Line Sæstad Walstad – 17 år og debutant i bikini fitness

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal januar 31, 2018 07:00 Oppdatert

Line Sæstad Walstad – 17 år og debutant i bikini fitness

Line er 17 år, hun elsker å inspirerer andre til å trene, hun jobber som kokk – Nå til våren debuterer hun i bikini fitness på Sandefjord Open og Oslo Grand Prix. Iform.no har tatt en prat med henne.

Alder: 17 år
Bosted: Ås
Arbeide: jobber på Ås fysioterapi og treningssenter og som lærling på Plah restaurant i Oslo
Høyde: 161 cm
Vekt: off-season: 65 kg On season: vet ikke enda, men foreløpig 58 kg
Sivilstatus: singel
Sponsor: Npure3 sponser meg med Omega 3 tabletter, men jeg er åpen for flere sponsorer
Klubb: Team Toppform
Instagram: Line.s.walstad

Fortell litt om deg selv

Jeg er en kreativ jente som liker å trene og lage mat. Jeg fant ut dette da jeg begynte på videregående og siden har jeg aldri tatt en pause på lengre enn fem dager. Jeg tester ut nye oppskrifter omtrent hver dag. Jeg legger ut alt jeg gjør på instagramen min @Line.s.walstad, hvor jeg håper jeg kan inspirere andre. Jeg har tidligere ridd i 6 år, men da jeg sluttet med dette, ble det styrketrening som ble det nye store. Jeg får stadig høre at jeg er veldig ung i forhold til at jeg skal konkurrere, og at jeg i tillegg er kokkelærling, noe som jeg vil si skiller meg litt ut fra mengden.

Hvordan fant du ut at du ville konkurrere – og hvorfor gikk du for Bikinifitness?

Det begynte for litt over et år siden med at jeg trente helt ut til stengetid på en fredag. Han ene PT-en kom bort å spurte om jeg trente til en konkurranse. Jeg visste ikke hva slags konkurranser det var som man kunne trene til, men jeg ble forklart litt. Etter det, så gikk jeg hjem og leste masse om disse konkurransene. Jeg syntes bikini fitness passet meg veldig godt og bestemte meg for å trene spesifikt mot dette. Ett år senere var jeg på uttak og fikk godkjent. Det etterlater meg her jeg er i dag med enorm drivkraft og motivasjon for trening, et sunt kosthold og konkurransene til våren!

Hvordan synes du det har vært å være på konkurransediett?

Det har vært gøy om jeg kan si det. Jeg har funnet ut av så utrolig mange oppskrifter med kun de ingrediensene jeg har på planen. De kunnskapene jeg har fått av å jobbe med få råvarer er noe jeg skal ta med meg videre til kokkefagprøven og i livet generelt. Stor fordel å være på kokk med tanke på smak og variasjon i dietten, ikevel så er det ikke en dans på roser å gå på diett og være kokk i tillegg, noe som kanskje sier seg selv. Det byr på utfordringer når en står å baker brownies og cravingsene stikker langt inn til ryggraden på en. Jeg gikk faktisk på en smell for noen uker sida, men jeg tror ikke det er noen som kan gå på en diett så lenge uten å sprekke i større eller mindre grad. Jeg fikk en god dose med pep-takka fra både mamma, coach og venner. Det viktigste er å hente seg inn igjen og ikke gå helt i kjelleren.

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg med tanke på jobb/skole/diett og har den gradvise reduksjonen i energi(kcal) påvirket deg?

Jeg går 2. året på restaurant og matfag med YSK på videregående. YSK vil si at jeg tar 5 år på 4 år. Da sier det seg selv at det er mer skole og vi må gå på skole i store deler av feriene for å få jobbet inn det siste året. I tillegg til en tøff linje på skolen som veksler mellom å sitte på skolebenken og å være lærling på restaurant, jobber jeg på treningssenteret. Totalt sett er det en hektisk hverdag, men det går stort sett rundt likevel.

En vanlig dag vil starte med havregryn og en kaffe latte, deretter drar jeg på skolen med alle matboksene i bagen. Etter skolen så jobber jeg og trener etterpå, eller så trener jeg og prepper mat etterpå. Når jeg kommer hjem så er det enten lekser eller andre gjøremål. Søvn blir litt nedprioritert i denne perioden, men slik må det bli når det ikke er nok timer i døgnet.

Med tanke på kalorikutt, så har jeg merket det når jeg er på kjøkkenet og jeg blir fort sliten. Når jeg sitter på skolebenken går det bra. Jeg har litt kortere lunte så må bare beklage til de som er sammen med meg når det er på sitt verste.
Jeg fryser litt mer enn vanlig og sover gjerne med ullsokker på, hehe.

Hva med poseringstrening da?

Det er poseringstrening hver søndag sammen med teamet. Jeg går igjennom poseringene og i-walken hver dag foran speilet før jeg pusser tennene. Jeg har begynt å trene i salen på treningssenteret etter trening også, og håper å få gjort dette 2-3 ganger i uka. Heldigvis så går det fint å gå i skoene, det er bare selvsikkerheten og å annet pirk som må på plass.

Hvor er du om 10 år?

Hmm.. det var vanskelig spørsmål. Jeg har nok en veloppbygd fysikk med fokus på symmetri og proposjoner. Kanskje det blir flere konkurranser etter denne? Jeg skal iallefall reise en del og smake på mat i utlandet. Jeg elsker trening, men jeg elsker også mat.

Hva er planene videre etter denne våren?

Det er å fokusere på en rolig vektøkning med størst økning i muskelmasse, men også noe i fett. Jeg er jo russ neste år så det blir nok ikke noe konkurranse da, men det gir meg god tid til å bygge opp fysikken i mellomtiden.

Bruker du noen kosttilskudd? Eventuelt hvilke bruker du.

Jeg bruker Omega 3 tabletter og magnesium til vanlig, men nå tar jeg også mutivitaminer fram mot konkurransen.
Jeg bruker BCAA litt ettersom når jeg har det i skapet. Jeg betaler for omtrent alt jeg bruker på fitnessen, bortsett fra maten, så det kommer an på om jeg har god råd eller ikke.

Fortell litt om hvordan du trener.

Jeg trener 5 ganger i uka og har satt opp mitt eget treningsprogram som er en blanding av 2 split og 4 split (kommer an på dagsformen).

  • 2 split: overkropp/underkropp
  • 4 split: 1. rygg, skuldre og triceps 2. rumpe og framside lår/bryst 3. skuldre og biceps 4. rumpe og bakside lår. Magen tar jeg som regel etter beinøktene.

Når jeg har gjort alle 4 øktene starter jeg på nytt igjen.

Hvis du skulle hatt et tips til andre som har lyst til å få resultater av treningen, hva skulle det vært?

Det er å alltid skrive ned antall repetisjoner og belastning i kg. Da kan du alltid gjøre en ekstra repetisjon eller legge på mer vekt. Jeg bruker å holde meg på 10-15 Reps. Når jeg klarer 15, legger jeg på mer vekt og klarer kanskje bare 10 reps. Slik bygger jeg meg opp. Garantert progresjon!

Kostholdet da, hvordan ser det ut?

Det går i proteiner. Jeg har fått tilpasset diett med 2 dl melk på planen ettersom at jeg ikke klarer havregryn uten melk. Den ene dl bruker jeg i havregrøten og den andre dl bruker jeg til å ha med en espresso og søtning. Alt dette totalt er min faste frokost. Ellers spiser jeg karbonadedeig, kylling, torsk, pasta, grønnsaker, cottage cheese, Kesam, proteinpulver og lomper. Deg går mye i lomper! På travle dager tar jeg meg gjerne bare en skinkepakke, en pakke med lomper, samt litt agurk og paprika til lunsj.

Noen du vil takke/nevne helt til slutt?

Jeg vil takke mamma og pappa for at de er så støttende. Det er jo ikke den mest allminnlige sporten å drive med og det hender jeg kommer hjem helt oppgitt, hvor mamma får i oppgave å snakke litt fornuft i meg. Jeg vil også takke teamet så klart. De er tilgjengelige 24/7 på mobil og bryr seg om hver enkelt utøver og deres infividueller behov.

Jeg vil også takke venninnen min Pernille som har vært med fra starten av da jeg begynte å trene. Hun er min faste treningspartner og er også utrolig støttende.
Det siste jeg vil si er st det er en konkurranse med seg selv fram mot scenen og man er ikke konkurrenter før man kommer på scenen, så jeg vil gjerne ønske alle andre utøvere som skal stille til våren lykke til!

Geir Tverdal
Av Geir Tverdal januar 31, 2018 07:00 Oppdatert

Kommentarer