Marthe Sundby klar for konkurranse igjen!

Av Geir Tverdal september 3, 2012 06:00

Marthe Sundby klar for konkurranse igjen!

Sist vi så Marthe på scenen var i 2006 – Da stilte hun i fem konkurranser og vant alle.

Iform.no følger utøverne som skal konkurrere høsten 2012
Norway Open ? «battle of champions» og ny bikiniklasse!

Sist vi så Marthe på scenen var i 2006 – Da stilte hun i fem konkurranser og vant alle. Nå i høst får vi se henne på scenen igjen!



Vi har tatt en prat med Sundby en månedstid før det braker løs!


Alder:
37
Bosted: Oslo
Arbeide: Eiendomsforvalter
Høyde: 169
Vekt: 73 kg
Off-season: 78 kg
Konkurranse: NM, Nordisk Mesterskap og VM master 2012
Sivilstatus: Single

Meritter :

  • Grand Prix 2001: 2 pl
  • Grand Prix 2006 : 1 pl
  • Loaded Cup2006: 1 pl + overall mester
  • Venice Beach Memorial 2006 : 1 pl + overall mester
  • NM 2006: 1 pl + overall
  • Nordisk Mesterskap 2006 : 1 pl + overall

Hva synes du om iform.no?

Alltid mange spennende artikler, fine oppdateringer og reportasjer fra konkurranser og intervjuer av forskjellige atleter.  Ivrig tilhenger 🙂

Hva er din målsetning?

Det er mange år siden forrige konkurranse, så målsettingen min først og fremst, har vært å bygge opp muskelmasse, forbedre symmetrien og spise meg opp på ren og bra mat. Planen var å bygge et år til, men kommer jeg i den formen jeg har satt som mål og holder meg skadefri, så går jeg på scenen nå i høst.
Nå er det fokus på skikkelig diett og finspissing til NM, Nordisk mesterskap og mulig VM sent i desember.

Når begynte du å trene?

Har vel egentlig trent hele livet, men kan vel si at den seriøse treningen startet i 13 års alderen når jeg kom inn på landslaget i hurtigløp skøyter. Vekter ble fort del av hverdagen allerede som 14 åring og ifølge treningsdagbøkene mine, bøyet jeg allerede som 15 åring 120 kg i dyp knebøy. Med forkjærlighet for vekter, styrke og muskler, var det naturlig å finne nytt mål innen kroppsbygging når skøytene ble lagt på hylla da jeg var 20 år.

Hva er det som driver deg?

Jeg har alltid vært aktiv i en eller anen sport, men i voksen alder har det vært, lidenskapen i tunge vekter, overvinne styrker man ikke viste man hadde, de daglige sterke seierne og mestringsfølelse det gir.  I tillegg er naturligvis muskler en stor fasinasjon, en flott trent kropp enten om den med slank muskulatur eller grov, har noe estetisk over seg.

Hva synes du er din beste prestasjon?

Det må vel være NM 2006.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Bjørgulf Hansen (Gymgrossisten) lærte meg å trene vekter i sin tid (kunne vel egentlig bare knebøy før den tid)  Han hadde alltid et et hode bak alt av treningsopplegg og teknikk, men i tillegg en så fandenivoldsk holdning til å «ta i». De første årene vi trente sammen fikk jeg aldri vite hva jeg løftet, kilo var kilo, det tyngste løftet lå i hodet. Han lærte meg en uredd holdning til hva som er tungt eller burde være tungt 🙂

Kim Torgersen har naturligvis betydd enormt mye i videre utvikling som kroppsbygger. Kim har viten, pågangsmotet, staheten og det unike ekstra fighter genet. Dette har smittet over i mange knalltøffe treningsøkter og lange harde diett stunder. Jeg er utrolig heldig som fortsatt har støtte og hjelp fra både Bjørgulf og Kim. Bjørgulf som sponsor og coach av Gymgrossisten med kjære Thea Iffbb Pro Erichsen, som sponser med Fightline og Kim som mentor.

Har du noen tips til en nybegynner

Mat og treningsveileding, stikkord jeg tror er viktig
Drikk/spis karbohydrater rett etter trening og følg deretter på med proteinshake. Dette er superviktig! Musklene bruker karbohydrater som energi under treningen og du må fylle opp lagrene igjen når du er ferdig. Når jeg ikke er på diett drikker jeg karbohydrater under treningen også. Proteiner trenger musklene for å restituere seg. De skal jo gjerne vokse litt også.

Og ikke vær redd for å spise selv om du vil kvitte deg med litt kroppsfett. For å brenne fett må du ha en fettforbrenning som fungerer, og det gjør den ikke hvis du spiser lite og få ganger i løpet av dagen. Du må liksom helle litt bensin på bålet for å holde det i gang.

Riktig utførelse av øvelsene du kjører er også viktig, så snakk gjerne med en PT elle kjent person i miljøet du trener, sjekk ut sider på internett. På denne måten kan du lettere skille klinten fra hveten og gjøre opp din egen mening. Lykke til!

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Som regel starter dagen på kontoret i syvtiden, men nå i diettperioden, starter jeg som regel dagen med 40 min morgencardio før jobb også. Avslutter på jobb ca 1630 og  nærmest rett på trening kl 1800 til 2030. Så bærer det vanligvis rett hjem til kveldsmat og hvile.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

Kjører fast et 5 splitt program, der jeg veksler annenhver uke med type øvelser. Intensitet og mengde avh av hvilken periode jeg er i. Liker å være aktiv utenom bare vekttreningen og forsøker å få til så mye som mulig forskjellig aktivitet, skøyter, sykkel, turer i skog osv.

Buker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Omega 3 og multivitamin er to kosttilskuddene jeg starter dagen med. Dem tar jeg for å dekke behovet mitt av olje,mineraler og vitaminer ,noe du bør gjøre hvis du ikke er sikker på at du får dette dekt gjennom kosten alene. Ellers så er det som sagt et must å ta tilskudd av proteiner, det vet jeg de færreste klarer å dekke gjennom maten alene, inkludert meg selv.

Når man trener tungt så er det viktig å spise deretter, hvis man vil ha framgang. Karbohydrater er musklenes viktigste drivstoff, og proteiner er musklenes viktigste byggestoff. Får du for lite av dem må musklene «forsyne» seg selv av seg selv. Og da gjør du bare vondt verre ved å trene.



Følgende produkter bruker jeg:

  • Whey 100
  • Kasein
  • ZMA
  • Rapid Water loss
  • Fightvitamines optimal
  • BCAA
  • Glutamine
  • Creatine Complete
  • Arginine
  • Beta alanine
  • FightBurn
  • FightMotion


Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Endrer kostholdet. Spiser mindre, oftere og så rent som mulig. Stikkordet er å spise «riktige» kalorier, satt samme til rett tid av døgne, trening osv

Powerwalk om morgenen!!

Men det aller viktigste for min del blir å innstille hodet på at det nå skal skje en forandring. Viktig å vite akkurat hva du skal gjøre de neste månedene og følge planen slavisk. Kjipt kanskje, men det gir resultater!

Beskriv deg selv med fem ord

  • Målbevist
  • Ivrig
  • Gla
  • Tøff 
  • Til tider svært distre 🙂

Av Geir Tverdal september 3, 2012 06:00

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser