Lene Hansen

Av Iform.no oktober 7, 2004 12:58

Lene Hansen

Har alltid vært ei veldig aktiv jente med interesse for fysisk aktivitet i form av ulike idrettsgrener.Det ble derfor helt naturlig for meg å kombinere all annen idrett med styrketrening uten at jeg i det hele tatt tenkte over det.

Navn: Lene Hansen

Alder: 21

Idrett: Fitness(styrketrening)

Web-side: www.pro-trainer.no

Bosted: Tromsø

Arbeid: Personlig Trener/Aerobic-instruktør

Høyde: 165 cm

Vekt: 52 kg

Sivilstatus: Kjæreste og en sønn på 3 ½ år.
Sponsor: www.anniluce.no

 

Hvordan fikk du interessen for Fitness?

Har alltid vært ei veldig aktiv jente med interesse for fysisk aktivitet i form av ulike idrettsgrener.Det ble derfor helt naturlig for meg å kombinere all annen idrett med styrketrening uten at jeg i det hele tatt tenkte over det.

 

Når begynte du å trene? Hvor lenge har du holdt på?

Begynte som 14-åring å trene styrke på pikerommet mitt.Varmet opp på ergometersykkel å kjørte deretter enkle øvelser som push-ups,dips,sit-ups,knebøy og lignende.Var samtidig aktiv som fotballspiller noe som tok veldig mye av min tid.Fortsatte selvfølgelig med styrketrening,men det var først etter at jeg fikk baby som 18 åring at treningen ble mer seriøs og strukturert.Fikk mye tid til overs å pugget ulike bøker og treningsmagasiner dag ut og dag inn.Har nå trent styrke i til sammen 8 år, men det er i de siste 4 årene jeg har utviklet meg på et høyere nivå rent faglig.Og med kunnskap kom resultat, noe som fikk meg til å virkelig elske denne type trening! Satser nå på å stille i bodyfitness våren 2005 så det blir mye hard jobbing fremover! 

 

 

Er du fornøyd med framgangen din, og har du økt jevnt og trutt oppover, eller har det gått i perioder og etapper?

Er relativt fornøyd med framgangen min på trening. Har alltid slitt med å få i meg nok mat så hadde kostholdet vært bedre hadde også framgangen vært bedre. Men har økt mye i styrke og utviklet mye mer markert musklatur så er fornøyd med det. Er jo fortsatt ung og har lenge igjen så nå skal det bare gå en vei!

 

Hadde du noe treningsgrunnlag før du begynte å trene for å øke muskelmassen? Vi ser jo at utøvere som ؘdegården (tidl. Skigåing), Thorvildsen (NM-gull i trampoline) og Nordisk mester i benkpress Thomas Iversen (tidl. bokser), ikke startet på null, men allerede hadde et fantastisk godt grunnlag i kroppen før de begynte å bygge muskler og maksimal muskelstyrke. Hva hadde du å bygge på når du begynte?

Har alltid vært den som skulle være best i alle idretter og prøvde hele tiden å hevde meg opp mot gutta. Det var gutta jeg konkurerte med og målte meg med så tror det har hatt stor innvirkning på tidlig utvikling av musklatur.I tillegg har nok min fartstid som fotballspiller vært avgjørende for den formen jeg er i i dag.Vi var et bra lag som satset seriøst for opprykk og trente opp til 5 økter i uka + kamp.

 

Hvordan trener du? Treningsmengde, og hvor hardt trener du?

I snart 2 år har jeg trent sammen med kjæresten min som har lang erfaring med styrketrening. Det har mye å si å ha en som hjelper og motiverer deg til å få kjørt seg skikkelig ut på hver økt. Trener så hardt jeg bare klarer og setter meg nye mål for hver muskelgruppe fra uke til uke.

 


Treningsopplegget mitt ser slikt ut :

Dag 1 Rygg

Dag 2 Forside lår/Skuldre

Dag 3 Biceps/Mage

Dag 4 Bryst

Dag 5 Bakside lår/Gluteus

Dag 6 Triceps/Mage

Dag 7 Hvile/Kondisjon

  

Legger i tillegg inn en del kondisjonsøkter da gjerne tidligere på dagen.

 

Har treningen din endret seg mye siden du begynte og fram til nå? Hva går evt. disse endringene ut på, og hva vet du evt. i dag om treningen som du ikke visste i begynnelsen, noen tips til våre lesere?

Fra jeg først begynte å trene og frem til i dag kan jeg si at resultatene har kommet for jo mer kunnskap jeg innarbeidet meg. Før var jeg mye mer usikker på rett og galt og lenge trente jeg uten noen som helst progresjon i treningen. Det er dessverre dette de aller fleste mosjonister gjør og da spesielt jenter. Hadde flere hatt mer kunnskap om hvordan kroppen og musklaturen fungerer, tror jeg vi hadde sett en enorm økning i interessen rundt dette med helse og velvære. Og ikke minst flere fitness og kroppsbygger-profiler ! Usikkerhet og uvitenhet om fordelene med akkurat styrketrening er i dag en av de største årsakene til at det ikke er flere som har fallt for denne type aktivitet! I dag er jeg sikker på meg selv og spør ofte de som har trent seg opp kunnskap om tips og råd. Oppfordrer andre til også å spørre seg eller lese seg frem til mer info om styrketrening og kosthold. Kunnskap er makt!!Så lykke til?

 

Har du hatt mye overtrening i løpet av treningskarrieren din? Er dette noe du fokuserer på, hvordan musklene føles på trening? Noen tanker omkring trening og overtrening, når der det nok? Hva bør man passe på?

Alle som trener mye vil nok oppleve å bli overtrent på ett aller annet vis. Jeg har fått erfart at dette kan få større konsekvenser enn det man er klar over, så nå er jeg mye mer bevisst på å kjenne etter på kroppen min når nok er nok. Fra jeg flyttet hjemmefra som 15 åring besto dagene mine i skole og trening. Kunne ofte trene opp til 3 økter om dagen og skjønner den dag i dag årsaken til at jeg har slitt veldig mye med skader opp gjennom årene. Selv om du som ung ikke kjenner symptomene på for mye trening vil det som regel alltid komme igjen på et tidspunkt senere i livet.. Det å lytte til kroppen sin er viktig for å lykkes i den idretten man gjør hvis ikke kan en evt. karriere være over før den allerede er begynt!

 

  

Hvilke egenskaper bør man ha, eller prøve å utvikle for å lykkes i en idrett som din? Er det en spesiell type mennesker som kan nå toppen, eller ligger slike ting innenfor vanlige folks rekkevidde? Hvor mye må man gi avkall på?

For å lykkes i en idrett som fitness er det først og fremst selvdisiplin og kunnskap som skal til. Du må også være motivert og virkelig brenne for det du holder på med. Enkelte har jo lettere for å utvikle musklatur enn andre selvfølgelig,men for å stille i en gren som bodyfitness skal de fleste som er skikkelig innstilt på det kunne klare det. Kostholdet har jo ekstremt mye å si og man må kunne gi avkall på all nei-mat og alkohol mens man satser for å nå toppen! Det er også viktig å ta vare på seg selv for å se mest mulig bra ut da ansiktsskjønnhet og hud vektlegges i tillegg til fysikken.

 

Hva er dine beste løft? Nevn de du er mest fornøyd med, gjerne benkpress, knebøy, markløft og armcurl.

Mitt beste løft må være maksløft i benkpress på 75 kilo. Ganske fornøyd med det til å være bare rett over 50 kilo! Har også blitt mye sterkere i rygg de siste månedene og trekker nå ned 60 stakkars kilo i nedtrekk bredt grep! Men har ikke noe nevneverdig å si om mine beste løft,det er ikke akkurat det jeg trener mest på.

 

Dagens ungdommer blir stadig slappere i fisken, tror du dette vil komme til å få en negativ innvirkning på bredden av nybegynnere både innen fitness og kroppsbygging?

Fitness og kroppsbygging er en gren for spesielt interesserte, og selv om ungdommen blir slappere og mindre sporty tror jeg ikke det har noe å si for interessen og deltakelsen i årene fremover. Tror flere vil bli mer bevisst på trening og helsefordelen med det og styrketrening er i langt større grad blitt mer akseptert for jenter likeså som gutter.

 

Andre idretter framstår i dag nærmest som et sirkus av doping, juks og korrupsjon. Pengene har blitt det førende elementet. I forhold til dette framstår fitness og kroppsbygging som kanskje de mest ærlige idrettene, med tanke på den solidariteten og aksepten som finnes blant både utøvere og publikum. Hva tenker du om dette, når man ser medias til tider svartmaling og nedvurdering av våre høyt elskede trenings- og konkurranseformer fitness og bygging?

Når det kommer til doping stemmer det jo at det er mye slikt i denne bransjen. Men bare fordi noen gjør det er det synd at alle skal svartmales av den grunn. Skulle i aller høyeste grad sett at media hadde gått litt dypere inn for å legge vekt på alt det positive som er i denne type idrett. Doping ser vi overalt i dag,desverre, men fordi media og folk generelt mangler kunnskap om hvordan kroppen fungerer og hva som kreves for å bli konkurranseutdøver i fitness og kroppsbygging velger de å skylde på dop. De er ikke klar over hva som virkelig kreves og hvor mye hard jobbing som egentlig skal til for å hevde seg og da spesielt i kroppsbygging. Personlig synes jeg det er fantastisk å vite at det er mulig å utvikle kroppen sin slik som spesielt de største kroppsbyggerne klarer. Helt vanvittig å se på og vi som er i gamet vet hva de har gått gjennom for å nå dit. Personlig tar jeg avstand fra doping og håper media får et nytt syn på hva denne idretten egentlig krever.

 

Så til noe helt annet og mye hyggeligere, kostholdet ditt! Kan du fortelle oss hvor mange kalorier du spiser daglig, og hva disse består av? Noen ting med kostholdet du ønsker å poengtere, tips, kommentarer.

Kostholdet mitt er til dels bra, men må bli ytterligere bedre. Har alltid vært ei mus i matfatet og sliter med å få i meg tilstrekkelig nok mat. Ligger på mellom 1200-1500 kcalorier om dagen,men bør ligge mellom 1500-2000 i forhold til aktivitetstempoet mitt. Til frokost blir det som regel brød eller havregrøt og mellommåltid drikker jeg proteinshake og spiser frukt.Til middag går det i kylling eller fisk og ris og spiser egentlig ikke så mye etter det.

Trikset når det kommer til kosten er å hele tiden være bevisst på hva du putter i munn for å holde blodsukkret i sjakk. Prøv å aldri la deg bli skikkelig sulten og heller spise ofte og lite.Det tar deg ca 2 uker å komme inn i det før det går av seg selv og når det er gjort kan jeg nesten garantere at du ikke har lyst på nei-mat og brus!

 

Drikker du mye væske? Mest vann eller juice, melk og andre kilder? Mener du væskeinntaket er viktig i forbindelse med det daglige kostholdet, treningen og før/under konkurranse?

Vann er kilden til et bedre liv og dette stemmer!Har alltid ei vannflaske med meg hvor enn jeg går og føler meg mye mer opplagt og freshere når jeg får i meg nok væske. Er veldig glad i Pepsi max, men tennene mine har fått kjenne på det høye syrenivået som er i usukret brus så prøver å drikke minst mulig andre ting enn vann. Til frokost og kvelds drikker jeg et glass skummet melk.Det å få i seg tilstrekkelig nok væske har mye å si på effektiviteten på trening. Du blir lett svimmel og ør under trening hvis ikke væskenivået er høyt nok noe som straks går utover treninga og det er vel definitivt ikke verdt det!!!?

 

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke, og hva du ønsker å få ut av disse?

Kosttilskudd er en viktig ting for å være sikker på at man får i seg nok vitaminer og mineraler.Jeg bruker multivitamin, omega 3 og CLA og føler ikke jeg trenger mer enn det. Som nevnt tidligere tar jeg jo også tilskudd av protein som en del av kostholdet mitt.

 

Norske myndigheter vil ha strengere kontroll med kosttilskudd, det har versert rykter om at det er beinhard kapitalisme som står bak, og at det hele er bare nok et pengespill. Hva mener du om at myndighetene ønsker å reseptbelegge tilskudd som vitaminer og mineraler?

Det var nytt,det hadde jeg ikke hørt,men synes Norge er så streng på kosttilskudd i utgangspunktet så jeg ser ikke helt vitsen med å reseptbelegge vitaminer og mineraler. Tror ikke det blir gjennomført.

 

Myndighetene har åpnet opp for fritt salg over disk (blant annet på bensinstasjoner) av tidligere reseptbelagte smertestillende medikamenter. Med tanke på at dette er medisiner som årlig dreper hundrevis av nordmenn årlig, er dette medikamenter du kunne finne på å bruke om du skulle få litt vondt i en skulder eller et annet sted? Hva mener du om bruk av smertestillende medisiner hos folk som trener?

Smertestillende medikamenter er bra å ha tilgang til når det oppstår akutt smerte og derfor fint å kunne få tilgang til døgnet rundt. Om dette er det rette har jeg ingen kommentar til,men personlig skal jeg ha bra vondt før jeg tar i bruk smertestillende medikamenter. Ved bruk av dette hos de som trener ser jeg egentlig ingen vits i da det bare gjør vondt verre så har man veldig vondt en eller annen plass er det liksågreit å hvile.

Av Iform.no oktober 7, 2004 12:58

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!