Livsstilsendring

Av Strand Jacobsen Gunnar januar 20, 2019 15:03

Livsstilsendring

Allerede her i første setning kan jeg fortelle deg at du har mye større sjanse for å klare å forbedre formen og helsen din enn det de aller fleste andre har. Hvorfor? Jo, nettopp fordi du har søkt opp og leser en artikkel om akkurat livsstilsendring heller enn en artikkel om siste mote-diett, kur eller annet fiksfakseri.

Hvis man er topp motivert og har et tydelig mål i sikte er det ingen ting i veien for å utnytte dette til å gå på en streng diett eller et hardt treningsopplegg i en periode, for å få en kick-start eller raskt komme i den formen man vil være. Men for å beholde resultatene etterpå, og for å få til en varig endring, er man nødt til å legge om livsstilen på permanent basis også. God form er ferskvare. Hvis man slutter å trene og faller tilbake til dårlige vaner, så forsvinner den gode formen igjen skremmende raskt.

Vaner

Målet med livsstilsendringen er at det å trene og spise sunt skal bli til vaner. Vaner har nemlig den fordelen at de krever lite viljestyrke å gjennomføre. Tenk på noe så kjedelig som å pusse tennene. Du går ikke rundt hele dagen og tenker «Ååå, jeg burde vel pusse tennene snart.» I stedet skjer det helt automatisk rett før du legger deg, ganske enkelt fordi det er en vane.

Se for deg hvis du får til det samme med trening og sunnere kosthold! Hvis du slipper å bruke tid på å grue deg til trening eller gruble på når du skal gjennomføre den. At det i stedet blir til en vane som skjer nesten automatisk, uten at du trenger å bruke så mye viljestyrke på det. Og at det å lage en sunn og god kveldsmat blir noe du gjør hver kveld, i stedet for at du går rundt småsulten helt til du begynner å ransake skapene på jakt etter noe godt.

Her er mine beste tips for å få til varig livsstilsendring

Trening

Som regel er det ikke det å gjennomføre treningsøkten når du først er på treningssenteret som er utfordringen – det er det å i det hele tatt komme seg av gårde til treningssenteret som er utfordringen. Som Woody Allen sa en gang: 90% of success is showing up.

Begynn med følgende:

a) Lag avtaler med deg selv som inkluderer dag, sted og klokkeslett.

Hvis du på forhånd bestemmer deg for at «kl 17 på mandag, onsdag og fredag denne uka skal jeg dra på Kaliber treningsstudio og trene i minst 30 minutter», er sjansen mer enn 3 ganger så stor for at du gjennomfører det som hvis du bare har planlagt at «denne uka skal jeg trene tre ganger».

b) Gjør disse treningsavtalene med deg selv ubrytelige

Ha en deal med deg selv om at du skal dra på trening til planlagt tid uansett hvor sliten du er eller hvor lite lyst du har. Si til deg selv at du skal dra og i det minste gjøre ett sett i èn øvelse. Ett sett er så lite å grue seg for at da handler resten bare om å orke å ta på treningsklærne, ta på skoene, gå ut døra, reise til treningssenteret og gå inn der. Og det er nettopp den vanen du er ute etter å innarbeide. Ofte er det slik at når du først er på senteret så får du litt motivasjon likevel, og ender noen ganger opp med å fullføre en hel økt. Og selv om du ikke gjør det så har du gjort noe verdifullt: du har jobbet med å innarbeide en god vane.

c) Ikke gi deg i kast med et mer avansert treningsopplegg enn nødvendig.

Hvis du ikke har trent på årevis og er fullstendig ute av form er det null vits i å gå løs på et vanvittig treningsopplegg med hard trening 5-6 ganger i uka. Du kommer kanskje til å klare det så lenge motivasjonen er på topp, men motivasjonen vår er ofte flyktig og varierer fra dag til dag, og jeg kan garantere at du kommer til å falle fra dette opplegget lenge før det har fått feste seg til å bli en vane.

Ikke er det nødvendig eller gunstig med et slikt hardt opplegg heller; kroppen din trenger å venne seg til treningen gradvis, og du kommer til å få gode resultater av ganske lite trening i starten.

Kosthold

1) Planlegg

Hvis du skal lykkes med sunt kosthold må du planlegge litt fremover. Først og fremst må du handle inn matvarene du trenger, slik at sunn mat er tilgjengelig når du blir sulten. Hvis du kommer sliten og sulten hjem fra skole eller jobb, og så må begynne å tenke ut hva du skal ha til middag, og så må dra på butikken for å handle, har du gjort det veldig vanskelig for deg selv. Men om du i stedet har tenkt ut på forhånd hva du skal lage, og har alle ingrediensene klare i kjøleskapet – eller kanskje til og med har gjort klar («preppet») hele måltidet på forhånd og bare trenger å varme det opp – da er det mye lettere å være flink.

2) Fjern fristelser

Det kan være en god ide å fjerne fristelser også. I hvert fall er jeg selv skrudd sammen slik at hvis den sjokoladeplata jeg har lyst på ligger i kjøleskapet, kommer den til å rope på meg helt til jeg gir etter og spiser den. Men hvis den ligger på butikken klarer jeg fint å la den ligge. Så for meg er det en nøkkel å ikke ha fristelser i hus.

3) Ikke gjør det vanskeligere for deg selv enn nødvendig

Coachene som jobber sammen med meg i StrongBody hører ofte fra kundene: «Gi meg en så ekstrem diett som mulig, jeg vil ha raske resultater». Når du er full av motivasjon er det lett å tenke slik. Men er det nødvendig? Og realistisk?

Min erfaring er at ingen holder ut de mest ekstreme oppleggene i lengden, men enda viktigere, det er ikke nødvendig heller. Det er ingen grunn til å pine seg gjennom kjipe dietter hvis du kan få akkurat like gode resultater av vanlig mat du syns smaker godt.

Belønn deg selv

Vi liker å gjøre ting som får oss til å føle oss bra, derfor er det viktig at du belønner deg selv når du har gjort noe som er bra for deg. Da er det mye større sjanse for at du fortsetter med det lenge nok til at det blir en vane.

Si til deg selv etter en god treningsøkt: «Dette var en bra dag», eller «Bra jobba!»

Premier deg selv med en episode av favoritt-serien din etter en godt gjennomført dag der du har spist eller trent bra.

Bruk en coach, bli med i et fellesskap med flere som jobber mot samme mål, eller skaff deg en treningspartner

Vi mennesker er sosiale vesener, og det gjør godt å ha støttespillere. Både til å fange deg opp de dagene du har mest lyst til å gi opp, og til å gi deg ros og oppmuntring når du gjør noe bra.

Hvis du kjenner andre som jobber mot samme mål som deg, som for eksempel hvis du er medlem i StrongBody’s Facebook-gruppe, eller du bruker PT eller coach: fortell dem om det når du har gjort noe bra. Rosen og oppmuntringene du får fra andre gir deg en boost, og påfyll av motivasjon til å fortsette det gode arbeidet.


Gunnar Strand Jacobsen (@coachgunnar) er grunnlegger av Kaliber Gym i Trondheim og online coaching-selskapet StrongBody. Han har skrevet for iform siden 2002.

Av Strand Jacobsen Gunnar januar 20, 2019 15:03

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser