LilleTom

iform.no
Av iform.no februar 11, 2009 06:00

LilleTom

iform.no lurte litt på hvordan han trener og hvordan planer han har framover.

iform.no tok en hyggelig prat med Tom Andre Lyng.

Vi lurte litt på hvordan han trener og hvordan planer han har framover.

Lille Tom, hvorfor kalles du det, liten er du jo ikke akkurat :- )
-De fleste synes det er litt ironisk, og tuller med det den dag i dag. Kallenavnet fikk jeg for rundt 15-16 år siden da jeg begynte å trene på World Class her på Hamar.

Det fantes allerede en Tom Werner, Tom Simon og Tom Morten på gymmet. Så når jeg kom inn i bildet som den yngste og den minste av dem, var det noen som fant opp dette kallenavnet for å klare å skille på oss.

Navn: Tom Andre Lyng (nick: Lilletom)
Bosted: Øvre Vang – på landet litt utenfor Hamar
Alder: 33 år
Høyde: 174
Web: www.lilletom.no
Vekt: 105kg off season/ 88,6kg konkurranse (NM 2007)

Meritter:
Merittliste: 1.pl Grand Prix 1999 -80 kg, 2.pl NM 2002 -80 kg, 2.pl Nordisk 2002 -80 kg, 2.pl Stavanger Open 2007 – 90 kg, 2.pl NM 2007 -90 kg

Et spørsmål de fleste lurer på er hvordan en kroppsbygger trener. Har du prøvd mange forskjellige ?opplegg? før du havnet der du er nå? Og hvordan ser for eksempel en treningsuke ut for deg?
-Litt prøving og feiling, om jeg skal kalle det det, har det vel vært underveis. Men dette er også noe jeg mener jeg har lært en masse av.

Da jeg valgte å avvike fra treningsopplegget jeg fikk på World Class da jeg startet å trene, gikk jeg over til 4 treningsdager i uka.

Bryst og triceps på en dag, så rygg og lårbiceps, fri, for så å kjøre skuldre og biceps, samt avslutte uka med front lår og legger. Etter en stund med dette gikk jeg over til 5 dager i uka, for å splitte opp enda mer.

Mener uka da ble seende slik ut: Dag 1 bryst Dag 2 rygg og lårbiceps Dag 3 skuldre Dag 4 front lår og legger Dag 5 Armer Fri lør og søn.

Dette opplegget fulgte jeg i flere år. Det var først i 2002 jeg begynte å endre «radikalt» på treninga.

Etter NM og Nordisk hadde jeg lyst til å prøve noe nytt, og syntes Dorian Yates sitt opplegg høretes teoretisk veldig fornuftig ut. Dette innebærer kort sagt en del mindre trening, og økt intensitet.

Styrken økte bra, men fant ut etter et par måneder at skadene «stod i kø», så jeg måtte endre litt på opplegget og finne en gylden middelvei.

I skrivende stund er jeg faktisk nede i 3 økter i uken. Jeg er av den som har tro på mye hvile, og at 3 dager i uken kan være optimalt for en del. Jeg kjører bryst, biceps og triceps på mandager.

Skuldre og rygg på onsdag eller tordag, og beina i sin helhet på fredag. Dette opplegget er veldig fleksibelt. man har 7 dager i uka å ta av, så hvem 3 av dem jeg trener spiller egentlig ingen rolle.

Med dette opplegget så føler jeg meg aldri sliten på trening, i alle fall ikke fra tidligere økter. Klart jobben kan ha innvirkning i ny og ne. Jeg har sluttet å jage «tunge» vekter da jeg i høst var gjennom 2 større skader.

En delvis avrivning i låret, og 2-3 måneder senere fikk jeg en delvis avrivning i biceps/underarm mens jeg bowlet……jepp, du hørte riktig…..BOWLET! Dette satt meg ute av spill de 3-4 siste månedene i 2008,

og gjenopptok treningen først nå i januar.

Er blitt mye mer flink til å fokusere på stright utførelse, og kjører aldri under 10 reps lengre.

Da vet vi litt mer om hvordan du bygger muskler. Hva med kosthold og kosttilskudd, hvordan gjør du det der?
-Kostholdet mitt offseason er ikke noe hokus pokus. Jeg spiser havregryn og tar en shake til frokost kl.08. Drikker et mellommål kl.10 (shake + frukt) eller BIOACTIVE. Spiser lunsj ute kl.12. Stort sett pasta + shake.

Drikker et mellommåltid igjen rundt kl.14, og spiser middag rundt 17. Middag er alt i fra pølsegryte eller risengrynsgrøt til torsk,ris og brokkoli. Lager mat som kone og barn har interesse av å spise også.

Trener så i 19 tiden, og spiser 1 til 2 måltider etter det igjen. Blir ofte havregryn igjen på kvelden.

Kosttilskuddet er også ganske enkelt. Bruker et multivitmin/mineralkompleks, alt i fra det jeg finner på Kiwi til det man får hos helsekostbutikken.

Alt jeg trenger ellers er jeg så heldig å få av MYO da de helsponser meg med det jeg trenger. Jeg bruker Fitness EFA (omega fettsyrer), whey protein, ZMA og BioActive som er en måltidserstatter.

I perioder bruker jeg kreatin og Muscle Drive.

Du har jo tre andre plasser og en førsteplass på meritt lista, det er jo utrolig bra. Hva er planene framover nå da?
-Si det du…. Jeg har i alle år hatt som mål å ta et NM gull, men så langt har jeg måttet se meg bli slått. Jeg har vondt for å gi slipp på dette, selv om jeg lovte at NM i 2007 skulle være min siste konkurranse.

Etter å ha lest at nordisk går på hjemmebane til høsten så må jeg si at lysten øker, men er usikker på om jeg har samme motivasjon som jeg hadde tidligere.

Føler at jeg har en god psyke, men uten tilstrekkelig motivasjon føler jeg at det kan ende opp med at jeg skuffer meg selv igjen med en plassering jeg helst ikke vil ha.

Man må være «sulten» for å gå igjennom en diett, for det krever faktisk en god del av en selv. Jeg har alltid konkurrert etter dette mottoet: Second place is the first looser….. andreplasser har jeg nok av, så får håpe at det blir som man sier siden det blir tredje forsøk….alle gode ting er 3!!!

Hvordan synes du det går å kombinere jobb, familie og kroppsbygging?
-Jeg jobber som fagkonsulent for et firma som produserer og selger rullestoler og sittesystem.

Min jobb er bl.a å sørge for å tilpasse en rullestol slik at en pasient sitter optimalt og godt. En utrolig hyggelig jobb som jeg trives veldig godt i.

Jeg legger opp dagene selv, så jeg kan mer eller mindre spise når det passer meg. Jobben er med andre ord ingen hindring.

I 2005 fikk jeg og min kjære en liten prins som heter Leo Alexander. Enten man vil eller ei så endrer ting seg ganske fort når man blir far, og man endrer syn på en del ting.

Det som var viktig før er kanskje ikke så viktig nå, eller omvendt. Jeg for min del ser nå hvor mye tid jeg brukte på trening tidligere, og ønsker nå å tilbringe så mye som mulig av tid sammen med sønn og kone.

Jeg får ofte dårlig samvittighet når jeg drar på trening før Leo har lagt seg, og det gjør at jeg ikke klarer å være like fokusert som tidligere.

Jeg ønsker fortsatt å være med i gamet, og prøver så godt jeg kan å kombinere det.

Du har nettopp fått opp en webside, den var skikkelig tøff. Hva er linken til den?
-Takker for det! Du finner den på www.lilletom.no – husk å ha på lyd!

Tom svarer på treningsrelaterte spørmål hos http://www.myoshop.no

iform.no
Av iform.no februar 11, 2009 06:00

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!