Marius Martinsen (WEB-TV)

Av Iform.no april 4, 2012 06:00

Marius Martinsen (WEB-TV)

Iform.no ble med Marius Martinsen på trening – etter at han debuterte og vant i Fredrikstad open

Iform.no ble med Marius Martinsen på trening – etter at han debuterte og vant i Fredrikstad open

Alder: 24
Bosted: Drammen
Arbeide: Selger/Dørvakt
Høyde: 181cm
Vekt:  103
Off-season: 117-123 (altfor mye i forhold til fremtidig off-season vekt)
Konkurranse: 103 (Blir skarpere til Grand Prix 2012, så sikkert noen kg ned i forhold til Fredrikstad Open 2012)
Sivilstatus: Samboer med min vakre og enestående prinsesse, Anja Andrea Thomson.

Meritter :

1 plass debutant +80kg, Fredrikstad Open 2012
2 plass åpen klasse bygging, Fredrikstad Open 2012


– Kort versjon av reportasjen (01:43)



– På trening med Marius Martinsen del 1 (31:51)



– På trening med Marius Martinsen del 2 (29:59)


Fortell litt om deg selv:

Jeg trener mye og spiser mer. Liker og være opplyst om forskjellige aspekter i livet, så bruker mye tid på å lese artikler og diverse om mange forskjellige emner. Er sammen med kjæresten min hver dag, og forbereder meg til mulige ingeniør studier til høsten. Trener stort sett 5-6 dager i uken, med varierende kardio økter ved siden av. Like viktig å trene hjertet som alt annet! Prøver å se det positive i det meste, og gjør min del av verden til et bedre sted å være ved å prøve å spre glede. Hehe..!

Hva synes du om iform.no?

Flott side med mye informasjon om trening. Artig med reportasjer og filmer om forskjellige andre fra miljøet i Norge, noe man ikke finner andre steder i lignende grad! Et velordnet og godt forum hvor man kan innhente mye informasjon om alt som er treningsrelatert. Miljøet i Norge er ikke så stort, så dette er virkelig noe som er med på å bygge broer og holde informasjonsflyten samlet.

Hva er din målsetning?

Fortsette og ha det gøy med treningen. Så lenge jeg har det gøy ligger interessen der, og da kommer også forbedringene av seg selv.

Når begynte du å trene?

Var 17 år når jeg begynte å trene på et gym, trente i noen år før det med fri vekter og benkpress hjemme på gutterommet.

Hva er det som driver deg?

Først og fremst det at jeg syns det er veldig underholdende og kunne se fremgang og forandring. Denne formen for «kunst» er virkelig fascinerende når den er utført på riktig måte. Så det er trivselen som er den viktigste drivkraften!

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Føler at jeg er relativt all-round god, så er relativt fornøyd med hele kroppen til dags dato. Må bare jobbe med å bli flinkere til å vise det frem gjennom poseringstrening!

Hva synes du er din beste prestasjon?

Alt arbeid jeg har lagt inn i å få kroppen dit den er i dag, og i tillegg klare å holde på min herlige kjæreste!

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Igjen min kjæreste Anja Andrea Thomson, Viggo Snoghøj (Snowhill) som har coachet meg mot konkurransene nå og virkelig gitt meg en større ro og trivsel rundt treningen min, treningspartneren min Erik Boye Johansen, gutta på Pro Gym (Jørgen Corneliussen, Knut ؘines, Thomas Steen, Daniel Kjølstad m.m) og mine beste kompiser fra barndommen. En gammel kompis av meg Marcus Andersson var vel den som virkelig fikk meg til å begynne å spise som en hest, så han fortjener creds her! Hunden min Tim har også vært, og er en trofast partner i de fleste av mine kardio og søvn økter på dagen, hehe…

Har du noen tips til en nybegynner?

1. Lytt til råd fra de eldre og mer erfarene.

2. Legg disse rådene inn i dine rutiner og bruk de.

3. Aldri gjør noe som går negativt utover trivselen og troen på deg selv.

Hva er dine mål og ambisjoner?

Forbedre fysikken min hele tiden, uavhengig av å skulle være med i en konkurranse eller ei. Jeg liker selve kunsten med kropp, muskler og fysikk.

Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?

Fordelene er uten tvil en veldig disiplin som kan utnyttes i mange flere arenaer gjennom livet mitt. Det å vite at hvis man jobber hardt og målrettet, og viser en veldig dedikasjon på sitt arbeide så vil resultater vises. Denne struktureringen i hverdagen kan videreføres til så mangt.

Bakdelene er den utvitenheten som den generelle befolkningen har relatert til kroppsbygging og miljøet. Stigmatiseringen som kan komme med muskelmasse og kroppsbyggingen er en ulempe for mange, men det er bare å vise de uvitende at slik er det ikke ved å motbevise den stigmatiseringen!

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Varierer veldig med tidspunkter, ettersom jeg jobber sent noen dager og tidlig andre dager. Sover 8 timer om nettene og spiser annenhver time i snitt gjennom hele min våkne periode. Våkner vanligvis en gang om nettene og da får jeg i meg min casein shake. Trener 1 time i snitt hver økt, og har ca 30 minutter kardio 5 dager i uken. Dette kan også variere litt.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

Kjører en splitt i noen måneder før jeg bytter til en ny splitt. ؘvelser og repetisjoner varierer veldig fra gang til gang. Tar det veldig på «feelingen» den dagen jeg trener. Kjenner kroppen min ganske godt nå, og liker ikke følge noen ting foruten splitten slavisk. Kjører alltid veldig intensive økter, og holder meg til ca 1 times økter. Da presser jeg inn så mange øvelser og sett jeg kan inn i den timen. Trener vanligvis 2-3 dager på og 1 dag fri. Nåværende splitt er uansett delt opp slik:

Dag 1. Forside lår/litt bakside lår
Dag 2. Armer
Dag 3. Skuldre/mage
Dag 4. Rygg/legger/litt bakside lår
Dag 5. Bryst/litt triceps
Dag 6. Bakside lår/litt forside lår (Denne dagen veksler fokus fra forside til bakside annenhver gang)
osv…

Fortell oss litt hvordan en Bodybuilder/Fitnessutøver spiser:

Jeg spiser ca 50-60 gram proteiner annenhver time. Dette er min førsteprioritering med all maten jeg spiser. Dette kommer fra diverse kjøtt og fiske kilder, egg og proteinpulver nå i konkurransetider, mens jeg i vanlige tilstander også spiser litt proteinbarer.

Karbohydrat inntaket mitt varierer veldig utifra formen min og hva jeg vil ha til hvert måltid når jeg ikke skal forberede meg til konkurranse. Kildene varierer også noe, men stort sett er det havregryn, frukt, brun ris, søtpoteter og knekkebrød. Nå on season så er inntaket relativt slavisk til hvert måltid, hvor jeg har noen «høydager» og noen «lavdager» med karb inntak.

Fett inntaket mitt stammer fra laks eller ørret hver dag, tran morgen og kveld, oliven olje spredd utover og litt mandler.

Før trening tar jeg ca 3 gram glutamine og ca 10 gram BCAA. Av og til en liten banan i tillegg.

Etter trening tar jeg ca 3 gram glutamine, ca 10 gram BCAA, ca 2,5dl appelsinjuice, 50gram vitargo karbohydrater og ca 90 gram proteinpulver. Off season legger jeg inn rundt 5 gram creatine før og etter trening også.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

Stort sett gjort alt selv, men har fått hjelp til hvordan jeg skal forholde meg til karbohydratene fra Viggo Snoghøj og Kristoffer Tusberg. Viggo har også hjulpet meg med forberedelsene til de siste dagene før konkurransene.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Bruker whey og casein protein. BCAA, vitargo karbohydrater, glutamine og creatine. Skal se om ikke det blir noe bedre når jeg også begynner med aminosyrer i tillegg. Kjøper alt dette fra Anders Fossum på Fitnessplanet i Drammen, er jo så god kvalitet der i forhold til mye annet som er på markedet. Det kan virkelig være store forskjeller på for eksempel whey proteiner fra et merke til et annet.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

1. Få et forhold til dit daglige mat inntak og forandre inntaket ut ifra forandringer på kroppen.

2. ؘke treningsintensiteten.

3. ؘke kardio øktene.

Beskriv deg selv med fem ord:

Blid, omgjengelig, disiplinert, ydmyk og oppegående! 😉

iForm.no | WEB-TV

Amir Riazifard (WEB-TV)

Therese Mæhle-Svensen (WEB-TV) Soran Rashid (WEB-TV)
Ida (26) er jernkvinne og jusstudent (WEB-TV) METERN OG LINDH (WEB-TV) Vårens BYGGER-PAR (WEB-TV)
Verdens beste fitness-kropp (web-tv) Siw-Lisbeth Grov Jørgen Corneliussen (WEB-TV)

Av Iform.no april 4, 2012 06:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!