MENTAL TØFFHET

Av Eirik Sandvik april 24, 2017 08:00 Oppdatert

MENTAL TØFFHET

Hvorfor det er på tide med en forandring!?

Nylig kom jeg til å tenke på begrepet mental tøffhet ved en tilfeldighet.

Det første bildet som dukket opp i hodet mitt var Dave Tate og gutta. Dette er styrkeløftere med enorm kapasitet til å pushe grenser og ikke minst svært tung belastning. Siden Tate har skrevet mye om motivasjon i Under the Bar og tilsvarende, så lå vel dette litt i bakhodet.

Det tok ikke lange tiden før jeg stilte meg spørsmål rundt hvorvidt dette virkelig er det ypperste innen mental tøffhet, altså det å stadig pushe grenser der maksimal muskelstyrke er hovedmålet.

Når man trener styrke og har styrketrening som favorittemne er det fort gjort å gjøre seg blind på hva livet har å tilby av motstand i andre former. Jeg tenker her på andre elementer innen trening og kommer ikke til å gå inn på livet generelt sett da det fort blir enormt mye å skulle dekke.

Personlig har jeg bakgrunn fra idrett og en stor mengde egentrening av type kondisjonstrening. Siden de siste årene har blitt dedikert til styrketrening og mer eksplosive treningsformer har jeg delvis glemt hvor tøff man må være innen andre trenings-elementer. Vel, jeg har i det siste blitt påminnet dette.

Dette er noe av hva jeg mener er mental tøffhet?

  • Når du har bommet på et maksløft, men likevel forsøker på nytt med samme eller mer belastning og denne gangen klarer det.
  • Når du har løpt i svært høyt tempo i lang tid og kjenner spyfølelsen og blodsmaken i munnen komme og hele kroppen skriker etter oksygen, men likevel fortsetter å pushe på med maksimal kapasitet til mållinjen.
  • Når du er drittlei maten du skal spise, men likevel sørger for å få dekket behovet ditt til enhver pris, hver eneste dag.
  • Når du lager en plan og holder deg til den 100% gjennom en treningsfase.
  • Når du har mye stress i livet men likevel dedikerer tid og full innsats til treningsøktene dine.
  • Når du ser andre presterer MYE bedre enn deg og du istedet for å bli demotivert blir fylt med motivasjon og inspirasjon til å pushe dine egne grenser og klarer det og sakte men sikkert blir bedre og dermed korter ned på forspranget.
  • Når du kjører en runde med arbeidskapsitetstrening (intervaller og slike ting) og du jobber hardt med burpees i runde 4 av 10 og allerede NÅ føler du holder på å dø av utmattelse, men overbeviser deg selv om at du skal utføre kun EN runde til og før du vet ordet av det har du utført hele den planlagte sekvensen.

Det er på tide med en forandring!

Jeg har lyst til å gjøre store forandringer, ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst. Jeg har ikke for vane å se på programmet Happy Day, men dette var en setning jeg overhørte Jan Thomas komme med for den del måneder tilbake. Når det dukker opp noen skikkelige gode sitater må jeg bare skrive det ned og dette var for bra til å la gå i glemmeboka.

Klart, setningen var i hans tilfelle dedikert til en annen persons ytre og det er jo hyggelig å få en slik kommentar servert, er det ikke? Vel vel, men jeg tenker det samme når det gjelder trening. Hva faen har skjedd med oss mennesker? Vi skal ikke lenger trene for å fungere, men kun for å se bra ut. Hva er poenget med å se stor og sterk ut når man er død etter 5 repetisjoner eller 10 trappetrinn?

Oss gjelder selvsagt ikke alle. Kanskje nettopp DU er en av dem som ikke bare er sterk, men som også kan demonstrere stor styrke over lengre tid uten at hjerte og lunger kollapser. Cred til deg! De fleste befinner seg derimot på et helt annet nivå. Det er bare å se seg rundt. Svært få er i form og svært få har kapasitet til noe som helst over tid.

Jeg har i det siste kjørt noen uteøkter med kunder der arbeidskapasitet og kondis er en del av dealen for å overleve. De fleste ender etter svært kort tid som smekkede fluer liggende på rygg, gispende etter luft. Det er faktisk ikke langt ifra sannheten. Klart, all trening som er relativt tung over lengre tid vil føre til utmattelse og det krever lite å legge opp en økt der utfallet garantert er total utmattelse om man ønsker det. Problemet er at utmattelsen kommer ALTFOR tidlig for de aller fleste.

Så, jeg har om ikke annet lyst til å gjøre en forandring på meg selv. Jeg vil tilbake i knallformen jeg hadde i yngre alder da jeg var ute og daglig løp i skauen i et terreng med bratte bakker, knaus og fjell. Den gang var mental tøffhet en innebygd kvalitet. Selv det å presse seg selv til bedre tider uten konkurranse annet enn med seg selv gikk strålende.

Jeg kan si jeg er på god vei og akter ikke å gi meg før jeg føler formen er uovervinnelig. Det ikke mye som kan måle seg med følelsen av å kunne holde på i et høyt tempo over lengre tid. Men klart.. folk driter i jo langt i det, for målet er jo bare å bli svær og å få lav fettprosent?.

For min del er det fortid. Det er bieffekter jeg gjerne tar imot, men det er ikke hovedmålet med selve treningen. Slik har det vært i flere år. Tren for å prestere og du vil se ut som du kan prestere. Tren for å se bra ut og det er alt du ender opp med. Null funksjon. Null kapasitet. Ingen essens i det du driver med, kun overfladisk og over tid? mangel på motivasjon, inspirasjon og til slutt frafall og dårlig form og helse.

Dette er bare mine meninger, så føl deg velkommen til å definere dette annerledes. Jeg skal i det minste sørge for at mental tøffhet blir en fundamental kvalitet for meg selv om mine utøvere. Resultatene vil snakke for seg selv. You`ll see.

Her er et par eksempler på hva du kan gjøre for å jobbe med både arbeidskapasitet og mental tøffhet. Den første økten er egenkomponert, den andre (The Magic 50) er hentet fra Ross Enamait. Merk også at dette slettes ikke er definisjonen på maksimal intensitet. Dette er klipp fra et ståsted med relativt dårlig form når det gjelder arbeidskapasitet, så bruk kun klippene til demonstrasjon av metoder.

Bakkeløp

The magic 50

Oppsummering

Mental tøffhet vil utvilsomt underbygge fremgang og du vil oppleve en helt annen treningseffekt om du jobber med denne kvaliteten. Det er hardt, men det er verdt det. Jeg føler det er på tide med en forandring da vi mennesker tross alt er skapt for å bevege oss og yte, ikke bare sitte foran pc`n og taste på knotter.

Av Eirik Sandvik april 24, 2017 08:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!