Lavkarbo: Optimal diett for å bygge en sunn kropp

Av Kjendistrener Cornelis Elander juni 20, 2018 16:28

Lavkarbo: Optimal diett for å bygge en sunn kropp

Diett gjort på en SUNN måte

For de fleste som driver med konkurransesport og idrett er det å gå på diett og “å deffe” noe som er velkjente ord og uttrykk. Slike regimer er imidlertid noe man gjerne bare makter å opprettholde over kortere perioder, og grunnen til at et smartere lavkarbo kosthold kan være bedre å følge for folk flest – også for de som ønsker å bygge muskelmasse, og en sunn kropp.

Vi nordmenn spiser stadig mer og mer usunn mat, og ting som salt og sukker opptar stadig en for store del av det norske kosthold. Problemet med mange klassiske dietter er imidlertid at man gjerne bare ender opp med å være i form kortere deler av året, mens lavkarbo har vist seg å bygge både muskelmasse, holde fettet borte, og samtidig opprettholde “god formen” året rundt.

Lavkarbodiettene

Nå finnes det i prinsippet ikke bare én versjon av lavkarbo, men flere som alle har som mål å få kroppen din til å forbrenne lagret fett. En annen fellesnevner er at de også anbefaler deg å innta mindre sukker og stivelse i kosten, mens inntaket av karbohydrater minskes til et minimum for å bygge god helse og kroppsform. Det er ellers en myte at LCHF og lavkarbo ikke inneholder riktige næringsstoffer, og man kan ha et relativt høyt inntak av utvalgte grønnsaker, rotfrukter, knoller, og diverse om man bare velger smart, og likevel holde seg innenfor diettene.

Nå varierer det selvsagt veldig fra person til person hvor mye karbohydrater en tåler eller ikke minst trenger, og er målet kun å redusere vekten et par kilo kan det å redusere inntaket av sukker alene for mange være nok. Ønsker du imidlertid å stramme opp enda mer kan mengden karbohydrater kuttes ytterlige og heller erstattes med et høyere inntak av sunt fett og grønnsaker.

Ketogene dietter

LCHF (low carb high fat) brukes gjerne for å omtale ketogene dietter, eller dietter der karbohydratmengden reduseres helt ned til under 20 gram om dagen. Dette er de mer ”ekstreme” variantene, der kroppen går over i ketose (høy fettforbrenning), og noe som vil være gunstig for de som ønsker å virkelig oppnå et større vekttap og fettreduksjon.

Bedre trening med lavkarbo

Flere norske ernæringseksperter har også uttalt at trening faktisk kan bli bedre ved å følge en klassisk lavkarbo diett, og at de aller færreste klarer faktisk å presse seg så mye at lagrene av karbohydrater i musklene tømmes.

Flere eliteserieklubber har også oppnådd svært gode resultater av å følge et lavkarbo kosthold, og ting som at det gir lavere fettprosent, kroppen samler mindre vann, og at en derfor igjen mister dødvekt som gjør en mindre utsatt for skader, blir alle trukket fram som gode poeng for å følge dietten.

Fettforbrenning og muskelmasse

I tillegg er det å kutte i fettprosent gjerne målet til de aller fleste som trener, og da er det å følge lavkarbo gjerne smartere enn bare overdreven bruk av for eksempel kardio. I tillegg vil det å innta mye sunt fett og protein også være gunstig for deg som ønsker ytterlige muskelvekst og vedlikehold av muskelmasse.

Også styrkeløfter Alexander Kirketeig har uttalt at lavkarbo er effektivt med tanke på å beholde styrken, men hvilken versjon som vil passe for akkurat deg kommer altså an på din treningserfaring, ønske, og ikke minst mål.


Kjendistrener Cornelis Elander – Programleder og personlig trener. Opprinnelig fra Oslo, men bor og jobber i dag for det meste i New York og LA.

Av Kjendistrener Cornelis Elander juni 20, 2018 16:28

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser