Monica Roll Hetting

Av Iform.no september 23, 2010 12:00

Monica Roll Hetting

Høstens konkurranser i fitness og kroppsbygging er rett rundt hjørnet, og debutantene i bodyfitness er mange. Ei som skiller seg ut er imidlertid asiatiske Monica, som stiller i NM.

Høstens konkurranser i fitness og kroppsbygging er rett rundt hjørnet, og debutantene i bodyfitness er mange. Ei som skiller seg ut er imidlertid asiatiske Monica, som stiller i NM.

Etter en hyggelig prat med henne, kan jeg klart slå fast at dette er ei dame av den sjeldne sorten; mange jern i ilden, masse pågangsmot, positivitet og viljestyrke.

Bakgrunn

Monica har hele livet likt å være aktiv, og da særlig i vann, hvor hun har holdt på med mye forskjellig. Hun har  konkurrert i både individuelle grener og lagidretter tidligere; som aktiv svømmer (fra hun var 7 ? 15 år), og senere som undervannsrugbyspiller, hvor hun kan skilte med 3 NM medaljer. I 1998 fanget hun også interesse for dykking, som hun har beholdt som hobby. I dag jobber hun enda deltid som bademester, samt også som personlig trener for Mageplask (mageplask.no), et firma hun selv driver. 

Treningsopplegget

Bakgrunnen hennes gir henne mange fordeler når hun nå satser mot bodyfitness. Hun kan fortelle at hun alltid har trent styrke, ettersom det var en vektlagt del av svømmetreningen. Fascinasjonen av styrke og muskler har alltid vært tilstede. Hun føler også at hun har genene på sin side, og kan fortelle at hun har lett for å bygge muskelmasse. Faktisk har hun hatt planer om å stille i lengre tid. En prolaps og skulder som trøblet, gjorde imidlertid at hun ikke fikk konkurrert i fjor, slik hun hadde planlagt, men utsatte planene til i år.

Hun har, mot høstens konkurranser, stort sett fulgt et femsplitt-program, der hun tilsammen har trent hele kroppen, med fokus på en til to muskelgrupper per dag. Styrkeøktene kunne til å begynne med, gjerne vare fra 1 ½ til 2 timer, samt at hun hadde ½ til 1 time kardio rett etterpå, tre dager i uken. Etterhvert har hun gått over til å trene mer spesifikt på kun hennes svake sider, og kuttet treningen på de muskelgruppene hun anser som sine sterke sider. Hun har alltid trent mye, men siste måneden har hun trappet opp treningen vesentlig. I tillegg til styrken trener hun nå hele 4 timer kardio daglig; 2 timer på tom mage om morgenen og 2 timer om kvelden. Det er ingen negativitet eller klaging å spore; hun nøler ikke med å gjøre det hun føler er nødvendig for å komme i best mulig form til NM. Jeg lar meg imponere stort av viljestyrken hennes, men kan ikke la være å  undre meg hvor mange timer døgnet til Monica har, ettersom hun rekker så mye.

Dagsrytmen

Hun har 5 timer trening hver dag, jobber mer enn 100% og har et samboerforhold hun skal ta vare på oppe i det hele. Hun forteller at for å få døgnet til å strekke til, starter hun dagen før de fleste andre. Hun er oppe kl.4.14 for å rekke morgenkardio før jobb. Dagene preges av lange arbeidsdager, ettersom hun jobber både fulltid i Kirkens Bymisjon, og deltid i svømmehall etter det. Etter jobb venter styrkeøkt og nye 2 timer med kardio. Klokken rekker fint å passere midnatt før hun får lagt seg om kveldene. Litt lite søvn må hun medgi at det blir.

Det blir lite tid sammen med samboeren, ettersom hun er tidlig ute om morgenen og kommer sent hjem. Hun innrømmer at konkurranseforberedelsene er en egotrip. Det å skulle stille i fitness koster, mener hun. Det koster både energi og penger, og det påvirker i stor grad mennesker rundt en i hverdagen. Hun og samboeren spiser for eksempel ingen felles måltider lenger.

Diettutfordringer

Dietten til Monica var tidligere mer variert, men er har mot slutten av deffen blitt veldig ensidig;

   Havregryn til frokost
3 måltider med torsk, brokkoli og asparges

   3 proteinshaker

Hun opplever at hun er i en deffekoma for tiden. Hun er veldig mye sulten, tenker på mat hele tiden og snakker også mye om det. Hun har opplevd dietten som vanskelig denne gang, blant annet fordi hun sliter med en tarmsykdom, som gjør at kroppen ikke greier å ta opp næringen fra maten hun spiser ordentlig. Dette har påvirket henne negativt, ved at hun ikke har greid å gå ned i vekt så fort som ønsket. Det har også blitt litt prøving og feiling underveis i deffen. Diettplanen ble endret etter en utprøvingsperiode, fordi hun ikke opplevde at den først oppsatte planen ga de resultatene hun var ute etter. Hun legger ikke skjul på at det har vært tøft.

Forventninger

Hun er kritisk til egen form, og beskjeden i forhold til sine forventninger om plassering. Hun er ikke helt der hun skulle ønske i fettprosent, men legger samtidig til at hun mener det er helheten som teller. Etter hennes mening legger mange klubber for mye fokus og press på fettprosenten, mens det er mange andre faktorer som også spiller inn. Symetri er vel så viktig i bodyfitness, sier hun.

Hun skal stille i to klasser i NM; både bodyfitness damer -163cm og i veteranklassen. I den første klassen er det mange som stiller, og hun har ingen store forventninger til plassering her. I sistnevnte klassen derimot, ser det ut til å bli under 6 deltakere, hvilket gjør at hun uansett er i finalen, noe som er et mål for henne. Hun innrømmer at det er skummelt å skulle debutere, og har klare tanker om hva som forventes av en bodyfitnessutøver, og hva hun ønsker å prestere. Hun trekker frem at hun vil utstråle styrke, selvsikkerhet og ha attitude på scenen, og håper ikke nervene vil ødelegge for dette.

Videre ambisjoner

Når konkurransene er over ser Monica frem til å spise alt det hun ikke har kunnet spise under dietten. Hun har planer om å unne seg ?drittmat?, som hun selv kaller det, i 2 måneder, før hun tenker å gå tilbake på diett. Planen er å stille både til Oslo Grand Prix til våren, og neste års NM. Hun ambisiøs og klar på hva hun ønsker. Hun vil ta med seg alle erfaringer fra denne deffen, gjøre nødvendige endringer og stadig forbedre fysikken, slik at hun har muligheten til å hevde seg etterhvert!

Med seg på veien har Monica god støtte fra ulike sponsorer, som hun ønsker å benytte anledningen til å takke. MegaSun på Hagan sponser henne med så mye sol hun ønsker frem mot NM, Orange Hair&Beauty skal stå for hår, make up + smøring av brunkremen på selve NM dagen og Nittedal Muskelterapi har stått for massasje og smertebehandling gjennom trenings tiden.

Jeg er spent på hennes vegne, og avslutter samtalen med å ønske Monica lykke til i NM! Dette er ei dame med et stort engasjement, som vet å stå på for å nå målene sine. Vi kommer garantert til å se mer til henne i tiden fremover!

 

Av Iform.no september 23, 2010 12:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser