Mental innstilling

Av Strand Jacobsen Gunnar februar 25, 2019 07:00

Mental innstilling

Hvis du klarer å ta til deg og følge de to tipsene i denne artikkelen, har du mangedoblet sjansen din for å lykkes med alle mål du setter deg.

Tips 1: Ha en plan for hvordan du skal takle motgang

Ingen er perfekte. Ikke du heller. Derfor er det viktig å ha en strategi for hva du skal gjøre de dagene du går på en liten smell. For det gjør vi alle. Og det er måten vi takler smellene på som avgjør hvor godt vi lykkes på sikt.

For å bruke diett som eksempel: Etter en sprekk står du foran et veiskille der tankemønstrene dine bestemmer hvordan det skal gå med deg. Hvis du tenker ting som: «nå har jeg ødelagt alt», «jeg er så svak», «jeg eier ikke viljestyrke, jeg kan like gjerne bare gi opp», så er sjansen stor for at du ikke kommer til å lykkes.

Om du derimot tenker at du har jo egentlig vært ganske så flink som ikke sprakk før, og i tillegg analyserer situasjonen som førte til at du sprakk, slik at du ikke gjør samme feil neste gang, så er sjansen stor for at du vil lykkes på sikt.

Hva mener jeg med å analysere situasjonen som førte til at du sprakk? Jo, det kan være at du vet at denne sprekken skyldtes at du ikke hadde handlet inn sunn mat på forhånd, slik at da du ble sulten så var det bare usunne alternativer i kjøleskapet. Eller kanskje du mot bedre vitende dro innom 7-Eleven i skrubbsulten tilstand. Ved å gjenkjenne slike tabber som den egentlige årsaken til sprekken blir du bedre rustet til å unngå å gjøre samme feil flere ganger. Ofte er det ikke svakhet som fører til at vi sprekker, men at vi gjennom dårlig planlegging setter oss selv i unødvendig vanskelige situasjoner.

Og som jeg har skrevet om mange ganger før: etter en sprekk skal du bare forsette der du slapp på dietten fra og med neste måltid på planen. Ikke prøv å kompenser med straffe-cardio eller sulting etterpå, det fører ikke til noe godt.

Tenk heller aldri: «Nå har jeg sprukket så nå kan jeg likeså godt bare fortsette å spise junk ut dagen».

Tips 2: Gjenkjenn og overvinn latskap

Du har sikkert hørt rådet om å «lytte til kroppen». Dette er et godt råd hvis du er syk eller skadet. Resten av tiden er det et ganske dårlig råd. Kroppen er nemlig veldig glad i å slappe av – også når den hadde hatt mye bedre av å bli brukt – og de fleste av oss er ganske late fra naturens side. Noen mer enn andre.

I alle arenaer i livet er det slik at du får tilbake i resultater det du legger inn av innsats. Når du jobber hardt med noe får du bedre resultater. Dette gjelder ikke minst i treningssammenheng. Anstrengelse og innsats er nært forbundet med hvor gode resultater du får. Hvis du ikke pusher deg risikerer du å ikke få resultater i det hele tatt.

På toppen av det hele er vi som regel ikke noe flinke til å vurdere hvor hardt vi egentlig presser oss heller. Vi tror vi trener mye hardere enn det vi egentlig gjør. Plukk opp en av motivasjonsbøkene til tidligere fallskjermjegere eller marinejegere, som Bertrand Larsen eller Tommy Fjeldheim , så får du lese mye om dette. Som en av dem skriver: hvor ofte har du egentlig løpt til du bokstavelig talt ikke klarer et eneste skritt til? Aldri, for hodet vårt gir opp lenge før kroppen. Vi liker ikke ubehaget det å anstrenge oss gir, og gir oss lenge før kroppen hadde behøvd å gi seg.

Tips 3: Ha en plan å følge

 Skaff deg en coach eller PT som lager en plan du skal følge. Det er enklere når man ikke trenger å tenke så mye selv, bare gjøre det man skal hver dag.

To ekstra tips for å bli mindre tilbøyelig til å gi etter for latskap:

1) Skaff deg en god og pålitelig treningspartner, og push hverandre

2) Skriv treningsdagbok, og fokuser på å slå noen av rekordene dine på hver eneste treningsøkt


Gunnar Strand Jacobsen (@coachgunnar) er grunnlegger av Kaliber Gym i Trondheim og online coaching-selskapet StrongBody. Han har skrevet for iform siden 2002.

Av Strand Jacobsen Gunnar februar 25, 2019 07:00

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser