fikk jeg en kostholdsplan og en ny verden åpnet seg. I starten var det overveldende mye mat. Spesielt grønnsaker, men da resultatene kom måned for måned, skjønte jeg at dette var veien å gå.

Hva er det som driver deg?

Lidenskap. Elsker sporten, gymmet, muskler og alt som følger med. Mange spør meg hva jeg skal gjøre etter konkurransen, om jeg skal leve et normalt liv igjen. For meg har dette livet blitt normalt. Jeg vil fortsette å spise ren mat og sette meg nye mål. Dette er en livsstil. I tillegg er jeg fortsatt litt preget av barndomsidoler som Arnold, Sylvester og ikke minst He-man. I dag er det bare Teletubbies og Belibers. Huff! Meningsløs vold og muskler, det var tider det.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Om jeg må velge så blir det skuldre og rygg. Er rimelig fornøyd med hele symmetrien nå.

Hva synes du er din beste prestasjon?

Min beste prestasjon så langt er å komme i sceneform.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Først og fremst min kjære samboer Marita, som er min største støtte og pågangsdriver. Hun er alltid like blid og tålmodig. Hun må også få æren for mye av matlagingen.
Min coach og venn Thomas Hjelde Thoresen som har gitt meg et knall opplegg med kostholdsplan, diett og trening. Der har jeg full tillit!

Gjengen på Kaliber, mine nærmeste venner og familie. Håvard Huse og Paul Alexander Rusten for poseringsbiten. Marthe Strand for vedlikehold av kropp og sjel.

Har du noen tips til nybegynnere?

Mitt tips for nybegynnere er først å fremst oppsøke en gym der de har instruktører med kunnskap og erfaring. Deretter få kostholdet inn fra dag 1. Du kan trene så mye du vil, men lever du på Toro vil det ikke skje mye. Spis ren mat!

Hva er fordelene og ulempene med denne sporten synes du?

Den største fordelen er selvfølgelig en sunn livsstil. Miljøet og samholdet i denne idretten er også helt fantastisk. Alle støtter alle og ønsker deg best mulig framgang. Jeg har også lært utrolig mye om meg selv på veien.

Den største ulempen er for meg helt klart tiden og fokuset på meg selv. Det blir aldri noe enklere å forklare mormoren din hvorfor du ikke kan spise ditt og datt i familieselskap og liknende. I tillegg må man avstå fra byturer og andre sosiale begivenheter når man ikke drikker alkohol og følger klokka for når nesten måltid er.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

06.00: Står opp
07.00-15.00: Jobb
15.00-18.00: Matlaging og andre gjøremål
18.00-20.00: Trening
20.00-24-00: Matlaging, sofa og film

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

Nå følger jeg et program målrettet mot Athletic Fitness. Det går mye i myo-reps, ladder trening på chins og dips og intervaller på romaskina,

Mye høy reps på resten av vekttreningen, men trener fortsatt lavt og tungt på baseøvelser. Dette gjør jeg for å beholde grunnstyrken under dietten.

Fortell oss hvordan du spiser

Det går i kjøtt, fisk og fugl. Ris og pasta. Nøtter og bær. Mer grønnsaker enn det jeg trodde var menneskelig mulig og Pepsi Max og snus.

Går nå på konkurranse diett hvor jeg på en vanlig dag ligger på 2300kcal, på lavdager rundt 1800-1900kcal og på høydager 2600kcal.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

Har fått oppsatt dietten min av coach Thomas Hjelde Thoresen etter mine preferanser i matveien.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Av kosttilskudd bruker jeg Kreatin, Proteinpulver, BCAA, Zma, Magnesium, Aminosyrer, Multivitamin og Omega 3.
 
Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Intervall trening, sykt mye grønnsaker og lite carbs. Har liten tro på burners, annet enn at det gir deg energi til å stå lengre på mølla. Det å ha noen dager med så å si null karbohydrater og andre dager med ekstra påfyll har i alle fall fungert for meg. Altså lavdager og høydager.
 
Beskriv deg selv med fem ord

Snill, sta, målbevisst, pratsom og morsom.

Av Geir Tverdal april 4, 2013 06:00

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser