Monica Saur Høyer

Av Iform.no januar 14, 2006 15:46

Monica Saur Høyer

Meritter: 2.plass NM 2002 – 1.plass Sandefjord Open 2003 – 1.plass B&K Oslo Open 2003 1.plass Stavanger Open 2004 – 1.plass NM 2004 – 2 plass Nordisk Mesterskap 2005

Født: 29.03.76
Sivilstand: Gift med kroppsbyggeren Paal Snorre Høyer
Onseason vekt: 64 kg
Offseasonvekt: 57 kg
Høyde:163
Bor: Trondheim ( Norge)
Jobber med: Salgskonsulent til Coca Cola Drikker as
Konkurrerer for : Kalibergym beste gymet i landet. www.kalibergym.no
Webside: www.monicasaur.com
Sponsor:
www.proteinfabrikken.no
www.anniluce.no

 

Meritter:
2.plass NM 2002
1.plass Sandefjord Open 2003
1.plass B&K Oslo Open 2003
3.plass NM 2003
1.plass Stavanger Open 2004
1.plass NM 2004
2.plass Nordisk 2005 (Body Fitness)
1.plass NM 2005
 

Kan du begynne med å fortelle litt om din treningsbakgrunn?

Jeg holdt på med ballett i 10 år. Var innom både jazzballett, moderne ballett og klassisk ballett. Jeg var også ballettinstruktør i 2 år.

I 1995 begynte jeg med aerobic, og i 1997 var jeg med i NM i aerobic. Jeg har alltid hatt en drøm om å drive med fitness, etter å ha sett mye fitness på TV som ung, og i 1996 begynte jeg å trene med vekter.

Jeg hadde ikke så veldig bra fremgang før jeg flyttet til Trondheim i 2000 og ble sammen med Paal Snorre Høyer og begynte å trene sammen med han. Jeg trente stort sett samme program som han, hvilket betydde mye tunge basisøvelser, som knebøy osv. Han tynte meg bra, og dermed ble fremgangen bra også. På høsten 2000 var jeg med Paal til Stavanger og tittet på Stavanger Open der han deltok, og da fikk jeg for første gang se et fitness-stevne live. Bestemte meg med en gang for å delta selv, og begynte på diett i desember 2001 med mål om å stå på scenen i NM i april 2002.

I det stevnet kom jeg på 2.plass, etter 5 mnd på diett. Jeg fikk mye hjelp gjennom det at jeg hadde en samboer som hadde vært med på dette selv, som kunne hjelpe meg med diett osv, og jeg visste på forhånd hva jeg gikk til, siden jeg hadde sett han gå gjennom alt sammen før Stavanger Open selv.

 

Hvorfor valgte du athletic fitness, og ikke vanlig fitness?

Jeg får vist frem muskelstyrken min bedre i athletic fitness, og det har vært viktig for meg. Dessuten har det vært så liten deltagelse i vanlig fitness de siste årene, at konkurransemennesket i meg har fått utfolde seg bedre i athletic fitness. Og så syns jeg generelt at både hinderløypa og styrkeøvelsene er morsomme å konkurrere i. Så jeg håper sporten athletic fitness brer om seg ute i verden utenfor Norge også, slik at det kanskje går an å konkurrere internasjonalt også med tid og stunder.

 

Fortell litt om hvordan du legger opp treningen din

Jeg trener etter en 4-splitt som er delt opp slik:

 

Mandag: bryst + biceps + dips

Tirsdag: lår + chins

Torsdag: skuldre + triceps + dips

Fredag: rygg + legger + chins

 

Jeg tar 3-4 øvelser per muskelgruppe, 3 sett per øvelse.

 

Liker veldig godt å trene rygg og biceps. Hater å trene bein, som de fleste andre. 🙂

 

Siden vi i athletic fitness-konkurransene blir testet i styrken i chins og dips, trener jeg disse øvelsene to ganger i uka. Første gjennomkjøring trener jeg tungt, med påhengte vekter, og tar så mange reps jeg klarer, 3-4 serier på hver øvelse. På ukens andre gjennomkjøring trener jeg uten ekstra belastning, men tar likevel så mange reps jeg orker, også da 3-4 serier. Kan nevne for de som måtte være oppgitt over å føle seg svake i disse øvelsene, at det har veldig mye med teknikk å gjøre, så det er bare å trene og terpe så mye man kan.

 

Jeg anbefaler folk å ha treningspartner, dersom de kan finne noen som er inspirerende og pålitelig til å møte opp til rett tid. Føler at jeg klarer å yte bedre på trening når jeg har treningspartner.

 

I forbindelse med hinderløypa vi må gjennom i Athletic Fitness, trener jeg intervalltrening 3 ganger i uka for å få opp kondisen. Jeg står da på spinningsykkelen og gir max i ett minutt, pause i ett minutt, max i ett minutt osv i ca 10 minutter. Det fungerer veldig bra for kondisen, samtidig som det også brenner masse kalorier. Til gjengjeld har jeg også gjort det veldig bra i hinderløypa i alle konkurransene jeg har vært med i.

 

Kan du fortelle litt om hvordan du spiser, både før konkurranser og resten av året?:

I offseason spiser jeg ikke etter noe spesielt kostprogram, men passer på å få i meg nok protein og vitaminer. For meg vil det si ca 180-200 gram per dag.

Kosttilskudd jeg anbefaler, er multivitaminer/mineraler, omega-3, tran og CLA.

Under konkurransedietten min så ligger jeg på mellom 1600-1800 kcal per dag, med prosentfordeling 40-40-20 mellom proteiner, karbohydrater og fett. Den siste måneden kan jeg gå så lavt som 12-1300 kcal per dag for å få av siste rest av fett. Dette supplerer jeg med 2 timer kardio hver eneste dag gjennom hele dietten. Så det blir litt slit. 🙂

 

Hva er dine mål for fremtiden?:

Det å kunne stille i EM og VM det er drømmen min, så vi får se hva tiden bringer.
Next to none!
Målet er alltid å vinne

 

Har du noen forbilder eller inspirasjonskilder du vil nevne?

Både Monica Brandt og Monica Riscoll syns jeg er veldig bra. Og så Lena Johannesen da selvsagt.

 

Du er en av eierne og grunderne av Kaliber Gym. Kan du fortelle litt om det?

Jeg har alltid hatt en drøm om å ha mitt eget gym, og i 2002 fikk jeg realisert den drømmen, da jeg sammen med Paal Snorre, Dagny Hårberg, Pål Gjervan og Gunnar Strand Jacobsen startet Kaliber Gym Trondheim. Inn i det gymmet prøvde vi jo å ta med oss det vi syns var bra fra andre gym, samtidig som vi ikke ville ta med oss alt det vi ikke likte i andre treningssentre vi hadde trent i. Blant annet betydde utstyret veldig mye for oss, og jeg mener at merket vi satset på, Panatta, må være noe av det beste som er å få tak i. Jeg mener at vi har fått til et av landets aller beste gym.

 

I tillegg har vi startet kroppsbygger- og fitnessklubb, som betyr mye for oss som stiller. Der får vi hjelp med alle mulige praktiske ting i forbindelse med konkurranser. Det er mange ting å tenke på når man skal konkurrere, og da er det veldig greit å ha noen rundt seg som hjelper til. Også med tanke på diett og kosthold, tilbakemeldinger på formen, poseringstrening, hjelp med teknikk i styrkeøvelsene, osv osv er det uvurderlig hjelp i å være med i en bra klubb. Og ikke minst det at klubben sender med delegater på stevnet, som hjelper til med alt det praktiske der. Uten det hadde det vært vanskelig å gjøre det like bra føler jeg.

 

Helt på tampen, har du noen tips til jenter som har lyst til å prøve seg selv innenfor athletic fitness?

Da må det bli å finne seg en fitness-klubb som kan veilede deg, både om hvordan du skal trene, spise osv. Det trenger ikke nødvendigvis være slik at du trener på det gymmet du vil stille for – det finnes mange klubber som tar i mot medlemmer som ikke trener på gymmet deres. F.eks ønsker vi i Kaliber Gym KK å være et naturlig valg for alle fra Midt-Norge som vil stille i fitness og kroppsbygging, så interesserte er velkomne til å ta kontakt med oss for å få vite mer. Send en mail til kontakt@kalibergym.no , eller ring på tlf: 72890680

 

Mailadressen min dersom noen ønsker å ta kontakt med meg direkte, er: p-hoeyer@online.no

Av Iform.no januar 14, 2006 15:46

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser