Linda Simonsen

Av Geir Tverdal august 10, 2013 18:11

Linda Simonsen


Linda stiller i bikini-fitness på NM og på Arnold Classic

Alder: 29
388576_633638969983589_1113Høyde: 177 cm
Vekt. On-season 63 kg, Off-season 70 kg
Bosted: Trondheim
Utdannelse: Sykepleiestudent
Klubb: Kaliber Gym FKK
Coach: Gunnar Strand Jacobsen, Line Celius


Fortell litt om hvem du er. Evt hvordan ser en dag i ditt liv ut?

Jeg er en dame som mildt sagt har et hektisk liv. Jeg er student på sykepleien i tillegg til å være alenemor, og midt opp i alt dette driver jeg altså på med fitness. En vanlig hverdag for meg er derfor et jag fra morgen til kveld, med full timeplan. Jeg starter vel egentlig dagene mine dagen før med planlegging, eller rettere sagt setter jeg meg ofte ned på søndager for å planlegge uken med tanke på hvor jeg skal få inn treningene mine, cardio, matlaging, skole, diverse avtaler osv. Om morgenen gjør jeg meg selv og sønnen min klar for dagen, tar med matpakker i bag og sekk og drar så for å levere gutten min i barnehagen. Rett etter jeg har levert han er det full rulle med morgencardio og musikk på øret, noe jeg virkelig koser meg med og som får meg våken og gira for dagen. Morgencardioen tar jeg som regel på vei til skolen, så jeg spiser frokosten min straks jeg er framme på forelesningbenken. Om jeg har fri fra forelesning et par timer på dagen, drar jeg og trener da. Ellers drar jeg rett på trening etter skolen, og det blir som regel ganske intensiv trening for at jeg skal rekke å bli ferdig til å hente sønnen min i barnehagen. På ettermiddagene har jeg kvalitetstid med sønnen min, vi lager mat og leker oss, ser på barnetv og leser bøker før det er leggetid for han. Når han har lagt seg gjør jeg som regel enten skolearbeid eller lager matpakker, nå for tiden øver jeg og en del på poseringer i tillegg til uttøying. I helgene har jeg stort sett treningsfri og skolefri, så da finner jeg på ting med sønnen min og venner og lader opp til neste uke.

Når bestemte du deg for å satse på fitness?

Jeg har lenge vært fascinert av fitness, og vært nysgjerrig på denne livsstilen. Det startet vel egentlig med at jeg gradvis ble mer og mer interessert i kosthold og trening, og prøvde ut en del treningsprogram og dietter på egen hånd. Etter hvert fikk jeg også opp øynene for bikiniklassen, først da jeg så denne klassen på Islandsk mesterskap påsken 2012. Så kom jo klassen til Norge for første gang høsten 2012 under Norway Open, og det ga meg enda mer lyst til å prøve å stille. Jeg tenkte at jeg allerede var glad i å trene og hadde noenlunde grei styring på kosthold, så hvorfor ikke prøve å se hvor langt jeg kan komme? Jeg tok kontakt med Gunnar Strand Jacobsen på Kaliber for å få profesjonell hjelp, og selv om jeg følte at jeg sikkert hadde en lang vei å gå tok han meg heldigvis seriøst og var imøtekommende og hyggelig. Jeg fortalte at målet mitt var å en dag stille i en fitnesskonkurranse, og han satt opp et program til meg og en diett som jeg følgte med veldig gode resultater på kort tid! Jeg økte i styrke og muskelmasse, samtidig som fettprosenten gikk ned. Etter bare 8 mnd med seriøs styrketrening stilte jeg i min første fitnesskonkurranse, noe som var en positiv opplevelse for meg og ga meg lyst til å fortsette.

Hva fikk deg til å velge bikini-fitness

Det er den klassen som passer meg best utifra hvordan jeg ser ut nå, og den retningen jeg vil utvikle fysikken min videre i, rett og slett. Jeg synes det er en flott klasse, og elsker å se på proffene i USA på scenen og på bilder og lar meg motivere og inspirere av deres fysikk for å utvikle meg videre.

Hvor lenge har du trent

Jeg begynte å trene på treningstudio for ca 8 år siden, men var i mange år en typisk aerobic og mage-rompe-lår gruppetreningsjente.  Jeg begynte etter hvert gradvis å bevege meg mer og mer ut i styrkesalen ettersom årene gikk, spesielt da det ble mer og mer skrevet i media om at jenter burde løfte vekter osv.  Da jeg ble gravid måtte jeg dessverre ha et opphold i trening de siste månedene av svangerskapet, men jeg startet på igjen når sønnen min var ca 3 mnd og har holdt på siden da med å gradvis bygge meg opp. Jeg har vel trent styrke av og på i til sammen ca 4-5 år med oppholdet når jeg var gravid iberegnet. Seriøs, kontinuerlig styrketrening med mål om å bygge en fitnessfysikk har jeg holdt på med nå i litt over 1 år, og det er dette siste året jeg har hatt størst fremgang.

Hvilke konkurranser stiller du i til høsten, hvilke forventninger har du?

Jeg stiller i NM og i Arnold Classic Europe. Jeg håper å gjøre det bra i NM, og skal gjøre mitt aller beste for å hevde meg der. Uansett hvordan det går så er det viktigste at jeg er fornøyd med innsatsen min, og at jeg har forbedret meg fra sist sesong. Jeg skal ivertfall rocke scenen og ha det gøy! Jeg føler meg bedre forberedt denne gangen, og gleder meg.

I Arnold Classic Europe tror jeg det blir veldig proft med et høyt nivå, og sikkert ganske vanskelig å hevde seg, men jeg skal stå på og bare være den jeg er og håpe at jeg skiller meg ut. Jeg gleder meg veldig til å få være med på et så stort stevne. Det kommer til å bli en stor opplevelse og lærerikt for meg og planene mine videre.

Oslo-GP-2013-182-Edit

Har du noen som følger deg opp mot konkurransen

Jeg blir fulgt opp av Gunnar Strand Jacobsen som har satt opp treningsprogrammet mitt og dietten min, og som i tillegg tar seg av formsjekkene sammen med Line Celius som også hjelper meg nå frem mot konkurransene. Jeg føler meg heldig som er i så trygge hender, begge to har vært en enorm støtte for meg under oppkjøringen til konkurranse. Det er godt å ha noen som passer på at man holder rett kurs mot scenen, jeg hadde nok ikke klart det alene. Så jeg er veldig takknemlig for all den hjelpen jeg har fått med dem.

Hvilket treningsopplegg har fungert best for deg så langt?

Jeg startet først med Starting Strength da jeg begynte veien mot å bygge en fitnessfysikk, og hadde stor fremgang på både styrke og muskelvekst på dette programmet, i tillegg til at fettprosenten gikk ned. Etter at jeg hadde bygd opp en del grunnstyrke på SS, gikk jeg over på PHAT-programmet som er en blanding av styrke og hypertrofitrening, og dette programmet kjørte jeg frem til konkurransene i vår. De siste par mnd har jeg kjørt et beintøft 5-dagers program med hovedfokus på underkroppen siden det var der jeg trengte å bygge litt mer masse, og jeg synes det har gitt meg gode resultater på den korte tiden jeg har fulgt det.

Har du noen gode tips til nybegynnerne, som går å lurer på om de skal ta steget mot konkurranse?

Jeg får ofte henvendelser fra jenter som vil konkurrere, og da bruker jeg å si til dem at de bør ta kontakt med en coach/klubb i sitt nærområde som kan hjelpe dem videre. Jeg anbefaler ofte Kaliber FKK selvfølgelig, siden det er den beste klubben med de flinkeste folkene og det beste miljøet;) Ellers forteller jeg dem litt om hvordan det har vært for meg å konkurrere i fitness, treningen som må til og dietten, i tillegg til at det er greit å vite på forhånd at dette tar mye tid og penger. Man må være dedikert, og elske å trene og spise sunt ellers går det ikke. Psyken bør også være på plass, det passer ikke for alle. I tillegg bør man tenke litt på om man virkelig ønsker å konkurrere, eller om man bare ønsker å ha en slik kropp som de som konkurrerer har.

Oslo-GP-2013-183-Edit

Bruker du kosttilskudd? I så fall hvilke og hvorfor?

Ja jeg bruker en del kosttilskudd, spesielt nå som jeg er på diett. Proteinpulver er en selvfølge, og der varierer jeg litt på hvilket merke og smak jeg bruker, men stort sett går det i Myoprotein eller Nanox sitt sjokoladeprotein.  Jeg bruker også kreatin monohydrate for å øke muskelstyrke og trykk i musklene. Ellers går det ned en del BCAA+Glutamin for å bevare mest mulig muskelmasse på underskudd, og fettforbrenningspiller før trening for å få mer energi. Jeg bruker og selolje, multivitaminer og ZMA for å være sikker på at kroppen får i seg alt den trenger på diett, og bedre restitusjon og søvn etter trening(ZMA).

Linda1

 

 

 

Av Geir Tverdal august 10, 2013 18:11

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!